Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- InterCity tog stopper nu i Taulov?
Gå ned Sider:[1] 2
Hejsa

Er der nogen der ved, hvorfor størstedelen af togene der stopper i Taulov nu er InterCity i stedet for Regional? Taulov er jo en meget lille by med en Ulands station, så hvorfor skal InterCity tog til Esbjerg-Aarhus gøre hold der?Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

I forbindelse med ombygningen af Aarhus H her i år bliver der skåret en del i togene der skal forbi stationen. Derfor er regionaltoget mellem Aarhus H og Esbjerg fjernet og i stedet kører ét af InterCity togene fra Aalborg nu til Esbjerg i stedet for KBH.
Mellem Fredericia og Esbjerg kører det med samme standsningsmønster som det regionaltog det erstatter.

Citat fra: madseckert Dato 10/03-25, 08:16I forbindelse med ombygningen af Aarhus H her i år bliver der skåret en del i togene der skal forbi stationen. Derfor er regionaltoget mellem Aarhus H og Esbjerg fjernet og i stedet kører ét af InterCity togene fra Aalborg nu til Esbjerg i stedet for KBH.
Mellem Fredericia og Esbjerg kører det med samme standsningsmønster som det regionaltog det erstatter.
Det er bare ligesom lyntoget til Struer. Mellem Vejle og Struer opfører den bare som regionaltog.

Citat fra: madseckert Dato 10/03-25, 08:16I forbindelse med ombygningen af Aarhus H her i år bliver der skåret en del i togene der skal forbi stationen. Derfor er regionaltoget mellem Aarhus H og Esbjerg fjernet og i stedet kører ét af InterCity togene fra Aalborg nu til Esbjerg i stedet for KBH.
Mellem Fredericia og Esbjerg kører det med samme standsningsmønster som det regionaltog det erstatter.

I normalkøreplanen er antal tog på Aarhus H ændret, idet der stadig skal køre regionaltog til Fredericia af hensyn til Hedensted, Børkop og Brejning. Toget har dog noget korte vendetid på Aarhus H end tidligere, og man kan også bedre tillade sig at vende det i Skanderborg, når sporarbejdet når dertil. Formålet med ændringen var (også) at sikre, at der stadig er løb, der kan køres med IC4, hvilket der ellers ikke ville være efter ibrugtagning af ECTS vest for Lunderskov

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 10/03-25, 10:59
Citat fra: madseckert Dato 10/03-25, 08:16I forbindelse med ombygningen af Aarhus H her i år bliver der skåret en del i togene der skal forbi stationen. Derfor er regionaltoget mellem Aarhus H og Esbjerg fjernet og i stedet kører ét af InterCity togene fra Aalborg nu til Esbjerg i stedet for KBH.
Mellem Fredericia og Esbjerg kører det med samme standsningsmønster som det regionaltog det erstatter.

I normalkøreplanen er antal tog på Aarhus H ændret, idet der stadig skal køre regionaltog til Fredericia af hensyn til Hedensted, Børkop og Brejning. Toget har dog noget korte vendetid på Aarhus H end tidligere, og man kan også bedre tillade sig at vende det i Skanderborg, når sporarbejdet når dertil. Formålet med ændringen var (også) at sikre, at der stadig er løb, der kan køres med IC4, hvilket der ellers ikke ville være efter ibrugtagning af ECTS vest for Lunderskov

IC-togene med numrene 4xx kører som udgangspunkt Aalborg-Aarhus-Fredericia-Esbjerg (dog med få undtagelser) Da det nye signalsystem allerede var ibrugtaget mellem Aalborg & Braband inden K25, kan det ikke være den rigtige forklaring.

IC4 er planlagt til at skulle bennyttes på IC 1xx-togene mellem Fredericia og København H/Østerport, hvilket er årsagen til, at disse tog er omlagt via Roskilde, således at 8xx-togene kører via Køge Nord i stedet.

InterCity tog stopper nu i Taulov?
Af andersj, Aalborg. 10/03-25, 12:55.
I K24 kørte disse IC-tog Aalborg-Kolding hver anden time for at få korrespondance med EC-togene til og fra Hamburg, ellers kørte de Aalborg-København i de andre timer.

Det er jo reelt en kabale der skulle gå op, så der er flere årsager:
1. ETCS Esbjerg-Lunderskov = ingen IC4
2. Ombygning af Aarhus = kun to tog i timen der helst skal være gennemgående til/fra Aalborg.
3. Overskud af IC4 og underskud af IC3, kombineret med ingen/få IC4 nord for Skanderborg = Øget brug af IC4 mellem Fredericia og København. 

Anders

Citat fra: andersj Dato 10/03-25, 12:55I K24 kørte disse IC-tog Aalborg-Kolding hver anden time for at få korrespondance med EC-togene til og fra Hamburg, ellers kørte de Aalborg-København i de andre timer.

Det er jo reelt en kabale der skulle gå op, så der er flere årsager:
1. ETCS Esbjerg-Lunderskov = ingen IC4
2. Ombygning af Aarhus = kun to tog i timen der helst skal være gennemgående til/fra Aalborg.
3. Overskud af IC4 og underskud af IC3, kombineret med ingen/få IC4 nord for Skanderborg = Øget brug af IC4 mellem Fredericia og København. 
Har DSB egentlig løst den gamlepudsighed om, at togarten IC ikke måtte køres enmandsbetjent, mens "Regionaltog" gerne må? Den ide der for år siden bød på togarten "reserverbare Regionaltog" for at spare togpersonalet når togstammerne fortsatte på de mindre baner

/Lasse

Citat fra: Petteri Dato 10/03-25, 12:24
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 10/03-25, 10:59IC-togene med numrene 4xx kører som udgangspunkt Aalborg-Aarhus-Fredericia-Esbjerg (dog med få undtagelser) Da det nye signalsystem allerede var ibrugtaget mellem Aalborg & Braband inden K25, kan det ikke være den rigtige forklaring.

Det er rigtigt, at Aalborg-IC'erne længe ikke har kunnet køres med IC4, uanset om de så fortsatte til Kolding, Esbjerg og Fredericia. Netop derfor var det jo smart at forlænge fra Fredericia/Kolding til Esbjerg, hvor der alligevel ikke længere kan køres med IC4. Det afkorter så regionaltogsløbene Aarhus-Esbjerg til Aarhus-Fredericia og sikrer, at der fortsat er et togsystem til/fra Aarhus, der kan køres med IC4. Skiftet i Fredericia hjælper selvfølgelig også, når der så kan køres IC4 Fredericia-Roskilde-Kbh.

InterCity tog stopper nu i Taulov?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 10/03-25, 17:51.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/03-25, 15:01Har DSB egentlig løst den gamlepudsighed om, at togarten IC ikke måtte køres enmandsbetjent, mens "Regionaltog" gerne må? Den ide der for år siden bød på togarten "reserverbare Regionaltog" for at spare togpersonalet når togstammerne fortsatte på de mindre baner
Ja: http://sindsb.dsb.dk/SIN_DSB_L.htm . Det ser ud til at det nærmere er materieltypen fremfor togtypen (IC/RV osv.), der afgør om der må køres enmandsbetjent. Dog står der på nogle af strækningerne specifikt at IC er planlagt uden togpersonale, f.eks. TIB 29 og en lille del af TIB 26.

Hilsen Mikkel

InterCity tog stopper nu i Taulov?
Af andersj, Aalborg. 10/03-25, 18:20.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/03-25, 15:01Har DSB egentlig løst den gamlepudsighed om, at togarten IC ikke måtte køres enmandsbetjent, mens "Regionaltog" gerne må? Den ide der for år siden bød på togarten "reserverbare Regionaltog" for at spare togpersonalet når togstammerne fortsatte på de mindre baner

/Lasse

Allerede i juni 2013 indførte DSB enmandsbetjening på lyntogene mellem Aalborg og Frederikshavn, det varede dog kun en måned da lokomotivførerne gik i strejke da perronskærme mv. ikke var gode nok. Så blev det igen indført fra K17 og varede indtil DSB stoppede kørslen til Frederikshavn i oktober 2018. Der var dog en regel om at der skulle være to togfører når der skulle laves stikprøvekontrol i togene, men hvis toget kørte med to IC3 så kunne man nøjes med en togfører fordi det jo ikke var stikprøvekontrol, men normal togførerbetjening da enmandsbetjeningen kun var tilladt ved kørsel med 1 MF/1 MG og vist nok 2 MR.

Ved køreplanskiftet til K22 mistede IC 8xx togene togfører mellem Kolding-Esbjerg-Kolding.

Jeg har dog også set et fjerntog køre sydpå fra Aalborg uden togfører pga. uregelmæssigheder i driften - alternativet var at aflyse afgangen. 

Anders

Der DSB stadigvæk kørte mellem Roskilde ig Køge med deres Desiro'er har jeg en enkelt gang være udsat for at den den sidste afgang mod Køge var erstattet af et IC3 togsæt.

Resultatet blev dog at vi blev 40 minutter forsinket der lokoføreren ikke måtte køre uden en togfører.

Men jeg var i godtvselskab så det gjorde ikke så meget :-) 

Citat fra: andersj Dato 10/03-25, 18:20
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/03-25, 15:01Har DSB egentlig løst den gamlepudsighed om, at togarten IC ikke måtte køres enmandsbetjent, mens "Regionaltog" gerne må? Den ide der for år siden bød på togarten "reserverbare Regionaltog" for at spare togpersonalet når togstammerne fortsatte på de mindre baner

/Lasse

Allerede i juni 2013 indførte DSB enmandsbetjening på lyntogene mellem Aalborg og Frederikshavn, det varede dog kun en måned da lokomotivførerne gik i strejke da perronskærme mv. ikke var gode nok. Så blev det igen indført fra K17 og varede indtil DSB stoppede kørslen til Frederikshavn i oktober 2018. Der var dog en regel om at der skulle være to togfører når der skulle laves stikprøvekontrol i togene, men hvis toget kørte med to IC3 så kunne man nøjes med en togfører fordi det jo ikke var stikprøvekontrol, men normal togførerbetjening da enmandsbetjeningen kun var tilladt ved kørsel med 1 MF/1 MG og vist nok 2 MR.

Ved køreplanskiftet til K22 mistede IC 8xx togene togfører mellem Kolding-Esbjerg-Kolding.

Jeg har dog også set et fjerntog køre sydpå fra Aalborg uden togfører pga. uregelmæssigheder i driften - alternativet var at aflyse afgangen. 

Nu er der vidst rod med enmands-betjeningen mellem Esbjerg & Fredericia. Fordi det er for svært at se de bageste døre når der køres med to MF'ere, så skal det bagest sæt være aflåst, og det giver problemer hvis der er forhåndsreserveringer i netop dét togsæt.
Det giver formentlig noget frygteligt rod i Esbjerg når togets vendetid er 10 minutter og det modsatte togsæt skal aflåses i forhold til ankomsten.

InterCity tog stopper nu i Taulov?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 19/03-25, 23:57.
Citat fra: Petteri Dato 19/03-25, 21:53Det giver formentlig noget frygteligt rod i Esbjerg når togets vendetid er 10 minutter og det modsatte togsæt skal aflåses i forhold til ankomsten.
Langt de fleste 4xx-tog (og 8xx-tog) "sidder over" i en time i Esbjerg. Problemet er derfor ikke så stort ifm. vendingen i Esbjerg, da togene normalt rangeres væk fra perron, og derefter aflåses det andet togsæt.

Hilsen Mikkel

4xx togene er et stort rod, hvor nedformeringen, aflåste togsæt og ændret materiel er daglig dag til stor gene for passagerne, men det bekymrer nok ikke synderligt i Telegade...

Mellem Esbjerg og Fredericia er et togsæt nok - så mange passagerer der der heller ikke her. Det er straks noget andet fra Fredericia og til Aarhus, hvor passagerne fra 1xx togene skal videre med 4xx togene - og her er 1 sæt 'aldrig nok'.

DSB brillere ofte ved kun at køre med et sæt og så er pladsen trang - og mere end trang. En togfører som var med et nedformeret 4xx tog har udtalt 'jeg har aldrig set så mange mennesker i et MF-sæt, men nu har jeg heldigvis fri' - hvordan mon passagerne har oplevet den rejse ?

Helt tåbeligt bliver det, når der kun må køres med et sæt med passagerer mellem Fredericia og Esbjerg pga. manglende togfører - og når DSB så samtidig sælger pladser i begge sæt, så er det dømt til at gå galt. Er opholdet i Fredericia overhovedet langt nok til, at man kan tømme et sæt, aflåse det og kører videre - det er ikke umiddelbart min opfattelse.

Havde DSB slet ikke overvejet problematikken i, at der køres uden togfører ml. Fredericia og Esbjerg og der derfor ikke kan køres med dobbelt sæt - eller er det også kommet som en overraskelse for 'dem' i Telegade ?

Helt sjovt bliver det efter 21/4, når signalprogrammet 'går i luften' mellem Lunderskov og Esbjerg, for så kan IC4 ikke længere redde situationen, som det gør i gennemsnit 1-2 gange om dagen, når man er nede på køreklare MF sæt.


Citat fra: Henrik Hansen Dato 20/03-25, 07:484xx togene er et stort rod, hvor nedformeringen, aflåste togsæt og ændret materiel er daglig dag til stor gene for passagerne, men det bekymrer nok ikke synderligt i Telegade...

Mellem Esbjerg og Fredericia er et togsæt nok - så mange passagerer der der heller ikke her. Det er straks noget andet fra Fredericia og til Aarhus, hvor passagerne fra 1xx togene skal videre med 4xx togene - og her er 1 sæt 'aldrig nok'.

DSB brillere ofte ved kun at køre med et sæt og så er pladsen trang - og mere end trang. En togfører som var med et nedformeret 4xx tog har udtalt 'jeg har aldrig set så mange mennesker i et MF-sæt, men nu har jeg heldigvis fri' - hvordan mon passagerne har oplevet den rejse ?

Helt tåbeligt bliver det, når der kun må køres med et sæt med passagerer mellem Fredericia og Esbjerg pga. manglende togfører - og når DSB så samtidig sælger pladser i begge sæt, så er det dømt til at gå galt. Er opholdet i Fredericia overhovedet langt nok til, at man kan tømme et sæt, aflåse det og kører videre - det er ikke umiddelbart min opfattelse.

Havde DSB slet ikke overvejet problematikken i, at der køres uden togfører ml. Fredericia og Esbjerg og der derfor ikke kan køres med dobbelt sæt - eller er det også kommet som en overraskelse for 'dem' i Telegade ?

Helt sjovt bliver det efter 21/4, når signalprogrammet 'går i luften' mellem Lunderskov og Esbjerg, for så kan IC4 ikke længere redde situationen, som det gør i gennemsnit 1-2 gange om dagen, når man er nede på køreklare MF sæt.



De 2 togsæt mellem Fredericia og Esbjerg, skyldes nok primært forbindelserne til/fra Hamburg i Kolding.

Gå op Sider:[1] 2
DB CargoDSB ME 1537

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak