Citat fra: Viktoria Skov Dato 5/04-25, 21:04Mig bekendt har Banedanmark overvejet en station ved Forum, hvor der kan skiftes til M1/2.
Det samfundsøkonomiske tab for at alle gennemrejsende skal bruge 2 minutter ekstra + anlægsudgiften er blot betydeligt højere end de samfundsøkonomiske gevinster ved direkte skift til M1/2. Derfor er en station ved Forum med vilje ikke undersøgt, da det på forhånd giver underskud.
Jeg synes netop det er et spændende udsagn. Jeg tvivler ikke på resultatet af selve beregningerne, men spørger mig selv om regnemodellen er godt nok konfigureret. At det er betydeligt dyrere at anlægge stationer, end ikke at gøre det giver sig selv. Men der er også rigtig mange fordele ved at anlægge mellemstationer, specielt under selve anlægsfasen og ikke 20-30 år senere, når det måske vurderes som nødvendigt, men hvor det også bliver meget dyrere. Hvis vi tager Forum som eksempel, så gavner det ikke kun direkte skift til M1/M2 (hvilket allerede er et stort gevinst) - og nej, det samme er desværre ikke givet i KBH H for passagerer der kommer nordfra - men stationen muliggør også skift til bybus (linje 2A osv.) og, lade os ikke glemme, direkte adgang til et tæt bebygget område midt i centrum (med arbejdspladser, bolig, universitet etc.). Offentlig transport skal tænkes holistisk, og det er næppe meget sandsyndeligt at alle som tager metroen i dag til og fra Forum ville fortsat gøre det, hvis der også tilbydes en s-tog forbindelse. En anden sag er at de 2 minutter ekstra rejsetid jo kun gælder for dem der kører til og fra eller igennem København H. Men hvis en station anlægges ved Forum, tror jeg at mange der kommer nordfra eller sydfra allerede vil stige ind/ud eller skifte der, og ikke først i KBH H eller køre videre mod Hellerup, og så er det ikke længere et tidstab for dem.
Jeg er bekymret for at de regnemodeller giver et for snævert syn på de mulige fordele ved at anlægge flere stationer. Jeg ville ønske at man kombinerede beregningerne med et analytisk blik på andre byer med sammenlignelige demografiske træk, økonomisk udvikling og geografi og så vurderede hvad effekterne at en ny station vil være.
Jeg er enig i at for mange stationer bestemt ikke kan betale sig heller, men igen, ud fra et internationalt perspektiv tror jeg at 2 eller muligvis 3 stationer muligvis kunne give mening. Om projektet så til sidst alligevel giver økonomisk underskud, ud fra de økonomiske rammer der er givet, kan jeg ikke vurdere, men det er jo ikke ligefra et argument for at det ikke kan betale sig på længere sigt eller er til gavn for samfundet på andre måder.