Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forundersøgelse af Kattegatforbindelsen er klar
Forundersøgelse af Kattegatforbindelsen er klar
Af Poul Brandt. 15/06-22, 21:41.
Seneste redigering: 15/06-22, 21:45 af Poul Brandt
Hvad angår jernbanen bemærker jeg at:

 - Løsningen med enkeltsporet jernbane på kyst-til-kystdelen er opgivet. Der er et fagnotat, som konkluderer mellem linjerne at enkeltspor er "hul i hovedet".

 - Der arbejdes med 200 km/t på kyst-til-kyst delen, men der er foretaget en omfattende beregning af ekstraomkostningerne ved at hæve hastigheden til 250 km/t.
Afhængig af valgt løsning er prisen 120 mio. kr. for to ekstra spor gennem Samsø station (uden perron) plus yderligere ca. 2-400 mio. kr. Se notat.
Hvilket ikke er urimeligt for ca. 3 minutters sparet rejsetid. Ved timeplanen betaler man op til 1 mia. kr. pr. sparet minut.

 - Tilslutning ved Ringsted er stadig den "foretrukne" løsning. Løsningen med hastighedsopgradering til 200 km/t af eksisterende bane fra Roskilde til Kalundborg er opgivet.

Gå op Sider:[1]

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak