Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Overkørsler bliver opgraderet med bomme i f.m. nyt signalsystem (Bm-Tdr)
Gå ned Sider: 1 [2]
Jeg fotograferede Tønder's sydlige U-signal 17.03.2025, og det var nu suppleret af et tysk skilt "PZB 2000 Hz" og balise i sporet. Det svarer vel til ATC? Kommer der ERTMS helt ned til grænsen i denne omgang. For der er jo også 3 overkørsler her der skal ombygges. Dem kan jeg intet læse om i Banedanmarks materiale

John

Niels Buch skrev om dansk ATC på den tyske del af Niebüll-Tønder for nogle år siden: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=157392

CitatI det hele taget syntes jeg, at man må rose NEG for alternative løsninger. For en del år siden blev jeg i mit job hos Trafikstyrelsen kontaktet af NEG, fordi de tyske myndigheder (EBA), efter nogle alvorlige ulykker på enkeltsporede strækninger, stillede krav om togkontrol på enkeltsporede strækninger. Dette krav ville også ramme strækningen Niebüll – Tønder Grænse (som NEG var blevet infrastrukturforvalter på). Den traditionelle løsning ville være at kræve tysk togkontrol på togene, da signalerne i Niebüll i forvejen havde PZB90/Indusi. Det ville så bare betyde at Arriva skulle installere tysk togkontrol i deres tog. Men NEG havde fået den ide at man da bare kunne installere dansk togkontrol (ZUB123) på et antal signaler i Niebüll. Man ville leve op til myndighedernes krav og Arriva ville ikke skulle bygge togene om. Så i dag er der ZUB123 installeret på et par af Niebülls armsignaler.

Overkørsler bliver opgraderet med bomme i f.m. nyt signalsystem (Bm-Tdr)
Af Mikkelhk, Lunderskov. 30/03-25, 11:21.
Seneste redigering: 30/03-25, 11:26 af Mikkelhk
Citat fra: steenth Dato 30/03-25, 10:25
Citat fra: Mikkelhk Dato 30/03-25, 09:55At der ligger en (Y-)balise betyder ikke at der er ATC på strækningen. Der ligger også Y-baliser i Tønder og Ribe, og som udgangspunkt på alle andre lidt større stationer, hvor man historisk set ofte har vendt et tog tidligt ifm. uorden, eller vendt tog planmæssigt. Der er dog efterhånden næsten ikke flere strækninger uden enten ATC-togstop/ATP eller fuld ATC, hvor der jo i forvejen ligger baliser ved alle stationer.
Kære Mikkel - du gætter istedet for at at forholde sig at det er i teksten står "Ab 2011 Zugsicherung ZUB 123 (System Banedanmark) für Fahrstraße aus Gleis 4 Richtung Tønder." DB skriver i dette dokument:

[...]Fjernet for at formindske citatet[...]

Det er ikke kun Y-baliser, men aktive baliser i Niebüll. Jeg bruger ikke kun hvad jeg har set - desværre er mange år siden, at jeg har været der. Så jeg bruger den skriftlige dokumentation.

Citat fra: Mikkelhk Dato 30/03-25, 09:55At man i Tyskland vælger at sikre kørslen over overkørsler vha. baliser, gør vist heller ikke at strækningen pr. definition har ATC/Indusi/PZB90.
Som Rasmus skriver, er disse Y-baliser (i Danmark) kun udlagt for at give toget en stræknignshastighed at køre efter.
Der kører i øvrigt ikke Lint på strækningen, og det har der ikke gjort siden minimum sommeren 2024. Pt. og fremadrettet er det NEGs eget materiel der kører på strækningen, men på Arrivas licens på det danske stykke. Om GoCo vælger selv at køre på strækningen igen når der er kommet ERTMS, må tiden vise.
Nu er det i Tyskland og ikke i Danmark jeg skriver om. Jeg kender godt funktionen af Y-baliser. Men man besluttede i Tyskland efter nogle ulykker på strækninger, hvor der ikke var PZB 90, at alle strækningen skulle have et togkontrolsystem. Her ulykken ved Hordorf i 2011 som skulle udløse det krav. Her er Y-baliser ikke nok til at opfylde det krav for at Lint 41 kan kører på den tyske strækning. At de pt. ikke kører GoCollective togsæt på strækningen syd for grænsen har ikke betydning.
Jeg gætter skam ikke - men indrømmer dog at jeg tog fejl mht. ATC-udstyret på den tyske side af grænsen.
Jeg har i adskillige år beskæftiget mig trafikalt med den danske del af strækningen, og ganske interessant fremgår den fulde tyske ATC/PZB90-udrustning ikke af SIN-L instruks 30.4, som netop omhandler kørslen over grænsen set med danske øjne. Her fremgår det kun at der er (danske) Y-baliser i Tønder i retning mod syd, ved landegrænsen i begge retninger, samt i Niebüll i retning mod nord. Det er denne information, der har været relevant for mig i mit arbejde, og dermed også det dokument, der (hovedsagligt) fik mig til at skrive forkert om det tidligere i tråden. Om der så også burde være information om den væsentligt bedre tyske ATC-udrustning på tysk side i SIN-L-instruksen må man lade andre vurdere. Det er vel i og for sig også relevant for kørslen til/fra Danmark.
Og lad os for god ordens skyld lige linke til NEGs eget dokument omkring strækningen, som er væsentligt mere udførligt end det dokument fra DB InfraGo, som du har linket til. Dokumentet kan findes her: https://neg-niebuell.de/index.php/infrastruktur/infra-zugang -> "Zugangsrelevantes Regelwerk". Det meste omkring PZB/ATC findes på side 4-7.
Informationen om at der pt. ikke kører Lint var også kun til venlig oplysning til de, der måtte have interesse i dette.

Citat fra: John Nissen Dato 30/03-25, 10:35Jeg fotograferede Tønder's sydlige U-signal 17.03.2025, og det var nu suppleret af et tysk skilt "PZB 2000 Hz" og balise i sporet. Det svarer vel til ATC? Kommer der ERTMS helt ned til grænsen i denne omgang. For der er jo også 3 overkørsler her der skal ombygges. Dem kan jeg intet læse om i Banedanmarks materiale
Der kommer først ERTMS fra Tønder til Niebüll om "noget tid", formentlig om et par år. Indtil da kører man i spor 2 til/fra Niebüll efter SR, og i spor 1 til/fra Ribe efter OR, som "khm" nævnte tidligere i tråden.
Mht. 2000 Hz-balisen, så kan jeg umiddelbart læse mig til at det specifikt er en "nødstop"-balise, som er aktiv ved bl.a. signalforbikørsel, og sikkert også i andre situationer. Jeg har fundet denne info HER (på tysk) og HER (på engelsk). Men det er der nok andre i tråden, der ved meget mere om.

Citat fra: RasmusD Dato 30/03-25, 10:43Niels Buch skrev om dansk ATC på den tyske del af Niebüll-Tønder for nogle år siden: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=157392
Tak for linket.

Hilsen Mikkel

Vi kom vidt omkring her, men er udgangspunktet ikke at;

- GoCollective manglede togsæt hvorfor NEG midlertidigt kører Niebüll - Tønder.

- GoCollective formentligt skal have godkendt deres ERTMS ombyggede togsæt hos EBA (vel og mærke uden at de skal bruge dette i Tyskland, men skal bruge det gamle ATC) inden de igen kan køre til Niebüll.

- Signalprogrammet har etableret en løsning, som tilgodeser den midlertidige løsning med NEGs kørsel.

Så er spørgsmålet, når GoCollective igen har nok togsæt og de er godkendt til køresel af EBA, kan den direkte kørsel Esbjerg - Niebüll så genoptages på den infrastruktur som Signalprogrammet har etableret?

JH

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak