Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Lillebæltsbroen fylder 90
Banedanmarks pressemeddelelse 29.04.2025:

"Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.
....."


Læs hele pressemeddelelsen inkl. program for festlighederne her: https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Lillebaeltsbroen-fylder-rundt .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lillebæltsbroen set fra Kongebro Havn, 06.09.2020 (nm).

M.v.h.
Niels

Klare sig noget bedre end stor bror, stor Storstrøm
Som gudskelov er ved at blive erstattet.

Det kunne være sjovt, hvis det røde lyntog også var med til fødselsdagen. Kan det stadig køre?


Lillebæltsbroen fylder 90
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. I dag 14:49.
Vil man læse lidt om tilblivelsen er der en fin artikel i Ingeniør og bygningsvæsen fra 15. maj 1935: https://danmarkshistorien.ing.dk/titles/ingarkiv/6402/publications/534/pages/2

Og der er flere i de forskellige tidskrifter i Danmarkshistorien.

Lillebæltsbroen fylder 90
Af Baumann, Hjordkær. I dag 16:11.
Broens 90- års fejring med dens dagens program er vist blevet en tynd kop kaffe  ;D
På en mådehavde jeg forventet mere ... sådan med veteranbils træf og kørsler
evt. pendulfart med veterantog fra Fredericia til Middelfart.

Såder var mere dengang hvor den var 75 år,dog uden veterantog.
 

Der er sporarbejde vest for Middelfart og på broen for tiden. Så hvis man havde planlagt noget, var der nok stor risiko for at det var blevet aflyst. Men ja, det havde da været sjovt hvis det gamle lyntog kunne have kørt et par ture Fredericia-Middelfart.

Citat fra: Baumann Dato I dag 16:11Broens 90- års fejring med dens dagens program er vist blevet en tynd kop kaffe  ;D
På en mådehavde jeg forventet mere ... sådan med veteranbils træf og kørsler
evt. pendulfart med veterantog fra Fredericia til Middelfart.

Såder var mere dengang hvor den var 75 år,dog uden veterantog.
 

Og der skete meget mere, da broen fyldte 50 år. Der var der en meget flot kavalkade med tog fra 1930'erne og opefter.

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato I dag 16:29
Citat fra: Baumann Dato I dag 16:11Broens 90- års fejring med dens dagens program er vist blevet en tynd kop kaffe  ;D
På en mådehavde jeg forventet mere ... sådan med veteranbils træf og kørsler
evt. pendulfart med veterantog fra Fredericia til Middelfart.

Såder var mere dengang hvor den var 75 år,dog uden veterantog.
 

Og der skete meget mere, da broen fyldte 50 år. Der var der en meget flot kavalkade med tog fra 1930'erne og opefter.
I modsætning til 50 og 75 er 90 år vel også mest noget man fejrer, hvis man ikke regner med at nå de 100.

Citat fra: Baumann Dato I dag 16:11....
Såder var mere dengang hvor den var 75 år,dog uden veterantog.

Var det dengang, eller tilbage ved 50-års jubilæet, at Ms-lyntoget deltog - dog bugseret af et GM-lok? Lyntoget har vist ikke engang ATC.

I en nu 11 år gammel tråd på "det gamle forum" citeres et Facebook-opslag fra Jernbanemuseet således: "Toget har gennemgået en totalrenovering, og derfor skal det godkendes som et nyt tog. Vi er ikke færdige med den godkendelsesproces endnu, og derfor må det ikke køre på det normale skinnenet."

Så i det omfang, toget stadig (?) kan køre for egen kraft, vil det - som tidligere i 2010'erne -  skulle ske "inden for hegnet" i Odense.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato I dag 16:37
Citat fra: Baumann Dato I dag 16:11....
Såder var mere dengang hvor den var 75 år,dog uden veterantog.

Var det dengang, eller tilbage ved 50-års jubilæet, at Ms-lyntoget deltog - dog bugseret af et GM-lok? Lyntoget har vist ikke engang ATC.

I en nu 11 år gammel tråd på "det gamle forum" citeres et Facebook-opslag fra Jernbanemuseet således: "Toget har gennemgået en totalrenovering, og derfor skal det godkendes som et nyt tog. Vi er ikke færdige med den godkendelsesproces endnu, og derfor må det ikke køre på det normale skinnenet."

Så i det omfang, toget stadig (?) kan køre for egen kraft, vil det - som tidligere i 2010'erne -  skulle ske "inden for hegnet" i Odense.

M.v.h.
Niels

Ved 50-års jubileet blev MS toget skubbet af en MX

Eskild

Gå op Sider:[1]
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak