Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- København Syd (Nel), overløbskoter
København Syd (Nel), overløbskoter
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/03-25, 16:14.
Seneste redigering: 29/03-25, 16:21 af Per Holm
På rent øjemål ser det ud til stormflodsporten på København Syd kan forøge overløbskoten fra ca. 2 m til ca. 5 m DVR90.

Har nogen de præcise overløbskoter og evt. også de kritiske koter for resten af systemet?

https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/enorm-port-skal-redde-metroen-fra-regn

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 29/03-25, 16:14På rent øjemål ser det ud til stormflodsporten på København Syd kan forøge overløbskoten fra ca. 2 m til ca. 5 m DVR90.

Har nogen de præcise overløbskoter og evt. også de kritiske koter for resten af systemet?

Målt på https://kortoverblik.dk/spatialmap ligger terrænet ved Øresundsbanen i kote +1,3 m, hvorfor perronen vil være ca. i kote +1,8 m.
Jeg antager at det er trapperne langs Øresundsbanen der er det laveste indløbspunkt til perrontunnelen.

Omgivende terræn ved Ringstedbanen og Ringbanen ligger i kote +5 m.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/03-25, 20:42.
Seneste redigering: 29/03-25, 20:46 af Per Holm
Takker.

Det var ikke så meget det laveste indløbspunkt til perrontunnelen som det laveste indløbspunkt til metrotunnelerne jeg er ude efter. En oversvømmet tunnel til Følager kan man bare gå ovenom hvorimod en oversvømmet metrotunnel formentlig kan drukne alle 4 metrolinjer hvoraf M1 og M2 for lang tid.

Over rulletrapperne er 6.000 m DVR90 koten afmærket og passer godt med dine oplysninger:

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/04-25, 14:29.
Seneste redigering: 2/04-25, 14:36 af Per Holm
I går aftes indfandt jeg mig på stedet for at beundre vidunderet - og kunne ikke finde den. På størrelse med en stor afrikansk elefant eller teenage blåhval og alligevel gemt godt væk bag paneler. En adspurgt metrosteward troede ikke sine egne ører.

Btw. blev den nye dobbelte elevator: concourse - terræn - Køge Bugt S-togbanen (strkn. 850) godkendt i går. Utrolig smart gjort at ind- og udgange er i hver sin ende af stolene så folket helt af sig selv vil skynde sig helt ind. Held og lykke med det tilsvarende anlæg på den anden side af Køge Bugt S-togbanen.

Og med sædvanlig dansk slinger er arrangementet ikke beregnet til hverken blæst, regn eller snevejr. Gud kan først have skabt danskerne da han/hun havde fejret den øvrige skabelse med en hviledag og en dejlig stor flaske highland single malt.  :-\

mvh. Per

Forhåbentlig er der aldrig nogen passagerer der kommer til at opdage den port  8)
Men så vidt jeg ved, ligger den under spor 23, og den del er stadig gemt bag en grøn væg.

Elevatorerne på den anden side af Køgebugt banen er måske stadig svære at få øje på (jeg ved ikke hvor langt de er kommet med dem), men når der bliver færdige, bliver det nok den mest markante ændring på stationen. Der bliver en kortere og mere logisk adgang til concourse niveauet gennem den nye tunnel der er bygget.

De er kun ved at grave ned til tunnellen.  Så der er et godt stykke vej endnu.

Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/04-25, 22:31.
Seneste redigering: 2/04-25, 22:35 af Per Holm
Citat fra: Jimbow Dato  2/04-25, 19:27Men så vidt jeg ved, ligger den under spor 23, og den del er stadig gemt bag en grøn væg.

Det vil forklare sagen og tak.

Jeg havde tænkt den måtte sidde på metrostationens stationsboks og havde derfor rendt rundt med ryggen til.

I sidste uge var der "bare" arbejdspladsindretning i gang på den anden side. Forekommer meget fornuftigt hvis man laver en side af gangen og udnytter den indvundne erfaring på den anden side. Tunnelen under strkn. 850 har i flere år været færdig.

mvh. Per

Citat fra: Jimbow Dato  2/04-25, 19:27Elevatorerne på den anden side af Køgebugt banen er måske stadig svære at få øje på (jeg ved ikke hvor langt de er kommet med dem), men når der bliver færdige, bliver det nok den mest markante ændring på stationen. Der bliver en kortere og mere logisk adgang til concourse niveauet gennem den nye tunnel der er bygget.
Metroselskabet skriver et nyhedsbrev til naboerne, at arbejdet med adgangen fra spor 1 på Køgebugtbanen starter i løbet af april. Så der sker noget i løbet af denne måned.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak