Citat fra: LarsJels Dato 11/06-22, 09:04Jeg synes, der i tråden er en noget lemfældig holdning til deponi. Det handler ikke bare om at lægge noget i en bunke eller i et stenbrud. Forurenet materiale skal behandles, så man undgår nedsivning af giftige stoffer til undergrunden med en kraftig membran eller en tykt lerlag f.eks., og der kan også være problemer med frigivelse af volatile stoffer, der skal forhindres. Aktuelt kan skærverne måske indeholde rester af sprøjtemidler og spildolie. Det vil være klart bedst, hvis Italien selv kunne håndtere materialet, men ellers er det at foretrække, det kommer et sted hen, hvor det kan opbevares på betryggende vis.
MVH; Lars
Det er da om noget lemfældigt at transportere noget som måtte være giftigt tværs gennem Europa blot fordi det samlet set er lidt billigere end at det blev opbevaret på betryggende måde i Italien!
Jeg har meget svært ved at se hvad Norge kan tilbyde af deponering som ikke kan gøres i Italien.
Norge har under 5% brugbar areal til veje, byer og landbrug (korn).
Tror at samlet set har Italien mere areal. Og befolkningen i Italien mindskes år for år.
Så mon ikke der er indtil flere nedlagte stenbud hvor disse skærver på betryggende vis kan opbevares UDEN at indblande 3-4 andre lande ved transport og deponering.
Det handler vel om hvor man bedst i nærområdet kan løse opgaven.
Hvis der havde være tale om egentlig behandling mhp. genbrug kunne jeg måske nok se ideen med at flytte det over 1.000 km væk.
Men vi har nok ikke samme indstilling til hvad der tjener miljøet bedst såfremt man bare kan flytte det rundt på jernbane.
Hvorfor så iøvrigt flytte det fra jernbane i Thyborøn til skib og så formentlig efterfølgende på lastbil / togvogn i Norge fremfor at køre det hele vejen i godsvogn?