Hvad angår jernbanen bemærker jeg at:
- Løsningen med enkeltsporet jernbane på kyst-til-kystdelen er opgivet. Der er et fagnotat, som konkluderer mellem linjerne at enkeltspor er "hul i hovedet".
- Der arbejdes med 200 km/t på kyst-til-kyst delen, men der er foretaget en omfattende beregning af ekstraomkostningerne ved at hæve hastigheden til 250 km/t.
Afhængig af valgt løsning er prisen 120 mio. kr. for to ekstra spor gennem Samsø station (uden perron) plus yderligere ca. 2-400 mio. kr.
Se notat.
Hvilket ikke er urimeligt for ca. 3 minutters sparet rejsetid. Ved timeplanen betaler man op til 1 mia. kr. pr. sparet minut.
- Tilslutning ved Ringsted er stadig den "foretrukne" løsning. Løsningen med hastighedsopgradering til 200 km/t af eksisterende bane fra Roskilde til Kalundborg er opgivet.