Jeg skal ikke blande meg opp i den interne, dansake debatten om fargesettingen, dels fordi det er "none of my business", og dels fordi jeg er en særdeles fargekreativ person (Det er da ikke min feil at resten av verden er fargeblind?
). Derimot synes jeg det er utrolig spennende at TALGO nå synes å få internasjponalt gjennomslag på bred basis for sitt konsept med lette, korte, leddete vogner med lavt tyngdepunkt.
TALGO er, som kjent, en forkortelse for
Tren Articulado Ligero Goicoechea Oriol - "Goicoecheas og Oriols lette, leddete tog". Prinsippet ble utviklet i Spania av ingeniørene Alejandro Goicoechea y Omar og José Luis de Oriol y Urigüen allerede før 2. verdenskrig. F.o.m. 2. generasjon (ca. 1960) ble togene levert med justerbare aksler som kan skifte sporvidde i fart. Med denne typen kunne RENFE kjøre gjennomgående tog til bl.a. Paris, Zürich og Milano.
(TALGO 200-tog i Málaga i 1995)
F.o.m. 3. generasjon (ca. 1975) fikk TALGO en passiv krengemekanisme som har vist seg svært driftssikker. TALGO 200 var de første spanske togene som brøt 200 km/t-grensen, og TALGO 350 ble verdens første tog bygget for en driftshastighet på 350 km/t. TALGO-tog er i senere år blitt eksportert til bl.a. Finland, Saudi-Arabia, Tyskland, USA, Usbekistan og nå altså Danmark. Undres på hvor lang tid det går før vi får TALGO-tog her i Norge.
Fordi Spania tidligere hadde en svært lav elektrifiseringsgrad, var de eldre typene TALGO-tog utstyrt med spesialdesignede diesellok som matchet vognene.
Noen eksempler på dette kan dere se her.
I senere tid har TALGO gjenopptatt tradisjonen med spesialdesignet traksjonskraft, men nå elektrisk, her et eksempel fra Usbekistan: