Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvornår vil DSB bruge eltog på strækningen Næstved- Køge
Gå ned Sider:[1] 2
Hvornår vil DSB bruge eltog på strækningen Næstved- Køge

Citat fra: bennpede Dato 15/06-22, 12:41Hvornår vil DSB bruge eltog på strækningen Næstved- Køge

Fra midt December i år vil man køre EB + DD fra Nivå - København - Køge - Næstved, hver halve time i hverdage. I weekenderne kommer der formentlig halvtimesdrift mellem Nivå og Køge og hvert andet tog kører videre til Næstved.

Fra K23 når forbinelsen til Køge Nord åbner, vil jeg tro.

Den oprindelige plan er, at der tændes for nyt signalsystem på Vigerslev-Ringsted fra december 2022 (K23), men jvf. statusrapporterne for udrulningen af signalprogrammet, så er planen vist under mere end almindeligt pres, så lad os nu ser om det kommer til at ske. Dette er nødvendigt for at køre direkte fra København til Næstved via Køge.

Og hvornår mon hastigheden bliver sat op til 160 km/h?

Det er netop i dag blevet meddelt at kørslen med el-tog mellem Køge Nord og Næstved er udskudt til Marts 2023: https://www.bane.dk/da/Nyt-fra-Banedanmark/Nyt-signalsystem-mellem-Koebenhavn-og-Ringsted-via-Koege-Nord-udskydes-til-marts-2023

Jeg rejser flere gange om måneden mellem Lyngby og Køge. Som regel i weekender og om aftenen. Det er noget af en sejtrækker med stop på 28 stationer undervejs.
Jeg har gennem 5 år glædet mig til at strækningen mellem Køge Nord og Køge skulle åbne og kan se spor og el har været klar.
Så det er godt nok en dårlig nyhed at åbningen er udsat og kan som udenforstående ikke fatte at det kan tage plus 5 år at få et signalsystem op og stå.
Men det åbenbart en meget kompliceret affære.

Hvornår vil DSB bruge eltog på strækningen Næstved- Køge
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/06-22, 10:53.
Citat fra: Peter Dato 17/06-22, 10:00... og kan som udenforstående ikke fatte at det kan tage plus 5 år at få et signalsystem op og stå.
Men det åbenbart en meget kompliceret affære.

I dette tilfælde var det også et spørgsmål om at have tilstrækkeligt materiel klar til at køre på ERTMS.

Var dette faldet tidligere på plads kunne Køge Nord og strækningerne 4 og 6 have  været ERTMS fra starten.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 17/06-22, 10:53
Citat fra: Peter Dato 17/06-22, 10:00... og kan som udenforstående ikke fatte at det kan tage plus 5 år at få et signalsystem op og stå.
Men det åbenbart en meget kompliceret affære.

I dette tilfælde var det også et spørgsmål om at have tilstrækkeligt materiel klar til at køre på ERTMS.

Var dette faldet tidligere på plads kunne Køge Nord og strækningerne 4 og 6 have  været ERTMS fra starten.

Det gør jo ikke sagen mere forståelig. Den ene hånd ved ikke hvad den anden gør.
Dette er set udefra - der er sikkert mange (gode?) grunde til at det går så langsomt.

Citat fra: Peter Dato 17/06-22, 12:15
Citat fra: Per Holm Dato 17/06-22, 10:53
Citat fra: Peter Dato 17/06-22, 10:00... og kan som udenforstående ikke fatte at det kan tage plus 5 år at få et signalsystem op og stå.
Men det åbenbart en meget kompliceret affære.

I dette tilfælde var det også et spørgsmål om at have tilstrækkeligt materiel klar til at køre på ERTMS.

Var dette faldet tidligere på plads kunne Køge Nord og strækningerne 4 og 6 have  været ERTMS fra starten.

Det gør jo ikke sagen mere forståelig. Den ene hånd ved ikke hvad den anden gør.
Dette er set udefra - der er sikkert mange (gode?) grunde til at det går så langsomt.

ERTMS er et kompliceret projekt, så der er ikke en simpel forklaring. Systemet er under løbende udvikling, og blev ikke klar i tide. Nok toge er heller ikke udrustet til det endnu.

Den simpleste forklaring, er håbløs optimisme, og udbud, hos Banedanmark da man lavede en tidsplan for projektet, i sin tid.

Citat fra: frederikhk Dato 17/06-22, 12:41
Citat fra: Peter Dato 17/06-22, 12:15
Citat fra: Per Holm Dato 17/06-22, 10:53
Citat fra: Peter Dato 17/06-22, 10:00... og kan som udenforstående ikke fatte at det kan tage plus 5 år at få et signalsystem op og stå.
Men det åbenbart en meget kompliceret affære.

I dette tilfælde var det også et spørgsmål om at have tilstrækkeligt materiel klar til at køre på ERTMS.

Var dette faldet tidligere på plads kunne Køge Nord og strækningerne 4 og 6 have  været ERTMS fra starten.

Det gør jo ikke sagen mere forståelig. Den ene hånd ved ikke hvad den anden gør.
Dette er set udefra - der er sikkert mange (gode?) grunde til at det går så langsomt.

ERTMS er et kompliceret projekt, så der er ikke en simpel forklaring. Systemet er under løbende udvikling, og blev ikke klar i tide. Nok toge er heller ikke udrustet til det endnu.

Den simpleste forklaring, er håbløs optimisme, og udbud, hos Banedanmark da man lavede en tidsplan for projektet, i sin tid.

Men når man kigger på Thales' udrustning på den anden side af Lillebælt er der her fin fremdrift og der er nu indtil flere lidt mere avancerede stationer i drift (Herning, Holstrebro og struer). Så er det noget specielt at Alstom ikke kan få en nybygget dobbeltsporet jernbane med to sidespor til at virke...

Citat fra: frederikhk Dato 17/06-22, 12:41ERTMS er et kompliceret projekt, så der er ikke en simpel forklaring. Systemet er under løbende udvikling, og blev ikke klar i tide. Nok toge er heller ikke udrustet til det endnu.

Den simpleste forklaring, er håbløs optimisme, og udbud, hos Banedanmark da man lavede en tidsplan for projektet, i sin tid.
Det er ikke kun ERTMS, som er problemet. Det selve sikringsanlæg og trafikstyringssystemet, som giver problemerne, hvor det er lige meget om der er alm. signaler eller ERTMS/ETCS. Alstom levere endnu ikke i den kvalitet, som Thales gør. Det virker som om at Alstom udvikler på noget nyt, hvor Thales har været længere fremme i deres systemet. Fx har Thales leveret trafikinformationssystemet som del af deres leverance, som virker okay. Problemerne har fx at andre systemer ikke levere data i den kvalitet. Fx DSB levere data til sammensætning af toget. Der er tit at er byttes rundt på togsæt i et tog i forhold til virkeligheden... Ellers Alstom signalsystem har problemer med at levere ajourført data om tog position, hvor man i Næstved har været ud for at et tog er meldt forsinket sydfra, hvor man så gået i 7-eleven og derefter ser at toget alligevel ikke var forsinket og toget kørt for næsten af en....

Nu tolker jeg som man har købt et luftkastel. Men jeg håber da at det kommer til at virke en dag.Det er tidmæssigt på højde med at bygge en Storebæltsbro - sådan plus minus.

Citat fra: steenth Dato 17/06-22, 15:20
Citat fra: frederikhk Dato 17/06-22, 12:41ERTMS er et kompliceret projekt, så der er ikke en simpel forklaring. Systemet er under løbende udvikling, og blev ikke klar i tide. Nok toge er heller ikke udrustet til det endnu.

Den simpleste forklaring, er håbløs optimisme, og udbud, hos Banedanmark da man lavede en tidsplan for projektet, i sin tid.
Det er ikke kun ERTMS, som er problemet. Det selve sikringsanlæg og trafikstyringssystemet, som giver problemerne, hvor det er lige meget om der er alm. signaler eller ERTMS/ETCS. Alstom levere endnu ikke i den kvalitet, som Thales gør. Det virker som om at Alstom udvikler på noget nyt, hvor Thales har været længere fremme i deres systemet. Fx har Thales leveret trafikinformationssystemet som del af deres leverance, som virker okay. Problemerne har fx at andre systemer ikke levere data i den kvalitet. Fx DSB levere data til sammensætning af toget. Der er tit at er byttes rundt på togsæt i et tog i forhold til virkeligheden... Ellers Alstom signalsystem har problemer med at levere ajourført data om tog position, hvor man i Næstved har været ud for at et tog er meldt forsinket sydfra, hvor man så gået i 7-eleven og derefter ser at toget alligevel ikke var forsinket og toget kørt for næsten af en....

Man tør ihvertfald ikke forestille sig, hvordan situationen med elektrificering, havde set ud, hvis Alstom stod for den vestlige del.

Ærgerligt man ikke valgte én leverandør og trafiksystem, i stedet for to.

Hører til dem der synes godt om 2 leverandører løsningen.
Tænk om Alstrøm havde sidet på hele opgaven.
Men kedeligt det sejler så meget.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
DSB MY 1105

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak