Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Bredt flertal vil have ny metrolinje i København - M5 Øst
Gå ned Sider:[1] 2
Bredt flertal vil have ny metrolinje i København - M5 Øst
Af Poul Brandt. 8/06-22, 00:19.
Seneste redigering: 8/06-22, 00:24 af Poul Brandt
Forbedringsforslag:

Anlæg straks v/Refshaleøen som sæk-station, som forberedelse til at forlænge til Østerbro station mv., når hele ringen engang senere skal anlægges. Hermed bliver tunnelen til Østerport markant kortere og dermed billigere.

Når ringen engang etableres bliver Lynetteholmen så en afgrening på ringen. Til gengæld kan der anlægges en afgrening ned over det centrale Amager.
Helt analogt med M3/M4.

Samtidig bliver den foreslåede mulige forlængelse fra Refshaleøen over til Nordhavn helt lige ud af landevejen og kræver ikke en afgrening.

Samtidig opnås at der er maksimal betjening af den vestlige del af ringen, hvor passagerbelastningen er størst. Mens den mindre belastede østlige del betjenes mindre intenst. Helt analogt med M3/M4.


Samtidig bliver den foreslåede mulige forlængelse fra Lynetteholmen over til Nordhavn helt lige ud af landevejen og kræver ikke en afgrening.

M5 Vest, det alternative forslag, som skal med i høringen.

Gad vide om en etablering af M5s delafsnit over Forum til Rigshospitalet i praksis vil umuliggøre en S-togs-tunnel som forslået af Ekspressgruppen?

Undskyld! Dette emne burde vel ligge under trafikpolitik!

Venlig hilsen Skjold Christensen

"Undskyld! Dette emne burde vel ligge under trafikpolitik! "

Njaaa, nu heder denne gruppe jo: ALT om S-tog, Metro og letbaner. Så derfor valgte jeg den.

Citat fra: Poul Brandt Dato  8/06-22, 09:04"Undskyld! Dette emne burde vel ligge under trafikpolitik! "

Njaaa, nu heder denne gruppe jo: ALT om S-tog, Metro og letbaner. Så derfor valgte jeg den.

Tjo! Men kendetegnende for emnet »Trafikpolitik« er: »Alt om trafikpolitik, trafikplanlægning, økonomi osv.«

Vi kan da begge have ret, men personligt mener jeg, at planlægning og trafikpolitiske diskussioner bør holdes under »Trafikpolitik«, mest fordi det oftest fører til lange og følelsesladede debatter.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Bredt flertal vil have ny metrolinje i København - M5 Øst
Af anho. 8/06-22, 13:16.
Seneste redigering: 8/06-22, 13:20 af anho
Citat fra: poulcarstens1 Dato  8/06-22, 08:16Gad vide om en etablering af M5s delafsnit over Forum til Rigshospitalet i praksis vil umuliggøre en S-togs-tunnel som forslået af Ekspressgruppen?
Det håber jeg godt nok ikke, for S-togsnettet ville virkelig være vel tjent med mere kapacitet igennem København. Men hvis metroen bliver anlagt først, vil det formentlig reducere den samfundsøkonomiske gevinst ved en S-bane gennem samme område.

Der er to primære ruteføringsforslag der har været fremme for en ny S-togstunnel - Ekspresgruppens forslag, og en rute som grener fra ved København H og kører til Forum - Rigshospitalet - Vibenshus - [Hellerup/Emdrup]. Den sidstnævnte var oppe at vende ved en præsentation i sammenhæng med den forestående ombygning af København H. Den rute ville nemlig rykke to S-togsspor under jorden, hvorved spor 9 og 10 kunne overgå til fjerntogene.

Citat fra: anho Dato  8/06-22, 13:16Der er to primære ruteføringsforslag der har været fremme for en ny S-togstunnel - Ekspresgruppens forslag, og en rute som grener fra ved København H og kører til Forum - Rigshospitalet - Vibenshus - [Hellerup/Emdrup]. Den sidstnævnte var oppe at vende ved en præsentation i sammenhæng med den forestående ombygning af København H. Den rute ville nemlig rykke to S-togsspor under jorden, hvorved spor 9 og 10 kunne overgå til fjerntogene.
Hvis man fjerne 2 spor fra S-tog, så bliver det svært at håndtere stammeskifte og i nogen grad ved lokomotivførerskifte. Efter at 6. hovedspor kom, så var det en mærkbar forbedring, som vil forsvinde. Hvis kommer en ny tunnel, så skal den bruges til flere tog, så det vil kunne lettere lidt på hovedbanesgården...

men ser ud som man vil have Metro til prøvestenen ??

hvad giver det af værdi

Bredt flertal vil have ny metrolinje i København - M5 Øst
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/06-22, 11:16.
Citat fra: hummel_62 Dato  9/06-22, 10:49men ser ud som man vil have Metro til prøvestenen ??

hvad giver det af værdi

Svjh. CMC (Kontrol- og klargøringscenter)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: poulcarstens1 Dato  8/06-22, 08:16Gad vide om en etablering af M5s delafsnit over Forum til Rigshospitalet i praksis vil umuliggøre en S-togs-tunnel som forslået af Ekspressgruppen?

I praksis er eksprestunnellen allerede død. Selv hvis der ikke bliver bygget metro så giver det bare ikke mening at bruge så mange penge på så meget ekstra S-togskapacitet på tværs af København. Meget af det ville man ikke komme til at bruge alligevel


CitatCMC (Kontrol- og klargøringscenter)

Det virker da spøjst, at DSB vil samle deres værksteder så få steder som muligt for effektivisering, men at metroen vil anlægge et tredje værksted. Mellem M1/2 og M3/4 gav det nogenlunde mening med forskellig teknik, men den forskel er der næppe mellem M3/4 og den nye.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1] 2
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak