Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hvorfor hedder Selandia nu Fionia?
Gå ned Sider:[1] 2
I pinsen var jeg en kort tur i Puttgarden, hvor jeg så IC3-togenes korte renæssance på Fugleflugtslinjen på grund af sporarbejde. Først på eftermiddagen den 4. juni 2022 trillede MF 92 og MF 86 ind ved perronen. Det blev selvfølgelig til nogle forskellige billeder.

Først nu efter at være vendt hjem, er der en ting som jeg ikke kan få til at passe. Som det ses på billederne nedenfor ses tydeligt på fronten af toget at der er tale om "5086", der ifølge Jernbanen.dk (og andre kilder) er navngivet "Selandia". Men hvordan kan det så være at jeg på selv samme togsæt kunne fotografere våbenskjoldet og navnet "Fionia" som tilhører IC-3 toget MF 87? Ved at zoome ind på et noget grynet foto af vognen, hvor "Fionia"-våbenskjoldet sad, synes jeg ikke at blive meget klogere - påskrifterne er utydelige og halvt faldet af. Er der nogen som kan opklare forvirringen?

Er der byttet rundt på navnene, er oplysningerne på Jernbanen.dk og andre kilder forkerte, eller er der byttet rundt på vognene i togsættene?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
IC3-toget MF 86 ved perronen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Våbenskjold og navnet Fionia på siden af togsættet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Detalje af vognsiden på samme vogn, hvor våbenskjoldet sad.

Og nej, i tilfældet af at nogle tænker at jeg har sammenblandet billederne med det andet IC3-tog, som var med i toget... Her var der tale om MF 92, der ganske korrekt havde navnet "Claus Deleuran".

Mange hilsner
Lars

Hvorfor hedder Selandia nu Fionia?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 12/06-22, 18:22.
Seneste redigering: 12/06-22, 18:26 af Mikkelhk
Jeg har fundet et par andre billeder af 86 og 87 - de hedder åbenbart begge to Fionia og har det pågældende våbenskjold, i hvert fald i hhv. 2016 (sæt 86) og 2018 (sæt 87):
MF 86 med Fionia taget i juni 2016: https://puukka-sorensen.dk/Henrik/kunst-i-ic3/ic3_86.html (fjerde-sidste billede)
MF 87 med Fionia taget i marts 2018: https://puukka-sorensen.dk/Henrik/kunst-i-ic3/ic3_87.html (sidste samt fjerde-sidste billede)

Ejeren af hjemmesiden skriver dog på siden med MF 86 at navn og våbenskjold Fionia "ved en fejl" er placeret på sæt 86, men ikke yderligere om "fejlen".

Hilsen Mikkel

Jeg ser et lidt større spørgsmål, hvad laver et IC3 i Puttgarden? Har DSB udlånt dem? jeg troede ikke de havde tyskersæt i overskud, nærmere mangel på dem

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Citat fra: Mikkelhk Dato 12/06-22, 18:22Jeg har fundet et par andre billeder af 86 og 87 - de hedder åbenbart begge to Fionia og har det pågældende våbenskjold, i hvert fald i hhv. 2016 (sæt 86) og 2018 (sæt 87):
MF 86 med Fionia taget i juni 2016: https://puukka-sorensen.dk/Henrik/kunst-i-ic3/ic3_86.html (fjerde-sidste billede)
MF 87 med Fionia taget i marts 2018: https://puukka-sorensen.dk/Henrik/kunst-i-ic3/ic3_87.html (sidste samt fjerde-sidste billede)

Ejeren af hjemmesiden skriver dog på siden med MF 86 at navn og våbenskjold Fionia "ved en fejl" er placeret på sæt 86, men ikke yderligere om "fejlen".

Hej Mikkel,

Tak for noget af opklaringen. Ja, det lyder som en logisk forklaring. Altså at man ved en fejl er kommet til at sætte det forkerte våbenskjold og navn på ydersiden af toget.

Mange hilsner
Lars

Citat fra: Isak Nielsen Dato 12/06-22, 18:54Jeg ser et lidt større spørgsmål, hvad laver et IC3 i Puttgarden? Har DSB udlånt dem? jeg troede ikke de havde tyskersæt i overskud, nærmere mangel på dem

Hej Isak,

Som nævnt i mit oprindelige spørgsmål, kom IC3-togene til Puttgarden i pinsen fordi der var sporarbejde et sted på strækningen København-Storebælt-Hamborg. Om det skyldtes sporarbejde i Danmark eller Tyskland, er der sikkert andre som kan svare på.

I alt fald blev passagererne transporteret i tog København-Nykøbing F, med togbus fra Nykøbing til Puttgarden (og selvfølgelig med færgen over Femernbælt), og i Puttgarden holdt så et par IC3-togsæt for at køre dem det sidste stykke til Hamborg via Fugleflugtslinjen. Hvis man skulle den anden vej, så var rækkefølgen selvfølgelig omvendt ;)

Så det var blot de sædvanlige Hamborg-tog som var omledt via den gamle forbindelse over Fugleflugtslinjen.

Mange hilsner
Lars

Hvorfor hedder Selandia nu Fionia?
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 12/06-22, 21:11.
Hvad er det egentligt for et våbenskjold? Der er ikke nogen ligheder med Korsør og Nyborgs byvåbener og ej heller med de daværende Vestsjællands Amt og Fyns Amt.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Hvorfor hedder Selandia nu Fionia?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/06-22, 21:29.
Citat fra: Isak Nielsen Dato 12/06-22, 18:54tyskersæt
Er IC3 Indusi det officielle navn for de 17 togsæt eller "bare" noget der bruges af Signalprogrammet?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvorfor hedder Selandia nu Fionia?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 12/06-22, 21:48.
Seneste redigering: 12/06-22, 21:51 af Mikkelhk
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 12/06-22, 21:11Hvad er det egentligt for et våbenskjold? Der er ikke nogen ligheder med Korsør og Nyborgs byvåbener og ej heller med de daværende Vestsjællands Amt og Fyns Amt.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Det ligner Fyns "våbenskjold", en drage, så Storebælt illustreret med bølgen, og så en variation af minelæggeren Sjællands våbenskjold - og dermed måske reelt Sjællands "våbenskjold", med sælerne:
Fyn: https://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_rigsv%C3%A5ben#Elementer,_som_har_indg%C3%A5et_i_rigsv%C3%A5benet sidste symbol
Sjælland: http://www.navalhistory.dk/Danish/FlaadensAnsigt/Vaabenskjolde/Sjaelland_1964.htm

"Tilfældigvis" er Fionia og Selandia de latiniserede navne for Fyn og Sjælland, og dermed giver det mening at det samme våbenskjold bruges på begge sæt, men så med Fionia på begge sæt ved en fejl.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Per Holm Dato 12/06-22, 21:29
Citat fra: Isak Nielsen Dato 12/06-22, 18:54tyskersæt
Er IC3 Indusi det officielle navn for de 17 togsæt eller "bare" noget der bruges af Signalprogrammet?
Jeg tror det er det officielle navn, men "tyskersæt" er sjovere

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Hvorfor hedder Selandia nu Fionia?
Af Henrik PS, Brøndby. 12/06-22, 22:53.
Citat fra: Mikkelhk Dato 12/06-22, 18:22Jeg har fundet et par andre billeder af 86 og 87 - de hedder åbenbart begge to Fionia og har det pågældende våbenskjold, i hvert fald i hhv. 2016 (sæt 86) og 2018 (sæt 87):
MF 86 med Fionia taget i juni 2016: https://puukka-sorensen.dk/Henrik/kunst-i-ic3/ic3_86.html (fjerde-sidste billede)
MF 87 med Fionia taget i marts 2018: https://puukka-sorensen.dk/Henrik/kunst-i-ic3/ic3_87.html (sidste samt fjerde-sidste billede)

Ejeren af hjemmesiden skriver dog på siden med MF 86 at navn og våbenskjold Fionia "ved en fejl" er placeret på sæt 86, men ikke yderligere om "fejlen".
De hedder ikke begge Fionia, men våbenskjoldet er dog kommet på begge togsæt. Jeg kan ikke forklare mere om fejlen med våbenskjoldet, men kan blot se på disse skønne sider, at det tilsyneladende går lang tid tilbage, hvor den også var hvid.

Det er i øvrigt lidt pussigt, at nogle af togsættene har fået lov til beholde våbenskjoldene efter renovering.

Hvorfor hedder Selandia nu Fionia?
Af andersj, Aalborg. 13/06-22, 00:14.
Citat fra: Isak Nielsen Dato 12/06-22, 22:16
Citat fra: Per Holm Dato 12/06-22, 21:29
Citat fra: Isak Nielsen Dato 12/06-22, 18:54tyskersæt
Er IC3 Indusi det officielle navn for de 17 togsæt eller "bare" noget der bruges af Signalprogrammet?
Jeg tror det er det officielle navn, men "tyskersæt" er sjovere

I materielplanerne hos DSB hedder de ICU og de "normale" hedder ICA.

Anders

Hvorfor hedder Selandia nu Fionia?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 13/06-22, 11:25.
Citat fra: Henrik PS Dato 12/06-22, 22:53
Citat fra: Mikkelhk Dato 12/06-22, 18:22Jeg har fundet et par andre billeder af 86 og 87 - de hedder åbenbart begge to Fionia og har det pågældende våbenskjold, i hvert fald i hhv. 2016 (sæt 86) og 2018 (sæt 87):
MF 86 med Fionia taget i juni 2016: https://puukka-sorensen.dk/Henrik/kunst-i-ic3/ic3_86.html (fjerde-sidste billede)
MF 87 med Fionia taget i marts 2018: https://puukka-sorensen.dk/Henrik/kunst-i-ic3/ic3_87.html (sidste samt fjerde-sidste billede)

Ejeren af hjemmesiden skriver dog på siden med MF 86 at navn og våbenskjold Fionia "ved en fejl" er placeret på sæt 86, men ikke yderligere om "fejlen".
De hedder ikke begge Fionia, men våbenskjoldet er dog kommet på begge togsæt. Jeg kan ikke forklare mere om fejlen med våbenskjoldet, men kan blot se på disse skønne sider, at det tilsyneladende går lang tid tilbage, hvor den også var hvid.

Det er i øvrigt lidt pussigt, at nogle af togsættene har fået lov til beholde våbenskjoldene efter renovering.
Hej Henrik
Jeg formoder det er din hjemmeside jeg linkede til længere oppe. På de billeder jeg henviser til, kan man tydeligt aflæse "Fionia" på begge sæt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Hilsen Mikkel

Hej,

kunne man ikke få IC3 med over til Rødby, så kunne man spare passagererne den lange vandtur i Puttgarden hhv. Rødby F. Broklapperne skulle da fungere.

Ullrich

Citat fra: Lars B. Christensen Dato 12/06-22, 19:19
Citat fra: Isak Nielsen Dato 12/06-22, 18:54Jeg ser et lidt større spørgsmål, hvad laver et IC3 i Puttgarden? Har DSB udlånt dem? jeg troede ikke de havde tyskersæt i overskud, nærmere mangel på dem

Hej Isak,

Som nævnt i mit oprindelige spørgsmål, kom IC3-togene til Puttgarden i pinsen fordi der var sporarbejde et sted på strækningen København-Storebælt-Hamborg. Om det skyldtes sporarbejde i Danmark eller Tyskland, er der sikkert andre som kan svare på.

I alt fald blev passagererne transporteret i tog København-Nykøbing F, med togbus fra Nykøbing til Puttgarden (og selvfølgelig med færgen over Femernbælt), og i Puttgarden holdt så et par IC3-togsæt for at køre dem det sidste stykke til Hamborg via Fugleflugtslinjen. Hvis man skulle den anden vej, så var rækkefølgen selvfølgelig omvendt ;)

Så det var blot de sædvanlige Hamborg-tog som var omledt via den gamle forbindelse over Fugleflugtslinjen.

Mange hilsner
Lars

Man kunne måske nok med lidt god vilje forskellige steder få toget med færgen til Rødby Færge,  men så heller ikke meget længere... Banen mellem Rødby og Nykøbing er på vej til at blive pillet op, og der er ikke længere sporforbindelse mellem de to byer. Man er ved at udbygge banen i forbindelse med Femernforbindelsen.

Mange hilsner
Lars

Citat fra: Ullrich Lück Dato 14/06-22, 20:32Hej,

kunne man ikke få IC3 med over til Rødby, så kunne man spare passagererne den lange vandtur i Puttgarden hhv. Rødby F. Broklapperne skulle da fungere.

Ullrich

Citat fra: Lars B. Christensen Dato 12/06-22, 19:19
Citat fra: Isak Nielsen Dato 12/06-22, 18:54Jeg ser et lidt større spørgsmål, hvad laver et IC3 i Puttgarden? Har DSB udlånt dem? jeg troede ikke de havde tyskersæt i overskud, nærmere mangel på dem

Hej Isak,

Som nævnt i mit oprindelige spørgsmål, kom IC3-togene til Puttgarden i pinsen fordi der var sporarbejde et sted på strækningen København-Storebælt-Hamborg. Om det skyldtes sporarbejde i Danmark eller Tyskland, er der sikkert andre som kan svare på.

I alt fald blev passagererne transporteret i tog København-Nykøbing F, med togbus fra Nykøbing til Puttgarden (og selvfølgelig med færgen over Femernbælt), og i Puttgarden holdt så et par IC3-togsæt for at køre dem det sidste stykke til Hamborg via Fugleflugtslinjen. Hvis man skulle den anden vej, så var rækkefølgen selvfølgelig omvendt ;)

Så det var blot de sædvanlige Hamborg-tog som var omledt via den gamle forbindelse over Fugleflugtslinjen.

Mange hilsner
Lars

Citat fra: Ullrich Lück Dato 14/06-22, 20:32Hej,

kunne man ikke få IC3 med over til Rødby, så kunne man spare passagererne den lange vandtur i Puttgarden hhv. Rødby F. Broklapperne skulle da fungere.

Ullrich


Togbussen kørte ombord på færgen og helt til/fra Puttgarden

Gå op Sider:[1] 2

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak