Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Husnummer på danska järnvägsbyggnader?
I Sverige använde åtminstone Statens järnvägar ett system med husnummerbeteckningar, där 1 betydde stationshus, 2 godsmagasin, 3 avträde, o.s.v. Dessa siffror användes bland annat på skyltar på själva husen men även på bangårdskartor och i andra interna dokument. Har det funnits något liknande system i Danmark? Söder om Holte station står tre bostadshus på spårets östra sida som ser ut att ha varit järnvägens och åtminstone två av dem såg idag ut att vara märkta med siffran 9 vilket i Sverige betyder just bostadshus (för järnvägspersonal).

Nej, det er ledvogterhuse ved jernbaneoverskæringer (plankorsningar), der har haft numre. Det du har set har været ledvogterhus nr. 9 på Nordbanen. Man gav dem simpelthen numre fra en ende af på en given strækning (1, 2, 3 og så videre). Hvis det senere blev nødvendigt med ledvogtere ved andre overskæringer, fik de nye ledvogterhuse numre med et bogstav bagefter. I Køge er der for eksempel stadig et tidligere ledvogterhus, hvor der står 9a på facaden.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Husnummer på danska järnvägsbyggnader?
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 21/04-25, 00:08.
Hvis du mener de tre huse der nærmest ligger lige overfor perronerne på skovsiden er der tale om personaleboliger og ikke ledvogterhuse. Jeg mener også at der er huse langs med østsiden af Skodsborg, der har numre. Men husenes numre er ikke systematiseret som i Sverrig hvor de forskellige kategorier har bestemte talserier.

Citat fra: re20000 Dato 21/04-25, 00:08Hvis du mener de tre huse der nærmest ligger lige overfor perronerne på skovsiden er der tale om personaleboliger og ikke ledvogterhuse. Jeg mener også at der er huse langs med østsiden af Skodsborg, der har numre. Men husenes numre er ikke systematiseret som i Sverrig hvor de forskellige kategorier har bestemte talserier.

Det är precis de tre husen jag tänker på! Jag har lagt märke till dem i flera år nu och bland annat sett att huset i mitten har ett vinghjul på åtminstone ena gaveln. När jag passerade platsen med tåg senast, för bara några dagar sen, tyckte jag att ett av dem hade siffran 9 synligt från järnvägen och att det därmed inte handlade om något gatunummer.

Citat fra: re20000 Dato 21/04-25, 00:08Jeg mener også at der er huse langs med østsiden af Skodsborg, der har numre. Men husenes numre er ikke systematiseret som i Sverrig hvor de forskellige kategorier har bestemte talserier.

Om det är dessa två hus i Skodsborg så håller jag med dig, åtminstone det norra som till och med har ett vinghjul på gaveln!

Husnummer på danska järnvägsbyggnader?
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 22/04-25, 21:54.
Just precis dessa hus!

Jeg skal lige for en ordens skyld beklage fejlen med ledvogterhuse. Men i den her tråd nævnte Morten Flindt Larsen, at der havde været et ledvogterhus 9 mellem Lyngby og Holte, nok nærmest Holte.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Gå op Sider:[1]
TFJ M 2Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak