Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Beholder DSB deres andel af ET togsæt når aftalen bortfalder
Beholder DSB deres andel af ET togsæt  når  øresundaftalen aftalen bortfalder .
Vil de eventuelt kunne bruges på DSB strækninger ud over Slagelse -Lufthavnen ?

DSB ejer 34 togsæt og fra december 2022 skal de stille op til 24 af dem til rådighed for Skånetrafiken til at dække den del af driften der foregår på dansk jord (Østerport-Peberholm).

Dermed har DSB mindst 10 togsæt til egen rådighed.

Anders

Der har været snak om at de sidste 10 også bliver lejet til svenskerne fra 2023. Mener at have hørt at DSB ikke planlægger at bruge dem i K23.

Citat fra: andersj Dato 15/06-22, 22:40DSB ejer 34 togsæt og fra december 2022 skal de stille op til 24 af dem til rådighed for Skånetrafiken til at dække den del af driften der foregår på dansk jord (Østerport-Peberholm).

Dermed har DSB mindst 10 togsæt til egen rådighed.

24 sæt til at dække Østerport-Peberholmen, det lyder af meget. Ved godt at de forsætter til Sverige, men alligevel.

Citat fra: Stennicke Dato 16/06-22, 15:06
Citat fra: andersj Dato 15/06-22, 22:40DSB ejer 34 togsæt og fra december 2022 skal de stille op til 24 af dem til rådighed for Skånetrafiken til at dække den del af driften der foregår på dansk jord (Østerport-Peberholm).

Dermed har DSB mindst 10 togsæt til egen rådighed.

24 sæt til at dække Østerport-Peberholmen, det lyder af meget. Ved godt at de forsætter til Sverige, men alligevel.

Jeg har lige læst aftalen igen og det fremgår at Skånetrafiken får stillet de togsæt til rådighed som de har brug for, dog maks. 24 togsæt. De skal meddele den konkrete behov til Transportministeriet to år før overtagelsen (december 2020).

Vilkårene kan læses i punkt 4.3 her: https://www.trm.dk/media/4lketa4b/aftale-med-skaanetrafiken-overdragelse-af-trafikkoeberansvarpdf.pdf

Anders

Gå op Sider:[1]
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere
DSB MZ 1421

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak