Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Færdiggørelse af nyt signalsystem i vestjylland
Gå ned Sider:[1] 2
Radioklip om færdiggørelsen i påsken. I starten af udsendelsen er også lidt om investering af tysk infrastruktur:

 https://www.dr.dk/lyd/p4syd/p4-syd-regionale-nyheder/p4-syd-regionale-nyheder/seneste-nyt-kl-10-30-14502516155

Mvh Vestjyden

Og her på skrift om lukningen af fjernstyringscentralen i Esbjerg:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/fjernstyringscentral-i-esbjerg-lukker-efter-30-aar

Mvh Vestjyden

Et overblik kan findes her, hvor arbejde på overkørslerne Esbjerg-Lunderskov også er at finde:

https://bane.dk/Borger/Baneprojekter/Esbjerg-Lunderskov-Bramming-Toender-nyt-digitalt-signalsystem

Mvh Vestjyden

TV Syd har en længere artikel om lukningen, inklusiv diverse billeder fra betjeningsrummet for de interesserede: https://www.tvsyd.dk/esbjerg/linda-sorger-for-din-sikkerhed-nar-du-korer-tog-nu-er-afdelingen-lukket .

Hilsen Mikkel

TV Syd har et indslag fra FC Esbjerg i tirsdags 19:30 udsendelse. Det er en : https://www.tvsyd.dk/nyheder/15-04-2025/1930/1904-15-apr-2025?play=true&refresh=no - starter i 19:50.

Mvh
Steen

Her er et udklip fra Strækningsoversigt ETCS:



Bemærk de brudte streger ved sporskifterne. Betyder det, at sporskifterne er fjernet? Der er ligeså brudte streger i TIB-S:




Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Færdiggørelse af nyt signalsystem i vestjylland
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/04-25, 21:29.
Seneste redigering: 21/04-25, 21:31 af Per Holm
Det betyder vel bare at de manglende forbindelser ikke kan køres for signal men i givet fald skal ind- eller udrangeres.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 21/04-25, 21:29Det betyder vel bare at de manglende forbindelser ikke kan køres for signal men i givet fald skal ind- eller udrangeres.

Tønder, spor 2, er nu trinbræt og togene til/fra Niebüll kører som arbejdstog.
Se instruks 30.1:
https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR?drilldown=b0253964-0a78-4d03-9d09-195cbc0accf6

Mvh.
Poul.

Citat fra: Per Holm Dato 21/04-25, 21:29Det betyder vel bare at de manglende forbindelser ikke kan køres for signal men i givet fald skal ind- eller udrangeres.
Er du sikker på det? For så havde man vel ikke brudt skinnestregen ved sporskifter? Det ses ikke sådan andre steder ved systemgrænser, hverken Køge (ETCS) eller Østerport og Lersøen (CBTC)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Taget fra Strækningsoversigt, ETCS, udgivet af BaneDanmark.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 

Citat fra: Per Holm Dato 21/04-25, 21:29Det betyder vel bare at de manglende forbindelser ikke kan køres for signal men i givet fald skal ind- eller udrangeres.

Nej, det er det, markering med tynd streg/tyk streg viser. Tyk streg = der kan stilles togvej/gives signal. Tynd streg = der kan ikke stilles togvej/gives signal.

Jeg kan ikke mindes at have set disse brudte streger før, men jeg gætter på at de viser, at sporforbindelsen på en eller anden måde er brudt. Næppe ved at fjerne hele sporskiftet, måske har man bare fjernet en lille bid skinne, eller sat afsporingshunde på, eller standsignaler/dobbeltrettede stopmærker, eller sporstoppere, eller hvad ved jeg.

Måske nogen på forum befinder sig i nærheden af Tønder og kan opklare mysteriet ved selvsyn.

Citat fra: 1993matias Dato 21/04-25, 22:43
Citat fra: Per Holm Dato 21/04-25, 21:29Det betyder vel bare at de manglende forbindelser ikke kan køres for signal men i givet fald skal ind- eller udrangeres.
Er du sikker på det? For så havde man vel ikke brudt skinnestregen ved sporskifter? Det ses ikke sådan andre steder ved systemgrænser, hverken Køge (ETCS) eller Østerport og Lersøen (CBTC)
Jeg har skrevet lidt om det i den tidligere tråd om ERTMS i Sydvestjylland (vi skulle åbenbart have endnu en tråd): https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2525.msg26248.html#msg26248. Der er (eller vil blive) monteret afløbssko i sydenden af spor 1 og i nordenden af spor 2, og indgangssporskifterne i begge ender er aflåst med låsebolte til kørsel i venstre gren. Det er derfor ikke fysisk muligt at køre "fra SR til OR" eller omvendt, medmindre afløbsskoene afmonteres og låseboltene på sporskifterne fjernes.

Hilsen Mikkel

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak