Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Park and ride forslag.
Gå ned Sider: 1 [2]
Park and ride forslag.
Af steenth. 12/03-25, 14:55.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 12/03-25, 14:36Man kunne også "bare" flytte stationen op til slimmingevej.
Det er lige ved de eksisterende ramper, og så er der ingen skov man skal fælde.

Desuden vil der ligge lige ud til den kommende Stevnsvej.
Hvis man altså vælger den sydlige variant.
Jeg vil gerne sammenligne det forslag med Kildedal Station. Den åbnede som Parkér & Rejs station. Men ingen brugte den. DSB ville gerne have haft lukke den igen og først genåbne den igen, når der var et lokalt passagergrundlag. For Parkér & Rejs giver ikke noget specielt godt passagertal. Køge Nord har en pæn mængde Parkér & Rejs rejsende og der mangler parkingspladser - men Køge Kommune har pt ikke mulighed for at betale for en udvidelse. Men der er stadig de lokale passager som fylder mest på Køge Nord. Jeg har tilgode at finde et eksempel, hvor Parkér & Rejs trækker passagertal op væsentligt. For rene Parkér & Rejs stationer har stadig ikke haft nogen succes.

Nej jeg tror heller ikke på den ved Slimmingevej, derfor jeg ville udnytte den allerede eksisterende og finder adgangen super nem, ja nemmere end Køge Nord. For der er virkelig kort. Men ramper koster nok alt alt for meget. Utrolig så lidt skal koste så meget.

Så langt ude af byen er det trods alt heller ikke. Kun Ca 700 meter fra kanten af byen
Og så anlæggene man bare en sti, langs banen, og ind til byen.
Fordelen er så at man kan lave en ret stor byudvikling omkring Sonnerup.
Også i den nordlige del af Algestrup

Man er meget optimistisk hvis man tror byudvikling i den størrelse by... Vil jeg vove den påstand at mene.

Hvis man kan udvikle landsbyer i Nordsjælland, med adgang til banen.
Så kan man vel også lige syd for køge.

Godformiddag til alle

"Park- and ride" er ikke noget nyt i DSB regi, da mulighederne allerede blev undersøgt i slutningen af 1990´erne i daværende DSB Regionaltog med chefen Jørgen Sloth som udfarende kraft.

Jeg var med som passagerrepræsentant i den begyndende planlægning og sad med til nogle af møderne og var derfor også Cc til korrespondancen.

Anlægget skulle (som jeg husker det) ligge øst for MV mod N i området ved den ny Køge s-togs station.

Man/vi fandt hurtigt ud af - i samarbejde/forespørgsel - med FDM og ikke mindst DSB S-tog, at der var dels nogle forudsætninger der skulle opfyldes, samt viljen til at ændre, specielt S-tog.

Ønsket var at parkering i.f.m. pendlerkort var gratis, der skulle være overvågning af parkeringsområdet, der skulle være næsten uhindret adgang fra P-området og til perronerne og at forbindelserne mod Kh skulle være næsten gennemgående til "en station" i nærheden af Kh.

Planerne var indtegnet på et kort og Køge kommune var selvfølgelig lydhør og positiv stemt.

Hvorfor det ikke blev gennemført kan jeg ikke huske helt nøjagtigt. Men hvis IKKE der var en eller flere hurtige/næsten direkte forbindelser begge veje i myldertiderne, var det IKKE attraktivt for bilisterne. Det var så hurtigere at køre til arbejdspladsen. Og her mener jeg, at det var S-tog der ikke så muligheder, men forhindringer.

Så det at udpege et område UDEN at tage alle i ed er dømt på forhånd til ikke at lykkes. "Grøn omstilling" udelukkende er et "no go", tid og penge er vigtigere (virkeligheden slår til igen!!).

Fortsat god diskussion

Steff 

Der er løbet en del vand i stranden siden '90-erne. Pendlingen fra sydvest er steget med huspriserne i København og Nordsjælland. Det er blevet både sværere og dyrere at komme af med sin bil i det indre København. Trængslen på motorvejsnettet omkring byen er vel cirka den samme, da disse også er blevet udvidet med den stigende trafik.

Dermed er et park and ride mest attraktiv for folk med arbejde i det centrale København. Dem er der da også ganske mange af, især i centraladministrationen, men også Rigshospitalet, bankernes, Mærsks og andres hovedsæder og fx hele detailhandlen. At tid er en faktor - det må i hvert fald ikke være langsommere end at blive siddende i bilen, incl trængsel og parkering - gælder nok stadig. Her kan Tureby faktisk godt være med efter Lille Syd-togene er begyndt at fortsætte ad ny bane.

For hele konceptet gælder dog, at selv en ret stor parkeringsplads har ikke flere pladser, end der kan være i en enkelt togstamme. Park and ride kan være et godt supplement, men det der batter er et sammenhængende kollektivt system - og en byplanlægning, der understøtter det. Og dermed er konceptet heller ikke noget, som kan bære voldsomt store investeringer eller stationer, som ikke har andet grundlag i forvejen - eller som får det ved byudvikling på stedet.

Hvilket netop er derfor jeg tænker en nuværende station og placering mega tæt på motorvej. Og 0 udgifter for jernbanen som sådan. Men ja ramperne er nok for dyre at få etableret. Har ikke lige lykkedes mig at finde på pris på tilsvarende andre steder.

Park and ride forslag.
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. I dag 17:26.
Seneste redigering: I dag 17:27 af Michael Deichmann
Citat fra: Niels Bak Dato I dag 11:30Der er løbet en del vand i stranden siden '90-erne. Pendlingen fra sydvest er steget med huspriserne i København og Nordsjælland. Det er blevet både sværere og dyrere at komme af med sin bil i det indre København. Trængslen på motorvejsnettet omkring byen er vel cirka den samme, da disse også er blevet udvidet med den stigende trafik.
Når jeg skal til Københavns centrum har jeg længe haft lyst til at smide bilen i Hillerød og så tage toget, men der er lidt langt at gå fra Teglgårdssøens P-plads og til stationen. Så det skete og sker ikke.
Nu har min datter, der bor i Hillerød, peget på Favrholm, hvor der er en stor P-plads lige ved stationen. Jeg har prøvet det nogle gange og det tror jeg vi kommer til at se mere af... Jeg gider ikke København.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak