Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Byggenumre for Siemens AG, herunder Vectron
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg kom til at klikke på listen over Siemens AG lokomotiver.

Så vidt jeg kan se vises der flere end svarende til DSB, Hector etc der er relevante i Skandinavien, men (heldigvis?) ikke alle Vectron eller Taurus.

Jeg kom så til at undres over hvilket kriterium de er udvalgt efter?

Eskild

Citat fra: esni Dato 18/03-25, 12:57Jeg kom så til at undres over hvilket kriterium de er udvalgt efter?

Vectron kommer i mange varianter. De som p.t. må køre i Skandinavien er varianterne B11 (S-N), B18 (D-A-DK-S-N), B25 (S-N), og B37 (D-DK). Dertil er nogle Taurus godkendte til Sverige, og temmelig mange til rangering under 25 kV indenfor Padborg station.

Byggenumre for Siemens AG, herunder Vectron
Af esni. 18/03-25, 15:34.
Seneste redigering: 18/03-25, 15:36 af esni
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 18/03-25, 14:02
Citat fra: esni Dato 18/03-25, 12:57Jeg kom så til at undres over hvilket kriterium de er udvalgt efter?

Vectron kommer i mange varianter. De som p.t. må køre i Skandinavien er varianterne B11 (S-N), B18 (D-A-DK-S-N), B25 (S-N), og B37 (D-DK). Dertil er nogle Taurus godkendte til Sverige, og temmelig mange til rangering under 25 kV indenfor Padborg station.

Desværre står der meget lidt om hvilke varianter de mange European Loco Leasing maskiner har - nogen af dem er Vectron MS, som næppe nogensinde kommer nord for systemgrænsen i Padborg

Eskild

Citat fra: esni Dato 18/03-25, 15:34Vectron MS, som næppe nogensinde kommer nord for systemgrænsen i Padborg
Det er jeg så ganske sikker på, at du ikke har ret i. CD (tjekkiske statsbaner) planlægger at køre til København.

I øvrigt kan man bruge en regnvejrsdag på at kigge igennem denne liste.

Er der ikke  mange  der ønsker at køre ril/fra København?

Citat fra: lomse Dato 18/03-25, 22:14Er der ikke  mange  der ønsker at køre ril/fra København?

Ikke før Femernforbindelsen er åbnet. Lige nu er Tyskland-København så sæsonpræget at der er en gennemsnitlig belægning på 27 pct. på togene mellem København og Hamburg.

Det er også kun en halv sandhed at CD ønsker at køre til København, for togene bliver med DB og DSB som operatør og erstatter et tilsvarende DB/DSB-tog mellem Hamburg og København på de aktuelle tidspunkter.

Rigtig konkurrence på dagtogene er det kun Snälltåget og GoVolta der har ansøgt Jernbanenævnet om, begge med brugte vogne, hvor økonomien holder selvom man kun kører i højsæsonen.

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/03-25, 22:33
Citat fra: lomse Dato 18/03-25, 22:14Er der ikke  mange  der ønsker at køre ril/fra København?

Ikke før Femernforbindelsen er åbnet. Lige nu er Tyskland-København så sæsonpræget at der er en gennemsnitlig belægning på 27 pct. på togene mellem København og Hamburg.

Det er også kun en halv sandhed at CD ønsker at køre til København, for togene bliver med DB og DSB som operatør og erstatter et tilsvarende DB/DSB-tog mellem Hamburg og København på de aktuelle tidspunkter.

Rigtig konkurrence på dagtogene er det kun Snälltåget og GoVolta der har ansøgt Jernbanenævnet om, begge med brugte vogne, hvor økonomien holder selvom man kun kører i højsæsonen.
For god ordens skyld: Den danske ret unikke regel om anmeldelse til Jernbanenævnet gælder kun, hvis man vil medtage rejsende lokalt i Danmark, og mon ikke vi på et tidspunkt vil se, at den regel forsvinder, hvis der for alvor åbnes op for fri trafik, og der findes lidt mere "fair" løsninger for den "kommercielle" trafik, som de statslige selskaber udøver. Der er diskussioner igang indenfor EU om delvis EU finansiering af infrastrukturforvalternes efterslæb, og en af ideerne er, at man skal indføre de fulde EU jernbanepakker og strukturer, hvis EU skal give op til 50%...Herhjemme mangler BDK som bekendt 29 mia frem til 2030, og beløbet vokser jo nok efter da.

En plan fra Transportkommissæren er "forventet" i anden halvdel af 2025, hvilket jo så iøvrigt er mens Danmark er formand for EU...

/Lasse

Citat fra: andersj Dato 18/03-25, 22:33
Citat fra: lomse Dato 18/03-25, 22:14Er der ikke  mange  der ønsker at køre ril/fra København?

Ikke før Femernforbindelsen er åbnet. Lige nu er Tyskland-København så sæsonpræget at der er en gennemsnitlig belægning på 27 pct. på togene mellem København og Hamburg.

Det er også kun en halv sandhed at CD ønsker at køre til København, for togene bliver med DB og DSB som operatør og erstatter et tilsvarende DB/DSB-tog mellem Hamburg og København på de aktuelle tidspunkter.

Rigtig konkurrence på dagtogene er det kun Snälltåget og GoVolta der har ansøgt Jernbanenævnet om, begge med brugte vogne, hvor økonomien holder selvom man kun kører i højsæsonen.

Seneste meldinger jeg har hørt er det starter med en DSB EB mellem København-Hamburg hvorpå en CD Vectron overtager fra Hamburg til Prag. Det er på sigt meningen at det skal være en ren CD stamme (lok+vogne), der skal køre hele løbet, så snart CD har fået deres Vectron godkendt til Danmark (eller modtaget nye med D-A-DK-S-N pakken).

Hvis der skulle blive bevilget 29 milliarder ekstra til vedligehold... Hvornår skal alt det så ske... Der er jo spærringer konstant i forvejen gennem landet her og der og alle vegne...

Citat fra: Frank Poulsen Dato 19/03-25, 17:18Hvis der skulle blive bevilget 29 milliarder ekstra til vedligehold... Hvornår skal alt det så ske... Der er jo spærringer konstant i forvejen gennem landet her og der og alle vegne...

Nu overdriver du vist. Problemet er, at der ikke fornyes jernbaneinfrastruktur i nødvendigt omfang.

Citat fra: LM94 Dato 19/03-25, 16:41Seneste meldinger jeg har hørt er det starter med en DSB EB mellem København-Hamburg hvorpå en CD Vectron overtager fra Hamburg til Prag. Det er på sigt meningen at det skal være en ren CD stamme (lok+vogne), der skal køre hele løbet, så snart CD har fået deres Vectron godkendt til Danmark (eller modtaget nye med D-A-DK-S-N pakken).

Korrekt - desværre forlyder det at lokomotivskiftet skal ske i Altona, fordi man så kan koble det nye lokomotiv bag på stammen. Det betyder så at rejsetiden København H - Hamburg Altona - København H forbliver den samme som i dag, mens rejsetiden København H - Hamburg Hbf - København H forlænges med 30 minutter i hver retning pga. omvejen og lokomotivskiftet med dertilhørende bremseprøve.


Citat fra: Svend Dato 19/03-25, 18:22
Citat fra: Frank Poulsen Dato 19/03-25, 17:18Hvis der skulle blive bevilget 29 milliarder ekstra til vedligehold... Hvornår skal alt det så ske... Der er jo spærringer konstant i forvejen gennem landet her og der og alle vegne...

Nu overdriver du vist. Problemet er, at der ikke fornyes jernbaneinfrastruktur i nødvendigt omfang.

Mange af de nuværende spærringer skyldes også nyanlæg som Elektrificeringsprogrammet, hastighedsopgraderinger, Signalprogrammet eller tilslutning af de nye DSB værksteder.

Vedligehold og udskiftning kommer så oveni.

Anders

Citat fra: andersj Dato 19/03-25, 18:50
Citat fra: LM94 Dato 19/03-25, 16:41Seneste meldinger jeg har hørt er det starter med en DSB EB mellem København-Hamburg hvorpå en CD Vectron overtager fra Hamburg til Prag. Det er på sigt meningen at det skal være en ren CD stamme (lok+vogne), der skal køre hele løbet, så snart CD har fået deres Vectron godkendt til Danmark (eller modtaget nye med D-A-DK-S-N pakken).

Korrekt - desværre forlyder det at lokomotivskiftet skal ske i Altona, fordi man så kan koble det nye lokomotiv bag på stammen. Det betyder så at rejsetiden København H - Hamburg Altona - København H forbliver den samme som i dag, mens rejsetiden København H - Hamburg Hbf - København H forlænges med 30 minutter i hver retning pga. omvejen og lokomotivskiftet med dertilhørende bremseprøve.


Citat fra: Svend Dato 19/03-25, 18:22
Citat fra: Frank Poulsen Dato 19/03-25, 17:18Hvis der skulle blive bevilget 29 milliarder ekstra til vedligehold... Hvornår skal alt det så ske... Der er jo spærringer konstant i forvejen gennem landet her og der og alle vegne...

Nu overdriver du vist. Problemet er, at der ikke fornyes jernbaneinfrastruktur i nødvendigt omfang.

Mange af de nuværende spærringer skyldes også nyanlæg som Elektrificeringsprogrammet, hastighedsopgraderinger, Signalprogrammet eller tilslutning af de nye DSB værksteder.

Vedligehold og udskiftning kommer så oveni.

Det er så vidt jeg ved meningen at styrevognen skal være aktiv, så skiftet skal vel ske hvor det er mest hensigtsmæssigt, og hvor tidstabet ikke bliver alt for stort?

Citat fra: andersj Dato 19/03-25, 18:50
Citat fra: LM94 Dato 19/03-25, 16:41Seneste meldinger jeg har hørt er det starter med en DSB EB mellem København-Hamburg hvorpå en CD Vectron overtager fra Hamburg til Prag. Det er på sigt meningen at det skal være en ren CD stamme (lok+vogne), der skal køre hele løbet, så snart CD har fået deres Vectron godkendt til Danmark (eller modtaget nye med D-A-DK-S-N pakken).

Korrekt - desværre forlyder det at lokomotivskiftet skal ske i Altona, fordi man så kan koble det nye lokomotiv bag på stammen. Det betyder så at rejsetiden København H - Hamburg Altona - København H forbliver den samme som i dag, mens rejsetiden København H - Hamburg Hbf - København H forlænges med 30 minutter i hver retning pga. omvejen og lokomotivskiftet med dertilhørende bremseprøve.


Citat fra: Svend Dato 19/03-25, 18:22
Citat fra: Frank Poulsen Dato 19/03-25, 17:18Hvis der skulle blive bevilget 29 milliarder ekstra til vedligehold... Hvornår skal alt det så ske... Der er jo spærringer konstant i forvejen gennem landet her og der og alle vegne...

Nu overdriver du vist. Problemet er, at der ikke fornyes jernbaneinfrastruktur i nødvendigt omfang.

Mange af de nuværende spærringer skyldes også nyanlæg som Elektrificeringsprogrammet, hastighedsopgraderinger, Signalprogrammet eller tilslutning af de nye DSB værksteder.

Vedligehold og udskiftning kommer så oveni.

Det danske niveau for vedligehold, fornyelse og anlæg er faktisk ikke ret højt, hvis man piller selve Femernforbindelsen ud. Faktisk ligger Danmark under middel i Europa. Det betyder også, at der er lande, der har knækket koden, og får mindre efterslæb, længere levetid på infrastrukturen, kortere rejsetider og op til 50% færre spærringer end herhjemme.

Imidlertid kræver det lidt flere ressourcer, kompetencer, bedre rammebetingelser og nok også strukturelle ændringer at komme dertil, og det er man tilsyneladende ikke interesseret i, da næsten alle analyser kun handler om at kunne spare sig til at opretholde den nuværende situation, og til nødt kun sammenligne Danmark med de lande, der gør det dårligere.

/Lasse



"Dertil er nogle Taurus godkendte til Sverige, og temmelig mange til rangering under 25 kV indenfor Padborg station."

Hej
Temmelig mange, men er det ikke kun er 6-7stk. :-). Jeg har ikke hørt om andre der er godkendte.
/Bjørn

p.s. Håber du nyder livet i Danmarks ældste by :-)

Citat fra: bth Dato 20/03-25, 11:38"Dertil er nogle Taurus godkendte til Sverige, og temmelig mange til rangering under 25 kV indenfor Padborg station."

Hej
Temmelig mange, men er det ikke kun er 6-7stk. :-). Jeg har ikke hørt om andre der er godkendte.
/Bjørn

p.s. Håber du nyder livet i Danmarks ældste by :-)


Hej Bjørn, alle TX Logistiks er også, på samme måde som dine.

Og jo tak, solen skinner og fortovscafeerne er åbne :-)  - Håber også du har det fint, og at Ole snart kommer med et nyt lokomotiv :-)

MVH

Gå op Sider:[1] 2
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak