Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- InterCity tog stopper nu i Taulov?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Henrik Hansen Dato 20/03-25, 07:484xx togene er et stort rod, hvor nedformeringen, aflåste togsæt og ændret materiel er daglig dag til stor gene for passagerne, men det bekymrer nok ikke synderligt i Telegade...

Mellem Esbjerg og Fredericia er et togsæt nok - så mange passagerer der der heller ikke her. Det er straks noget andet fra Fredericia og til Aarhus, hvor passagerne fra 1xx togene skal videre med 4xx togene - og her er 1 sæt 'aldrig nok'.

DSB brillere ofte ved kun at køre med et sæt og så er pladsen trang - og mere end trang. En togfører som var med et nedformeret 4xx tog har udtalt 'jeg har aldrig set så mange mennesker i et MF-sæt, men nu har jeg heldigvis fri' - hvordan mon passagerne har oplevet den rejse ?

Helt tåbeligt bliver det, når der kun må køres med et sæt med passagerer mellem Fredericia og Esbjerg pga. manglende togfører - og når DSB så samtidig sælger pladser i begge sæt, så er det dømt til at gå galt. Er opholdet i Fredericia overhovedet langt nok til, at man kan tømme et sæt, aflåse det og kører videre - det er ikke umiddelbart min opfattelse.

Havde DSB slet ikke overvejet problematikken i, at der køres uden togfører ml. Fredericia og Esbjerg og der derfor ikke kan køres med dobbelt sæt - eller er det også kommet som en overraskelse for 'dem' i Telegade ?

Helt sjovt bliver det efter 21/4, når signalprogrammet 'går i luften' mellem Lunderskov og Esbjerg, for så kan IC4 ikke længere redde situationen, som det gør i gennemsnit 1-2 gange om dagen, når man er nede på køreklare MF sæt.

Tænk man skal opleve ic4 redde noget.
Det kan jeg forstå de gør.
Signalsystem Lunderskov Esbjerg, så man vel gøre som Nord Vest Sjælland. Vente med at tage det i brug. Idet der bruges IC4.
PS h ad skal der på sigt bruges på Nordvest?  EC/DD og ?

Det er meget nyt, at man ikke må køre uden togfører med 2xIC3 mellem Fredericia og Esbjerg.

Præmissen for at køre enmandsbetjent er, at lokomotivføreren kan se alle indstigningsdøre fra førerrummets vindue, evt ved hjælp af kameraer og skærme opstillet på perronen.

Nu har man så opdaget, at oversigtsforholdene på nogle stationer på strækningen ikke er gode nok, og man derfor ikke kan køre enmandsbetjent med 2xIC3. Men det er man vist først blevet klar over, længe efter køreplanen og materielplanen er blevet lagt.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 20/03-25, 07:48Helt sjovt bliver det efter 21/4, når signalprogrammet 'går i luften' mellem Lunderskov og Esbjerg, for så kan IC4 ikke længere redde situationen, som det gør i gennemsnit 1-2 gange om dagen, når man er nede på køreklare MF sæt.

Hvor mange pladser er der i en ER, sammenlignet med en IC4 ? ;-)

Citat fra: RasmusD Dato 20/03-25, 09:26Det er meget nyt, at man ikke må køre uden togfører med 2xIC3 mellem Fredericia og Esbjerg.

Præmissen for at køre enmandsbetjent er, at lokomotivføreren kan se alle indstigningsdøre fra førerrummets vindue, evt ved hjælp af kameraer og skærme opstillet på perronen.

Nu har man så opdaget, at oversigtsforholdene på nogle stationer på strækningen ikke er gode nok, og man derfor ikke kan køre enmandsbetjent med 2xIC3. Men det er man vist først blevet klar over, længe efter køreplanen og materielplanen er blevet lagt.

Mig bekendt har der tidligere ikke været noget problem, at køre enmandsbetjent ved 2xMF på strækning 29.

Hvis man ikke hurtigt får løst problemet, så skrider hele planen med 4xx togene, da et sæt aldrig vil være nok mellem Fredericia og Aarhus - og heller ikke mellem Kolding og Fredericia, når 4xx togene korresponderer med EC til/fra Tyskland.

Det ligner rigtig dårlig planlægning fra DSBs side, når man overser et så essentielt problem - med vilje eller ej...

Den hurtige løsning må være, at der medgives togfører på alle 4xx togene mellem Fredericia og Esbjerg, så man slipper for aflåste sæt og alt for mange passagerer på alt for lidt plads.

På sigt kan køreplanen vel laves, så der driftskobles i Fredericia, så der er 2 sæt mellem Fredericia og Aarhus og et sæt mellem Fredericia og Esbjerg.

Jeg glemmer aldrig den DSB direktør der udtalte i dagspressen at kørsel uden togfører, var fremtidens måde at køre tog på - direktøren er ikke længere ansat hos DSB...

InterCity tog stopper nu i Taulov?
Af andersj, Aalborg. 20/03-25, 10:48.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 20/03-25, 10:03Jeg glemmer aldrig den DSB direktør der udtalte i dagspressen at kørsel uden togfører, var fremtidens måde at køre tog på - direktøren er ikke længere ansat hos DSB...

Du skal ikke glæde dig for tidligt. IC5 har ingen togførerkupé og er bestilt så de kan køre enmandsbetjent overalt.

Anders

Af metrohenrik, Ringsted. 20/03-25, 11:26.
Citat fra: andersj Dato 20/03-25, 10:48
Citat fra: Henrik Hansen Dato 20/03-25, 10:03Jeg glemmer aldrig den DSB direktør der udtalte i dagspressen at kørsel uden togfører, var fremtidens måde at køre tog på - direktøren er ikke længere ansat hos DSB...

Du skal ikke glæde dig for tidligt. IC5 har ingen togførerkupé og er bestilt så de kan køre enmandsbetjent overalt.

Men der jo så også to førerrum i et sæt, og derfor altid et der ikke bruges..:-)
Ved så ikke om det er indrettet til brug for en togfører..

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: Henrik Hansen Dato 20/03-25, 10:03Det er meget nyt, at man ikke må køre uden togfører med 2xIC3 mellem Fredericia og Esbjerg.

Ja det er faktisk blevet godkendt til det og har været sådan i lang tid:
http://sindsb.dsb.dk/SIN_DSB_L.htm#L-29.10

Citat fra: Time will tell Dato 20/03-25, 20:50
Citat fra: Henrik Hansen Dato 20/03-25, 10:03Det er meget nyt, at man ikke må køre uden togfører med 2xIC3 mellem Fredericia og Esbjerg.

Ja det er faktisk blevet godkendt til det og har været sådan i lang tid:
http://sindsb.dsb.dk/SIN_DSB_L.htm#L-29.10

Det var så Lunderskov-Esbjerg.

Fredericia-Lunderskov er så beskrevet her:
http://sindsb.dsb.dk/SIN_DSB_L.htm#L-26.10

Meeennn... det er så ikke gældende regler i dag, husk at bladre i cirkulærerne også ;-)

Ja det er faktisk blevet godkendt til det og ..

Desuden tror jeg ikke du læste/forstod det Henrik skrev.

Det er meget nyt, at man ikke længere må køre enkeltmandsbetjent med 2*MF, Fredericia-Esbjerg.

Citat fra: thomastog Dato 20/03-25, 21:30

Egentligt ikke, ville bare give Henrik en mulighed for at se hvad der er godkendt til enmandsbetjening hos DSB uden at gå ind i resten.

Citat fra: Time will tell Dato 20/03-25, 22:11Egentligt ikke, ville bare give Henrik en mulighed for at se hvad der er godkendt til enmandsbetjening hos DSB uden at gå ind i resten.

Der er vist gået ged i citaterne. Det var mig, der skrev

CitatDet er meget nyt, at man ikke må køre uden togfører med 2xIC3 mellem Fredericia og Esbjerg.

Og som jeg også skrev, så har det tidligere været tilladt, men den tilladelse er fjernet for nyligt.

Citat fra: Time will tell Dato 20/03-25, 22:11

Egentligt ikke, ville bare give Henrik en mulighed for at se hvad der er godkendt til enmandsbetjening hos DSB uden at gå ind i resten.

Men som jeg skrev var dit link, ikke til gældende information/regler.

Citat fra: thomastog Dato 21/03-25, 08:12

Er SIN DSB ikke længere gældende?

Af thomastog. 21/03-25, 11:45.
Seneste redigering: 21/03-25, 11:53 af thomastog
Citat fra: Time will tell Dato 21/03-25, 11:27
Citat fra: thomastog Dato 21/03-25, 08:12

Er SIN DSB ikke længere gældende?

(NB det var RasmusD der skrev og ikke Henrik, det smuttede da du besvarede/citerede ham første gang)

Jow, men ikke det/de afsnit som vi skriver om her.

26.10 og 29.10 i nuværende form i SIN-DSB L er ikke gældende. Det kan man gøre ved at udsende et cirkulære til SIN-DSB, der "ændrer" på hvad der er gældende.

Desuden er den web-udgave du linker til ikke altid opdateret til sidste nye, i skrivende stund er den dog. Ansatte modtager SIN-DSB via andre kanaler.

Hvis du vil bruge regel-værker som argument, bør du have kendskab til procedurerne, før du bliver skråsikker.

Lige nu er der et cirkulære, der i regelhierakiet rangerer højere end SIN DSB, som fastslår at der kun må køres med 1xIC3 uden togfører mellem Fredericia og Esbjerg.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak