Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Eksprestunnel - ny rapport
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: anders_vejby Dato  4/04-25, 20:49Teoretisk set er en gangtunnel mod Trianglen St. også fortsat muligt? Men den ville godt nok trække sig... 10-15 min til fods, minimum. 

I fugleflugt er der 900 m mellem den foreslåede S-banestation og Trianglen. I praksis længere, da Rigshospitalet ligger i vejen.

Det bliver en dyr gangtunnel.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Men vel ikke en DSB opgave at finansiere?

Man skal selvfølgelig også opveje balancen mellem lavere udgifter og bedre rejsetid på ene side, og så flere stationer på den anden side. For mig virker det personligt meget underligt at et S-tog der befarer Eksprestunnelen kun vil have ét skiftested til metroen, det værende København H. Forum og/eller Vibenshus Runddel virker som oplagte muligheder for at tilføje ekstra stationer. Det vil selvfølgelig tilføje 1½-2 minutters ekstra rejsetid og gøre linjen dyrere at bygge, men til gengæld vil det give enormt meget bedre og hurtigere adgang til både Frederiksberg, Amager, og brokvartererne, særligt for dem som kommer ind fra Hareskovbanen.

Man kan også overveje hvor lange perronerne skal være. Nu hvor man overgår til førerløs og betydeligt hyppigere drift, kunne det jo være at det ville være fint med perroner på 120 meter som passer til to 5. generations S-togsstammer. Men det kunne også være at skyde sig selv i foden, når man tænker på trængselsproblemerne i metroen.

Eksprestunnel - ny rapport
Af anders_vejby. I dag 15:00.
Seneste redigering: I dag 15:02 af anders_vejby
Citat fra: Viktoria Skov Dato I dag 00:52I fugleflugt er der 900 m mellem den foreslåede S-banestation og Trianglen. I praksis længere, da Rigshospitalet ligger i vejen.

Det bliver en dyr gangtunnel.

Jovist, der er næppe stor sandsynlighed for at det sker.

Citat fra: anho Dato I dag 12:31Man skal selvfølgelig også opveje balancen mellem lavere udgifter og bedre rejsetid på ene side, og så flere stationer på den anden side. For mig virker det personligt meget underligt at et S-tog der befarer Eksprestunnelen kun vil have ét skiftested til metroen, det værende København H. Forum og/eller Vibenshus Runddel virker som oplagte muligheder for at tilføje ekstra stationer. (...)

Enig. Jeg synes i hvert fald at anlægge en eksprestunnel (til s-tog) uden nogen som helst stationer ville være et meget underligt foretagende. Jeg synes hellere man skulle overveje at sørge for at der, ligesom RER i Paris eller S-Bahn i tyskland er større afstand mellem stationerne end der normalt ville være på en metrolinje. Dvs. det er sikkert klogt af begrænse antallet af stationer, men der er sagtens plads til 2, måske endda 3 stationer. Muligvis har man kigget over til Malmö for inspiration, deres citytunnel (på ca. 11km) har jo også kun en eneste mellemstation (jeg tæller ikke Malmö C). I München bygges der lige nu også en ny s-tog tunnel (2. Stammstrecke), på ca. 10km, men den skal have 3 mellemstationer. Så tydeligvis en anden filosofi. Når det er sagt, så formoder jeg at det ikke er så meget tidsgevinst man tænker på i København, snarere lavere omkostninger... Men det ville være meget kortsigtet ikke at bygge en eneste station, uden tvivl.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: lomse Dato I dag 08:29Men vel ikke en DSB opgave at finansiere?

København får næppe 30 mia. af Christiansborg, da de skal bruges på motorvejsring 2 og 3 omkring Herning og Nr. Bøvelse. Så DSB og københavnerne må være kreative, hvis de vil have finansieret et i øvrigt rentabelt projekt.

Gå op Sider: 1 [2]
Veterantog kalenderBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak