Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Renoveringen af MZ 1439
Gå ned Sider: 1 [2]
Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 27/02-25, 14:04.
Citat fra: banemanden Dato 26/02-25, 09:11
Citat fra: emd_645 Dato 25/02-25, 16:55Som et lille sidespor...

MX 1004 fotograferet idag 25/2 2005. Ser frisk og stærk ud for at være 65 år gammel.  ;)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det er så flot en maskine, meeeeen.... Det er meget få dele af den der 65 år gamle efterhånden :) Er det ikke dem, hvor de har fået større og stærkere motor i?

Ja, sådan er det. Der skiftes jo dele ud med tiden.  Men lokkassen, kurven og bogierammerne er nok trods alt fra 1950'erne. Jeg tror også, at hoveddynamoen og motorblokken er de samme, som den forlod fabrikken med. Jeg har ikke set nogen notater om, at der er foretaget store ændringer på dette individ. Jeg tror ikke, den har fået en ny motor.

Citat fra: Per Holm Dato 26/02-25, 10:10
Citat fra: emd_645 Dato 25/02-25, 16:11Man må også tage i betragtning, at mange af de tog, de trækker rundt om i Sverige og Norge i dag, ofte er lige så tunge eller tungere end de tog, de trak, da de var i aktiv drift i DSB. Jeg tænker især på de tunge tømmertog, som ofte trækkes af MY-lokomotiver i Norge og over grænsen til Sverige – ikke sjældent i kuperet terræn og barskt vintervejr. 

Hatten af for konstruktørerne hos NOHAB, Thrige og EMD. Det er fantastiske maskiner, de har skabt.

Den tjeneste forsvinder vel senest i slutningen af året?

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2024/tronder--og-merakerbanen-blir-elektrisk--i-2025/

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2025/stromsetting/

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2025/merakerbanen-apner-igjen-for-togtrafikk-1.-februar

Det kan sikkert være rigtigt, at MY forsvinder fra tømmertogene på Trønder og Meråkerbanerne, når de elektrificeres. Jeg ved ikke, hvordan planerne ser ud. Men der er mangel på diesellokomotiver i Sverige (og på ellokomotiver for den sags skyld), så MY-lokomotiverne vil sikkert hurtigt få nye arbejdsopgaver. Da de er lokomotiver med A1A-A1A akselkonfiguration, har de et forholdsvis lavt akseltryk efter nutidens standard. Det betyder, at de har et bredt anvendelsesområde og kan bruges også på baner med dårlig overbygning.

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 27/02-25, 22:45.
CitatJeg har ikke set nogen notater om, at der er foretaget store ændringer på dette individ. Jeg tror ikke, den har fået en ny motor.

Jeg skal lige korrigere meg lidt selv. Ser nu at MX 1004 fik motoren frostsprengt i 1991. Så måske er det en 567D motor der sidder i den maskine?

Citat fra: emd_645 Dato 27/02-25, 22:45Jeg skal lige korrigere meg lidt selv. Ser nu at MX 1004 fik motoren frostsprengt i 1991. Så måske er det en 567D motor der sidder i den maskine?
Nu var den leveret med en 567C........D-motoren kom først med 1021 og fremefter......men hvis du kan finde serienummeret på den nuværende motor, så slår jeg den gerne efter. Der har siddet "lidt af hvert" i Mx mht. dieselmotorer.
En frostspængning er ikke nødvendigvis slem og det behøves heller ikke være dieselmotoren, som det er gået ud over.

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 28/02-25, 08:44.
Seneste redigering: 28/02-25, 08:49 af emd_645
Citat fra: peter christensen Dato 28/02-25, 05:54
Citat fra: emd_645 Dato 27/02-25, 22:45Jeg skal lige korrigere meg lidt selv. Ser nu at MX 1004 fik motoren frostsprengt i 1991. Så måske er det en 567D motor der sidder i den maskine?
Nu var den leveret med en 567C........D-motoren kom først med 1021 og fremefter......men hvis du kan finde serienummeret på den nuværende motor, så slår jeg den gerne efter. Der har siddet "lidt af hvert" i Mx mht. dieselmotorer.
En frostspængning er ikke nødvendigvis slem og det behøves heller ikke være dieselmotoren, som det er gået ud over.

Jeg har desværre ikke adgang til serienummeret på motoren. Min påstand om at der måske sidder en 567D i MX 1004 var ment som et åbent spørgsmål, hvis nogen vidste mere. Jeg var måske lidt hurtig, da jeg skrev, at der ikke var blevet noteret nogen ændringer.

Tak for informationen om frostsprængning. Jeg troede, at det oftest betød, at blokken revnede, og at man så skiftede motor. :)

Tak for informationen om frostsprængning. Jeg troede, at det oftest betød, at blokken revnede, og at man så skiftede motor. :)

Det kan være så enkelt som en sprængt radiator i førerrummet grundet frost......så var der en undskyldning for udrangering - hvis man ledte efter en.....men det har jo ikke en dyt med dieselmotoren at gøre.

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 28/02-25, 17:03.
Så er der lidt nyt fra Långsele. Railcare skriver:

CitatLite uppdatering 🚂-verkstan! Vi har nu demonterat alla ytskikt i en förarhytt till TMZ 1439, och nästa steg blir rostlagning för att ge hytten nytt liv.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Renoveringen af MZ 1439
Af banemanden. 28/02-25, 18:03.
Citat fra: emd_645 Dato 27/02-25, 14:04
Citat fra: banemanden Dato 26/02-25, 09:11
Citat fra: emd_645 Dato 25/02-25, 16:55Som et lille sidespor...

MX 1004 fotograferet idag 25/2 2005. Ser frisk og stærk ud for at være 65 år gammel.  ;)

Det er så flot en maskine, meeeeen.... Det er meget få dele af den der 65 år gamle efterhånden :) Er det ikke dem, hvor de har fået større og stærkere motor i?

Ja, sådan er det. Der skiftes jo dele ud med tiden.  Men lokkassen, kurven og bogierammerne er nok trods alt fra 1950'erne. Jeg tror også, at hoveddynamoen og motorblokken er de samme, som den forlod fabrikken med. Jeg har ikke set nogen notater om, at der er foretaget store ændringer på dette individ. Jeg tror ikke, den har fået en ny motor.

Citat fra: Per Holm Dato 26/02-25, 10:10
Citat fra: emd_645 Dato 25/02-25, 16:11Man må også tage i betragtning, at mange af de tog, de trækker rundt om i Sverige og Norge i dag, ofte er lige så tunge eller tungere end de tog, de trak, da de var i aktiv drift i DSB. Jeg tænker især på de tunge tømmertog, som ofte trækkes af MY-lokomotiver i Norge og over grænsen til Sverige – ikke sjældent i kuperet terræn og barskt vintervejr. 

Hatten af for konstruktørerne hos NOHAB, Thrige og EMD. Det er fantastiske maskiner, de har skabt.

Den tjeneste forsvinder vel senest i slutningen af året?

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2024/tronder--og-merakerbanen-blir-elektrisk--i-2025/

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2025/stromsetting/

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2025/merakerbanen-apner-igjen-for-togtrafikk-1.-februar

Det kan sikkert være rigtigt, at MY forsvinder fra tømmertogene på Trønder og Meråkerbanerne, når de elektrificeres. Jeg ved ikke, hvordan planerne ser ud. Men der er mangel på diesellokomotiver i Sverige (og på ellokomotiver for den sags skyld), så MY-lokomotiverne vil sikkert hurtigt få nye arbejdsopgaver. Da de er lokomotiver med A1A-A1A akselkonfiguration, har de et forholdsvis lavt akseltryk efter nutidens standard. Det betyder, at de har et bredt anvendelsesområde og kan bruges også på baner med dårlig overbygning.

Det var TMX 1038 der havde fået ny motor. Og moderne frontsignaler.
Den må nu trække det samme som MZ og det er en hel del mere, end den måtte fra fabrikken af.

Den må nu trække det samme som MZ og det er en hel del mere, end den måtte fra fabrikken af.

Det lyder mere som en papirøvelse end baseret på virkeligheden. En Mz har ca. 120 t. adhæsionsvægt og Mx ca. 64 tons.....alt omkring det halve. Det betyder at i det lave hastighedsområde vil en re-motoriseret Mx ikke have samme trækkraft som Mz......og ingen af dem kan udnytte fuld effekt i det lave hastighedsområde. Mz afgiver ca. 3000 hk på tilgangen til hoveddynamoen og tilsvarende til for en 12-645E med turbo er ca. 2300 hk. Alene her ligger en yderligere forskel når den del af trækkraftkurven, som består af effekthyperblen skal tegnes. Endelig så undersøgte DSB - kort - i sommeren 1982 om en turboladet Mx kunne være interessant og den korte forklaring er at det var den ikke; den kunne ikke erstatte "store loko" (dvs. Mz eller Me). Læs mere i MM5 side 83.

Renoveringen af MZ 1439
Af Morten Beck. 1/03-25, 10:43.
Nu du nævner MM5, så er det desværre ikke så enkelt. Den ser ud til at være udsolgt overalt, jeg har i hvert fald ikke kunnet støve den op nogen steder.
Det ville ellers være lækkert om den blev genoptrykt, for jeg tror der er en stor interesse for netop den bog.

Men ellers er jeg altid med på en "lytter" når du kommer med ting omkring GM.

Mvh
Morten Beck

Citat fra: Morten Beck Dato  1/03-25, 10:43Nu du nævner MM5, så er det desværre ikke så enkelt. Den ser ud til at være udsolgt overalt, jeg har i hvert fald ikke kunnet støve den op nogen steder.
.....

Hvad med www.bibliotek.dk?

Kunne man forstille sig, I læste overskriften og satte Frem/bak nøglen i MX 1038 og trilede den over på et andet spor. ;)
Indtil videre er 1439 ikke i en stand, hvor den hverken skal transporteres eller kan køre forspand, så lad den have sin gode historie.
Der er rigeligt at berette om og for den sags skyld sammenligne med i og med MZIV har fået/ får deres levetidsforlængelse i Sverige.

God køretur.

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 15/03-25, 17:31.
Så er vi skiftet tilbage til MZ 1439. ;)  Der arbejdes stadig i Långsele med udskiftning af paneler og reparation af rust.

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 17/03-25, 18:13.
Nogle flere billeder. :)

Gå op Sider: 1 [2]
Veterantog kalenderDSB D 857

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak