Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Opgraderingen af Hillerød Station tilføres flere midler og tilpasses
Kollektiv Trafik Forum 21. MAR 2025:

"Med Infrastrukturplan 2035, som et bredt politisk flertal i Folketinget vedtog i 2021, blev det blandt andet besluttet, at der skal etableres nye spor på Hillerød Station og anlægges en ny bred gangbro på tværs af stationen. Der blev afsat 414,7 millioner kroner i 2025-priser til opgraderingen, men stigende materialepriser har udfordret projektet. Derfor har forligskredsen besluttet at tilpasse projektet ved at lade en forlængelse af den eksisterende gangtunnel på station udgå.

Opgraderingen af Hillerød Station skal gøre det nemmere at rejse med lokaltog i Nordsjælland - blandt andet at komme med lokalbanen til og fra den nye Favrholm Station ved det kommende regionshospital - og en ny bredere gangbro skal gøre det nemmere at komme på tværs af stationen.

Opgraderingen af Hillerød Station gennemføres med nye spor, der muliggør en sammenbinding af lokalbanens nordlige linjer med de sydlige linjer via anlæg af to spor igennem Hillerød Station.

Udover den ny bredere gangbro undersøges muligheden for på sigt at forbedre passagerernes gangveje på stationen med en ny sydlig gangbro, som kan etableres senere, hvis behovet opstår og der kan findes finansiering.

For at sikre projektets gennemførelse har forligskredsen tilført en merbevilling på 36,5 millioner kroner."


Kilde: https://www.kollektivtrafik.dk/opgraderingen-af-hilleroed-station-tilfoeres-flere-midler-og-tilpasses/3484 .

Banedanmarks beslutningsgrundlag af juni 2021 kan findes her: https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Ombygning-af-Hilleroed-station .

Aftalen om Infrastrukturplan 2035 kan findes her: https://www.trm.dk/politiske-aftaler/2021/aftale-om-infrastrukturplan-2035-aftale .

M.v.h.
Niels

Det at lukke for forlængelsen af gangtunnellen er mildest talt en katastrofe. Den nye gangbro ville forværre forholdene drastisk med mindre alternative måder at krydse stationen på eksisterer der er bedre integreret med perronerne og stationsbygningen, såsom gangtunnellen eller en niveauoverskæring på spor 11 og 12.

Ellers skal folk fra 5 forskellige perroner (altså alle pånær 1 perron) og 12-13 tog i timen skulle mase sig op på bare en enkelt trappe! Det ville være en flaskehals uden mage og tvinge folk ud på en stor S-formet omvej for at komme til og fra togene, for slet ikke at nævne de dårlige passagerforhold uden beskyttelse for vind og vejr på den nye gangbro. En skandale uden mage og et gigantisk fejlslag.

Tja, vi har tydeligvis ikke en regering som prioriterer det offentlige, men det vidste vi jo godt...

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Der er vitterlig tale om en gangtunnel og ikke engang det vil regeringen finde penge til.

Det holder antal af tog/bus passagerer nede på et antal der ikke kræver så mange tog.
Så kan trafik klovnen(ministeren) sige, "jamen der er masser af plads i toget/bussen.
Havde nok forvente lidt mere fra en lyserød minister.

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak