I 2019 fik Region Nordjylland undersøgt behovet for potentielle nye stationer i Nordjylland og man kom dengang frem til at Hjørring Øst var den eneste hvor der var en nogenlunde intern rente. Hjørring Øst åbnede så i 2021 finansieret af staten (50%), Region Nordjylland (25%) og Hjørring Kommune (25%).
I efteråret 2021 henvendte både Frederikshavn Kommune og Aalborg Kommune sig så til Region Nordjylland med ønsker om stationsåbninger - Aalborg Kommune havde endda fuld finansiering med fra egen lomme.
Region Nordjylland har så igen fået lavet en undersøgelse af hhv. en ny station nord for Lindholm og i den vestlige ende af Frederikshavn på enten Skagensbanen (ved det nedlagte trinbræt "Apholmen") eller på Frederikshavn-Hjørring strækningen. Sidstnævnte giver kortere rejsetid til Hjørring og Aalborg.
Nord for Lindholm kan ikke lade sig gøre med den nuværende køreplan og infrastruktur. Den nuværende køreplan passer som fod i hose med 15 minutters kørsel på hhv. Lindholm-Brønderslev og Brønderslev-Hjørring. Så der er ikke plads til yderligere stop mellem Lindholm og Brønderslev og den interne rente er også dårlig pga. den forlængede rejsetid for de mange passagerer på Hjørring-Aalborg ved ekstra stop.
Link til de nye undersøgelser:
Vurdering af potentielle nye stationer - Frederikshavn KommuneOpdateret vurdering af potentielle nye stationer - Aalborg KommuneMin vurdering:
Man skulle have forlagt banen omkring lufthavnen og udbygget den til dobbeltspor Lindholm-Brønderslev. Så kunne man have haft stoptog Aalborg-Brønderslev og hurtigtog Aalborg-Hjørring-Hirtshals/Skagen og have hastighedsopgraderet til 160 km/t (som banen vist i forvejen er anlagt efter). Men det kræver jo at man tænker lidt mere langsigtet og i helheder fremfor enkelte projekter.