Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Færdiggørelse af nyt signalsystem i vestjylland
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Mikkelhk Dato 22/04-25, 01:21
Citat fra: 1993matias Dato 21/04-25, 22:43
Citat fra: Per Holm Dato 21/04-25, 21:29Det betyder vel bare at de manglende forbindelser ikke kan køres for signal men i givet fald skal ind- eller udrangeres.
Er du sikker på det? For så havde man vel ikke brudt skinnestregen ved sporskifter? Det ses ikke sådan andre steder ved systemgrænser, hverken Køge (ETCS) eller Østerport og Lersøen (CBTC)
Jeg har skrevet lidt om det i den tidligere tråd om ERTMS i Sydvestjylland (vi skulle åbenbart have endnu en tråd): https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2525.msg26248.html#msg26248. Der er (eller vil blive) monteret afløbssko i sydenden af spor 1 og i nordenden af spor 2, og indgangssporskifterne i begge ender er aflåst med låsebolte til kørsel i venstre gren. Det er derfor ikke fysisk muligt at køre "fra SR til OR" eller omvendt, medmindre afløbsskoene afmonteres og låseboltene på sporskifterne fjernes.
Super, tusind tak. Så er der ikke fjernet noget, men bare sat forhindringer op

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det må jo så også betyde at GoCollective ikke lige med det samme begynder at køre til Niebüll igen.

Anders

Citat fra: andersj Dato 22/04-25, 11:11Det må jo så også betyde at GoCollective ikke lige med det samme begynder at køre til Niebüll igen.
Det må også betyde, at der er 2 overgange uden bomme tilbage. Og at det vil kræve, når den sidste del af strækningen skal ændres til ETCS, en spærring af alle strækninger med nyt signalsystem. Der er indlagt spærringer i netredegørelsen på 15 til 30 timer, når der skal lægges nye strækninger ind i systemet.

Citat fra: steenth Dato 22/04-25, 11:29Og at det vil kræve, når den sidste del af strækningen skal ændres til ETCS, en spærring af alle strækninger med nyt signalsystem. Der er indlagt spærringer i netredegørelsen på 15 til 30 timer, når der skal lægges nye strækninger ind i systemet.

Det er klart signalprogrammets største svaghed, at det hele skal lukkes ned, for blot at lave en softwareopdatering. Det burde kunne håndteres langt mere elegant i 2025 end ved en nedlukning af systemet og hvad det medfører af gener for passagerne, der igen - igen bliver henvist til togbusser.

Allerede søndag morgen/formiddag skal de to nye strækninger åbenbart opdateres - så der er der igen togbusser. Det lyder lidt besynderligt, at man ikke fik den opdatering med fra starten - men Viking bus er sikkert glade.

Citat fra: andersj Dato 22/04-25, 11:11Det må jo så også betyde at GoCollective ikke lige med det samme begynder at køre til Niebüll igen.

Formentlig først når der er etableret ETCS (level 1)/ERTMS syd for grænsen (til Niebüll).

Citat fra: Henrik Hansen Dato 22/04-25, 11:35
Citat fra: steenth Dato 22/04-25, 11:29Og at det vil kræve, når den sidste del af strækningen skal ændres til ETCS, en spærring af alle strækninger med nyt signalsystem. Der er indlagt spærringer i netredegørelsen på 15 til 30 timer, når der skal lægges nye strækninger ind i systemet.

Det er klart signalprogrammets største svaghed, at det hele skal lukkes ned, for blot at lave en softwareopdatering. Det burde kunne håndteres langt mere elegant i 2025 end ved en nedlukning af systemet og hvad det medfører af gener for passagerne, der igen - igen bliver henvist til togbusser.

Allerede søndag morgen/formiddag skal de to nye strækninger åbenbart opdateres - så der er der igen togbusser. Det lyder lidt besynderligt, at man ikke fik den opdatering med fra starten - men Viking bus er sikkert glade.

Indkøringsfase

Mvh Vestjyden

Citat fra: Henrik Hansen Dato 22/04-25, 11:35Allerede søndag morgen/formiddag skal de to nye strækninger åbenbart opdateres - så der er der igen togbusser. Det lyder lidt besynderligt, at man ikke fik den opdatering med fra starten - men Viking bus er sikkert glade.
Banedanmark har ikke gode erfaringer med at både opgradere og tage en ny strækning i brug, da man så slås med fejl fra begge ting samtidig.

Citat fra: Svend Dato 22/04-25, 12:51Formentlig først når der er etableret ETCS (level 1)/ERTMS syd for grænsen (til Niebüll).
Der er 2 hensyn. Banedanmark er et par år fra at kunne tage den sidste etape i vest i brug i 1. halvår 2027, så de vil nok ikke have en rest tilbage syd for Tønder, når de vil gerne kunne lukke Vestprojektet ned. Det er andet er materiel. GoCollective materiel kan godt håndtere strækningen til Nibøl imens der er DK-STM i deres tog, men NEG kunne også få et tog, som kan håndtere både ETCS og PZB90 til den trafik, hvis NEG ikke får deres ETCS klar. Men det er rent gæt, når der ikke er meldt noget ud. Men der skal være noget materiel, som kan kører imellem Tønder og Nibøl, som afgør mulighederne. (Nibøl bruges af den lokale dansksproget, mens Niebüll er den tyske stednavn)

Mvh
Steen

Citat fra: steenth Dato 22/04-25, 14:51(Nibøl bruges af den lokale dansksproget, mens Niebüll er den tyske stednavn)

Mvh
Steen

Nu skal du ikke glemme frisiske Naibel, som stadig bruges flittigt i Nordfriesland.

Vh
-ivar

I påsken var Holsted delt i to. Se fotos her:

https://migogvejen.dk/byer/holsted/11841-nye-signaler

Mvh Vestjyden

Citat fra: ivar Dato 22/04-25, 16:23
Citat fra: steenth Dato 22/04-25, 14:51(Nibøl bruges af den lokale dansksproget, mens Niebüll er den tyske stednavn)

Mvh
Steen

Nu skal du ikke glemme frisiske Naibel, som stadig bruges flittigt i Nordfriesland.

Vh
-ivar

De nordfrisiske bynavne nævnes endda i de automatisk udkald i regionaltogene mellem Westerland og Hamburg nord for Frederiksstad (Friedrichstadt). 

Anders

Citat fra: andersj Dato 22/04-25, 17:01De nordfrisiske bynavne nævnes endda i de automatisk udkald i regionaltogene mellem Westerland og Hamburg nord for Frederiksstad (Friedrichstadt). 
Nu mangler vi blot at de tyske bynavne bliver skrevet på stationsskiltene på den danske side af grænsen på samme måde som der er danske navne på (nogle af) de tyske stationer. Måske et trick med at også påføre de nordfrisiske kunne være et glasurlag der fik det til at glide ned blandt dem af de lokale sønderjyder der har det lidt svært med at se tyske stednavne på officielle skilte?

Citat fra: mlarsen Dato 22/04-25, 17:12
Citat fra: andersj Dato 22/04-25, 17:01De nordfrisiske bynavne nævnes endda i de automatisk udkald i regionaltogene mellem Westerland og Hamburg nord for Frederiksstad (Friedrichstadt). 
Nu mangler vi blot at de tyske bynavne bliver skrevet på stationsskiltene på den danske side af grænsen på samme måde som der er danske navne på (nogle af) de tyske stationer. Måske et trick med at også påføre de nordfrisiske kunne være et glasurlag der fik det til at glide ned blandt dem af de lokale sønderjyder der har det lidt svært med at se tyske stednavne på officielle skilte?

Delstatsregeringen i Kiel har ingen problemer med danske stednavne på officielle skilte, det har været oppe at vende for ganske få år siden men, vi ønsker tilsyneladende ikke - som led i en bilateral aftale - at se skiltning som Kobbermøllen. Flensborg, Harreslev, Sønder Løgum, Handeved, Slesvig o.m.a.

Vh
-ivar

Citat fra: ivar Dato 22/04-25, 18:06
Citat fra: mlarsen Dato 22/04-25, 17:12
Citat fra: andersj Dato 22/04-25, 17:01De nordfrisiske bynavne nævnes endda i de automatisk udkald i regionaltogene mellem Westerland og Hamburg nord for Frederiksstad (Friedrichstadt). 
Nu mangler vi blot at de tyske bynavne bliver skrevet på stationsskiltene på den danske side af grænsen på samme måde som der er danske navne på (nogle af) de tyske stationer. Måske et trick med at også påføre de nordfrisiske kunne være et glasurlag der fik det til at glide ned blandt dem af de lokale sønderjyder der har det lidt svært med at se tyske stednavne på officielle skilte?

Delstatsregeringen i Kiel har ingen problemer med danske stednavne på officielle skilte, det har været oppe at vende for ganske få år siden men, vi ønsker tilsyneladende ikke - som led i en bilateral aftale - at se skiltning som Kobbermøllen. Flensborg, Harreslev, Sønder Løgum, Handeved, Slesvig o.m.a.

Vh
-ivar

Alle disse fine steder kan besøges billigt med GoCo grænsebillet:

https://gocollective.dk/kort-og-billetter/goco-graensebillet/

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato 22/04-25, 18:18
Citat fra: ivar Dato 22/04-25, 18:06
Citat fra: mlarsen Dato 22/04-25, 17:12
Citat fra: andersj Dato 22/04-25, 17:01De nordfrisiske bynavne nævnes endda i de automatisk udkald i regionaltogene mellem Westerland og Hamburg nord for Frederiksstad (Friedrichstadt). 
Nu mangler vi blot at de tyske bynavne bliver skrevet på stationsskiltene på den danske side af grænsen på samme måde som der er danske navne på (nogle af) de tyske stationer. Måske et trick med at også påføre de nordfrisiske kunne være et glasurlag der fik det til at glide ned blandt dem af de lokale sønderjyder der har det lidt svært med at se tyske stednavne på officielle skilte?

Delstatsregeringen i Kiel har ingen problemer med danske stednavne på officielle skilte, det har været oppe at vende for ganske få år siden men, vi ønsker tilsyneladende ikke - som led i en bilateral aftale - at se skiltning som Kobbermøllen. Flensborg, Harreslev, Sønder Løgum, Handeved, Slesvig o.m.a.

Vh
-ivar

Alle disse fine steder kan besøges billigt med GoCo grænsebillet:

https://gocollective.dk/kort-og-billetter/goco-graensebillet/

PS. Billetten gælder kun til Niebüll fra udvalgte vestjyske byer

Mvh Vestjyden

Citat fra: Mikkelhk Dato 22/04-25, 01:21
Citat fra: 1993matias Dato 21/04-25, 22:43
Citat fra: Per Holm Dato 21/04-25, 21:29Det betyder vel bare at de manglende forbindelser ikke kan køres for signal men i givet fald skal ind- eller udrangeres.
Er du sikker på det? For så havde man vel ikke brudt skinnestregen ved sporskifter? Det ses ikke sådan andre steder ved systemgrænser, hverken Køge (ETCS) eller Østerport og Lersøen (CBTC)
Jeg har skrevet lidt om det i den tidligere tråd om ERTMS i Sydvestjylland (vi skulle åbenbart have endnu en tråd): https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2525.msg26248.html#msg26248. Der er (eller vil blive) monteret afløbssko i sydenden af spor 1 og i nordenden af spor 2, og indgangssporskifterne i begge ender er aflåst med låsebolte til kørsel i venstre gren. Det er derfor ikke fysisk muligt at køre "fra SR til OR" eller omvendt, medmindre afløbsskoene afmonteres og låseboltene på sporskifterne fjernes.
Med de skeptikere der ofte færdes her i forum, så vil det være skønt at se fotos af disse spærringer

Eskild

Gå op Sider: 1 [2] 3
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
DSB E 966

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak