Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- EC tog med IC1 Styrevogn?
EC tog med IC1 Styrevogn?
Af DRT, Valby. 12/03-25, 21:25.
Så jeg har flere gange set på Mittog appens oversigt over EC-togene, at det ser ud til at nogle afgange køre med Styrevogn i retningerne af både Tyskland og København.

Det er her på de første tre billeder at man kan se hvordan det ser ud. Og sammenlignet med styrevognsdesignet for dobbeltdækkerne er der ingen forskel.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Og her er Dobbeltdækker styrevognen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

   

EC tog med IC1 Styrevogn?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 12/03-25, 21:57.
Flere EC-tog kører i disse dage med et EB-lokomotiv i begge ender, da der ikke kan løbes rundt i Pinneberg. Jeg formoder at den forkerte visning på MitTog skyldes at siden ikke kan finde ud at af vise dette korrekt i alle situationer, og/eller at DSB leverer forkerte data til de bagvedliggende systemer, som medfører forkert visning. Der køres ikke med styrevogn på IC1-stammer.

Hilsen Mikkel

EC tog med IC1 Styrevogn?
Af RasmusD. 12/03-25, 22:12.
Og den dag IC1-styrevognene eventuelt kommer i drift, vil det være med inaktivt førerrum. De kører bare med som "dumme" vogne, da de hverken kan tale sammen med EB eller er udstyret til at køre på ATC og ETCS.

Når/hvis de kommer i brug, er det kun af hensyn til deres flexrum.

Det er vel kun de første par år.

EC tog med IC1 Styrevogn?
Af RasmusD. 13/03-25, 11:17.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 13/03-25, 00:17Det er vel kun de første par år.

Det er vigtigt ikke at forveksle "Eurocity", forkortet "EC", som er produktnavnet og køreplansbetegnelsen for de tog, DSB og DB sammen kører mellem København og Hamborg;

med litra EC, der er DSB's interne materielbetegnelse for de vognstammer, de har købt hos Talgo.

Det er givetvis lidt forvirrende. Men tråden her handler om IC1-vognene, de gammeldags passagervogne der lige nu bliver brugt til at køre København-Hamborg. De er bygget i  1980'erne. Der findes en styrevogn til dem, som DSB håber at kunne sætte ind i løbet af 2024, så man kan få plads til cykler mv i togene til og fra Hamborg. Men disse styrevogne kommer aldrig til at køre som rigtige styrevogne i Danmark. De vil kun være på slæb som almindelige vogne, og ikke fjernstyre lokomotivet. Det er vist også kun planen at IC1 skal køre i Danmark indtil udgangen af 2025, men hæng mig ikke op på det.

Talgo-vognstammerne leveres i første omgang uden styrevogne, men DSB får leveret styrevogne til stammerne senere. Disse vil fungere "rigtigt" og kunne fjernstyre EB-lokomotivet. Men det er ikke dem, tråden her handler om, og når de engang kommer, er IC1 i forvejen fortid i Danmark.

Ups.
Der er lidt for mange togtyper at holde styr på. 😀

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens Vestbaner
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak