Citat fra: esni Dato 22/04-25, 16:16Tillægsspørgsmål:
Er baliserne så udlagt med fast afstand eller er de lagt hvor det er skønnet at positionen skal være bestemt med højest mulig nøjagtighed?
Meget godt spørgsmål! Svaret er begge dele.
I Danmark forsøger man at holde afstanden mellem baliser under 1500 meter. Ifølge
Subset 041, kapitel 5.3.1.1 svarer det til en odometri-fejl på op til 80 meter. 80 meter lyder måske ikke af meget, men det får større og større betydning, jo hurtigere toget kører – for uden nye baliser vokser togets "confidence interval", og det betyder, at toget kan blive inviteret til at bremse tidligere, end det egentlig burde.
Som nævnt i min tidligere kommentar handler det også om at få en præcis positionsopdatering lige bag markerboardet. Det er her, 200-meter-reglen kommer ind i billedet – den sikrer, at toget har en opdateret og præcis position, når det nærmer sig køretilladelses endepunkt, så det kan komme tættere på målet.
Lad os tage et IC3-tog, der kører 180 km/t på fladt dansk terræn. Balisernes placering har en tydelig indflydelse på, hvor sent toget må bremse op mod sit målpunkt. Dette kan illustreres med to scenarier, hvor målpunktet i begge tilfælde ligger 3500 meter fremme.
Scenarie 1:
Der er baliser placeret ved 300 m, 1800 m og 3300 m før målpunktet. I dette tilfælde må toget ifølge ETCS' "permitted speed" køre 135,6 km/t ved 1000 meter før målpunktet. Det betyder, at toget kan holde en højere hastighed længere og derfor bremse senere – fordi det har haft en opdatering af sin position ved 1800 m, og dermed er "confidence interval" relativt snæver.
Scenarie 2:
Her er balisen ved 1800 m udeladt – kun baliserne ved 300 m og 3300 m er til stede. Uden opdateringen midtvejs vokser odometri-fejlen, og systemet skal være mere konservativ. Det betyder, at toget nu kun må køre 130,0 km/t ved 1000 meter før målpunktet. Toget skal altså begynde at bremse tidligere.