Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Eksprestunnel - ny rapport
Eksprestunnel - ny rapport
Af emc. 25/03-25, 16:19.
Er der nogen som helst mulighed for at man kan finde denne ikke-offentliggjorte rapport et sted? Håber, det projekt snart kommer på skinner udenom den nuværende Infrastrukturaftale. Det er simpelthen dårlig samfundsøkonomi ikke at gøre det.

https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/ny-rapport-puster-liv-i-vildt-projekt-med-kaempe-tunnel-under-kobenhavn

Af steenth. 25/03-25, 16:27.
Citat fra: emc Dato 25/03-25, 16:19Er der nogen som helst mulighed for at man kan finde denne ikke-offentliggjorte rapport et sted? Håber, det projekt snart kommer på skinner udenom den nuværende Infrastrukturaftale. Det er simpelthen dårlig samfundsøkonomi ikke at gøre det.
Det er netop en rapport, som ikke er blevet offentliggjort - så det kræver en del arbejde at få fat i den. Men den er på vej.

Ellers er det et projekt, som stille og rolig er ved at blive modnet til en gang, hvor det skal besluttes, at sætte det projekt igang. Men der er ikke noget hastværk med at få det igang, da den skal løse fremtidens vækst i passagertal på S-tog.

Som jeg skrevet tidligere, så er problemer med kapacitet ikke på S-tog, men på fjerntog. Der er ingen planer, som gør man kan øge passager fx med det dobbelt.

Det lyder som om det omhandler den rapport der blev sat igang i 2023, Kommissorium for en helhedsplan for jernbanen i hovedstadsområdet.
Ifølge aftalen burde der havde været en midtvejsevaluering i slut 2024.
https://www.trm.dk/temaer/aftale-om-infrastrukturplan-2035/kommissorier-og-udmoentningsgrundlag-mm/2023/kommissorium-for-en-helhedsplan-for-jernbanen-i-hovedstadsomraadet

Af Ncard00. 25/03-25, 19:34.
I artiklen står der forbinde København H med rigshospitalet.

Men så vidt jeg husker hed linjeføringen København Syd, dreje fra til Forum, Rigshospitalet, Vibenshus runddel, og så op ved Hellerup, ihvertfald mener jeg dette blev nævnt i ekspresgruppens introduktionsvideo til projektet?

Citat fra: Ncard00 Dato 25/03-25, 19:34I artiklen står der forbinde København H med rigshospitalet.

Men så vidt jeg husker hed linjeføringen København Syd, dreje fra til Forum, Rigshospitalet, Vibenshus runddel, og så op ved Hellerup, ihvertfald mener jeg dette blev nævnt i ekspresgruppens introduktionsvideo til projektet?

Den nuværende undersøgelse er en reduceret version mellem Hovedbanen, Rigshospitalet og Hellerup og en afgrening til Emdrup. Desuden undersøges et udfletningsanlæg ved Dybbølsbro, så fuld kapacitet kan opnås.

Linjeføringen som Ekspresgruppen foreslog er derfor ikke den der aktuelt undersøges.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Af steenth. 25/03-25, 22:34.
Citat fra: Ncard00 Dato 25/03-25, 19:34I artiklen står der forbinde København H med rigshospitalet.

Andre har arbejdet videre ideen. Og vi have rapport fra Cowi oppe i denne tråd, og der bliver henvist til rapporten i det første indlæg.

Men denne kan umuligt være den endelige rapport, da den ifølge planen først skulle være klar i 2026.

Citat fra: steenth Dato 25/03-25, 22:34

Andre har arbejdet videre ideen. Og vi have rapport fra Cowi oppe i denne tråd, og der bliver henvist til rapporten i det første indlæg.

Det var faktisk linjeføringen i Alex Landex' oprindelige ide til projektet. Ekspresgruppen tog den bare og udvidede den.

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak