Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Drift på gammel bane over fyn
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: larsht Dato  7/03-25, 20:02
Citat fra: mgameing123 Dato 26/02-25, 14:33
Citat fra: Niels Bak Dato 26/02-25, 14:23Problemet er vel også manglende kapacitet på Vejle station til at vende tog. Det var en af de problemer som Vejle Fjord-forbindelsen skulle have løst, så man kunne få plads til en ordentlig regionaltogsbetjening.
Der er da kapacitet. Man kan godt bruge Spor 6 eller 3 til at vende tog om.
....men ikke uden at skulle køre på tværs af modsatte køreretning.........så dårlige kapacitetsbegrænsende valg...
Så slem er det hellere ikke. Så mange tog køre der hellere ikke gennem Vejle.

Citat fra: mgameing123 Dato  8/03-25, 12:36
Citat fra: larsht Dato  7/03-25, 20:02
Citat fra: mgameing123 Dato 26/02-25, 14:33
Citat fra: Niels Bak Dato 26/02-25, 14:23Problemet er vel også manglende kapacitet på Vejle station til at vende tog. Det var en af de problemer som Vejle Fjord-forbindelsen skulle have løst, så man kunne få plads til en ordentlig regionaltogsbetjening.
Der er da kapacitet. Man kan godt bruge Spor 6 eller 3 til at vende tog om.
....men ikke uden at skulle køre på tværs af modsatte køreretning.........så dårlige kapacitetsbegrænsende valg...
Så slem er det hellere ikke. Så mange tog køre der hellere ikke gennem Vejle.
Men det kan der hurtigt komme til hvis man er optimist og håber på et "østjysk S-tog". Med de nuværende planer er der tale om 2 "superlyn" i timen, minimum 1 intercitytog i timen, op til 2 regionaltog på den Østjyske Længdebane i timen, og så togene op til den Skrå Bane som for nuværende kun er ét i timen. Men snart bliver der elektrificeret hele vejen mellem København H og Aalborg. Snälltåget kommer til at gøre sit indtog på den rute, og potentielt også Flixtrain og SJ. Hvis man laver et "østjysk S-tog" kan der blive tale om 2-4 regionaltog i timen, hele dagen i stedet for kun i myldretiden - men det vil kræve flere overhalingsspor undervejs, og/eller at Hovedgård-Hasselager bliver bygget.

Jo jo, man kan nok godt benytte Vejle til at vende nogle sydfrakommende tog, til at begynde med. Men på sigt kan det komme til at knibe.

Citat fra: anho Dato  8/03-25, 13:23[...]
Jo jo, man kan nok godt benytte Vejle til at vende nogle sydfrakommende tog, til at begynde med. Men på sigt kan det komme til at knibe.
Og det er netop dér, at man kan se problemet i beslutningstagernes tankegang. Man tager ofte udgangspunkt i dagens problemstillinger, og planlægger derefter, i stedet for at vedtage en samlet plan for fremtiden, og udbygge derefter.
Se f.eks. placeringen af transversaler og overhalingsspor på Ny Bane og Sydbanen, der for uvidende ser ud til at ligge komplet tilfældigt og uden sammenhæng. De er sandsynligvis placeret ud fra en ide om godstog på Ny Bane eller en bestemt køreplan, der blev foreslået i planlægningsfasen i stedet for at vælge nogle lidt mere fleksible placeringer.
Eller ny bane over Vestfyn, hvor man til at starte med foreslog 235 km/t (eller var det 265?), da det var lige akkurat nok til at opfylde timemodellen - og så behøvede man da ikke mere.


Min pointe er, at man virkelig bør fremtidssikre dagens infrastrukturprojekter, så de ikke løser gårsdagens problemer uden at tage hensyn til morgendagens problemer

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Jeg ville gøre følgende:

Blålig betjening
Esbjerg til hhv. Fredericia og Middelfart
Esbjerg til Vejle betjenes med timelig InterCity
Esbjerg til Odense (og sjælland) med timelig InterCity

Rødlig Betjening
Aarhus til hhv. Kolding og Middelfart
Vejle får dermed halvtimedrift til kolding og middelfart når intercity medberegnes samt halvtimesdrif til Odense med InterCityLyn medberegnet.

Grønlig Betjening
Odense til hhv. Fredericia og Kolding - opnår halvtimedrift på "gammel" fynbane
Intercity til Esbjerg og Vejle som beskrevet ovenfor

Tror selv alt dette tilstrækkeligt vil afdække behovet.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Drift på gammel bane over fyn
Af andersj, Aalborg. 8/03-25, 22:59.
Vejle er ikke det største problem i forhold til at man kan ilægge nogle flere sporskifter eller køre ud til Vejle Sygehus eller Grejsdalen for at vende.

Det er mere Kolding der er et problem, fordi det tager relativt lang tid at komme fra I-signalet fra nord og over i spor 3 med 40 km/t. Der mangler også mulighed for at kunne køre fra spor 1 og nordpå i højre spor, så togsæt der bliver afkoblet i Kolding må fortsætte til Lunderskov for at returnere til Fredericia.
Jeg ved dog ikke om man stadig afkobler i Kolding eller kører to sæt helt til Esbjerg på de relevante afgange.

I Kolding ville man dog kunne etablere en ekstra transversal så man kunne bruge spor 2 som vendespor og spor 3 til gennemkørende tog - kræver dog nok også hurtigere sporskifter til og fra spor 3, da de pt. kun tillader 40 km/t fra begge retninger.

Anders

Drift på gammel bane over fyn
Af mgameing123. 9/03-25, 16:50.
Seneste redigering: 9/03-25, 16:52 af mgameing123
Citat fra: SVR Dato  8/03-25, 16:34Jeg ville gøre følgende:

Blålig betjening
Esbjerg til hhv. Fredericia og Middelfart
Esbjerg til Vejle betjenes med timelig InterCity
Esbjerg til Odense (og sjælland) med timelig InterCity

Rødlig Betjening
Aarhus til hhv. Kolding og Middelfart
Vejle får dermed halvtimedrift til kolding og middelfart når intercity medberegnes samt halvtimesdrif til Odense med InterCityLyn medberegnet.

Grønlig Betjening
Odense til hhv. Fredericia og Kolding - opnår halvtimedrift på "gammel" fynbane
Intercity til Esbjerg og Vejle som beskrevet ovenfor

Tror selv alt dette tilstrækkeligt vil afdække behovet.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jeg tror det vil være bedre med direkte tog Aarhus - Esbjerg hver halve time fremfor Aarhus - Middelfart og Odense - Esbjerg. Så kan man bare køre den nuværende Fredericia tog hver time (tilpasset med IC tog mod Esbjerg i Middelfart) og en direkte tog til Kolding (tilpasset med IC tog mod Aarhus - Aalborg i Middelfart).

Gå op Sider: 1 2 [3]

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak