Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- SBB starter ny Nattogs rute til København i 2026
SBB starter ny Nattogs rute til København i 2026
Af DRT, Valby. 9/04-25, 18:36.
Seneste redigering: 9/04-25, 18:41 af DRT
SBB i Schweiz har offcielt meddelt en ny nattogsrute fra henholdsvis Zürich/Basel til København/Malmø.

Den nye rute vil være i samarbejde med privat tysk jerbaneselskab: RDC. Som skal stå istandsættelsen af et bundt af ældre vogne til ruten. Lokomotiv er endnu uvidst.

Mere info fra deres artikel på deres fælles hjemmeside: https://udlandstog.dk/direkte-nattog-til-schweiz/?fbclid=IwY2xjawJjf3hleHRuA2FlbQIxMQABHj4RhwokMS6WnfsRkwjFC3ZTRm1KRnEoIB-OdAy9Iu1GydpXth0uHN-ubKMk_aem_-K0fr2J6glDDMsIFcE2ILA#

Link til Bevar Nattogets officielle facebook-side:
https://www.facebook.com/bevarnattog

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

På nuværende tidspunkt er det desværre langt fra sikkert.
Der arbejdes på omtalte rute, men finansieringen er der ikke, så vi må nøjes med at krydse fingre og glæde os over spændende planer.

Lasse

Det spekuleres i svenske fora, at i betragtning af at den svenske regerings penge til ruten Stockholm-Tyskland kun er bevilget indtil 2026,
at SBB skulle overtage trafiken og i hvert fald delvist bruge de vogne som SJ har brugt der kommer fra RDC.
Det er sandsynligt, at den svenske regering vil bevilge penge i flere år.

Det er vel tvivlsomt at svenske regeringen vil give tilskud til flere og mere tog til udlandet. Der er valg nu næste år og SJs nødkontrakt på nordland malker ju hele systemet så der ikke findes penge tilovers for anden trafik.

Om SJ ikke vill kører trafiken på fri konkurrence fra november næste år - så fortsætter den ikke.

RDC/SJ STHLM-Hamborg-(Berlin) er tæt på ubrugeligt for Københavner der vil til det centrale vesteuropa, man skulle i hvert fald være A menneske med stort A for at skifte i Hamburg.

Hvis der genoptages forbindelsen mod Basel (Zürich) hilses det velkommen. RDC har måske lært noget om tilladelser og det specielle ved storebæltstunnellen.
Med morgenstop i Offenburg vil turen til byernes by endelig være behageligt igen, skønt den direkte forbindelse stadig savnes.
Om det bliver dagligt eller touristisk præget er for en start nok ikke mest afgørende.

Vi er nogle der er blevet forvænt af NightJets sovevognskupeer, jeg håber at RDC finder noget 200 km/h materiel.

Gå op Sider:[1]
Indsend billeder

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Odder Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak