Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
Gå ned Sider: 1 [2]
Talgo
Af Lasse Toylsbjerg Petersen. 11/03-25, 09:31.
Bare lige lidt modspil omkring materielstrategien - som jo altså er DSBs materielstrategi, og ikke "Danmarks" materielstrategi. Den er helt sikkert den rigtige for DSB, men bør ikke skygge for at undersøge andre muligheder, der kan være en fordel for "Danmark".

SJ kommer med 250 km/t tog og vil køre til Aarhus.
DB kommer (måske skal man nok sige) med 230 km/t Talgo tog til "Danmark".

Der skal anskaffes nye batteritog til Midt-Vestjylland - Svendborgbane kontrakten. Disse kan med fordel anskaffes i forskellige længder - faktisk helt op til tre længder fra 27 til 80 meter. Nogle af dem skal også kunne køre stærkt. Det vil derfor give mening at overveje, om regionaltrafikken på Esbjerg - Aarhus - Aalborg aksen og Vestfyn kunne betjenes af disse (og direkte tog til København, som man jo insisterer på ikke skal undersøges af andre :-))

Kystbanen og pendlingen til København kan passende omlægges til "Forstadstog", som det ses generelt i større byer i Europa. Konkret ca 80 meter lange tog med høj accelleration, mange døre og korte stationsophold - en slags "fjernbane S-tog med regionaltogskomfort". Hermed undgår man dyre ombygninger af infrastruktur til S-tog og to-strømsløsninger mm. Man kan få mange tog for de penge, som S-tog til Roskilde og Helsingør ellers vil koste.

Tjekkiske CD kommer med 230 km/t Vectron til København inden 2030.

Dobbeltdækkervognene kan holde til 2040

...og største vækst indenfor "Fri Trafik" i Europa er på højhastighedstog

/Lasse

Talgo
Af lomse. 11/03-25, 09:54.
Hvor meget køres der 200 kmt 230 kmt i Danmark?
Det er vel kun banen over køge  nord som kan tilbyde det pt. DSB har vel ikke noget der kan køre >200 kmt på lager eller i ordre.

Talgo
Af RasmusD. 11/03-25, 10:12.
Citat fra: lomse Dato 11/03-25, 09:54Hvor meget køres der 200 kmt 230 kmt i Danmark?
Det er vel kun banen over køge  nord som kan tilbyde det pt. DSB har vel ikke noget der kan køre >200 kmt på lager eller i ordre.

DSB's Talgo-vogne må køre op til 230 km/t, men der mangler selvfølgelig noget trækkraft til at få dem helt derop.

Talgo
Af Lasse Toylsbjerg Petersen. 11/03-25, 10:55.
Citat fra: lomse Dato 11/03-25, 09:54Hvor meget køres der 200 kmt 230 kmt i Danmark?
Det er vel kun banen over køge  nord som kan tilbyde det pt. DSB har vel ikke noget der kan køre >200 kmt på lager eller i ordre.
Ny bane over Vestfyn bygges til 250 km/t. Ny bane er kun godkendt til 200 endnu - der mangler testkørsler med 275 km/t (250 + 10%) - og sikkert nogle småting, der er sparet væk "fordi DSB kun køber tog til 200 km/t"...
Nogle opgraderinger til 230 km/t er også skrinlagt.

/Lasse

Talgo
Af andersj, Aalborg. 11/03-25, 12:45.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/03-25, 10:55Ny bane er kun godkendt til 200 endnu - der mangler testkørsler med 275 km/t (250 + 10%)

Der skulle gerne ske noget på den front i andet halvår i år.

Anders

Talgo
Af LM94. 11/03-25, 14:35.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/03-25, 09:31Bare lige lidt modspil omkring materielstrategien - som jo altså er DSBs materielstrategi, og ikke "Danmarks" materielstrategi. Den er helt sikkert den rigtige for DSB, men bør ikke skygge for at undersøge andre muligheder, der kan være en fordel for "Danmark".

SJ kommer med 250 km/t tog og vil køre til Aarhus.
DB kommer (måske skal man nok sige) med 230 km/t Talgo tog til "Danmark".

Der skal anskaffes nye batteritog til Midt-Vestjylland - Svendborgbane kontrakten. Disse kan med fordel anskaffes i forskellige længder - faktisk helt op til tre længder fra 27 til 80 meter. Nogle af dem skal også kunne køre stærkt. Det vil derfor give mening at overveje, om regionaltrafikken på Esbjerg - Aarhus - Aalborg aksen og Vestfyn kunne betjenes af disse (og direkte tog til København, som man jo insisterer på ikke skal undersøges af andre :-))

Kystbanen og pendlingen til København kan passende omlægges til "Forstadstog", som det ses generelt i større byer i Europa. Konkret ca 80 meter lange tog med høj accelleration, mange døre og korte stationsophold - en slags "fjernbane S-tog med regionaltogskomfort". Hermed undgår man dyre ombygninger af infrastruktur til S-tog og to-strømsløsninger mm. Man kan få mange tog for de penge, som S-tog til Roskilde og Helsingør ellers vil koste.

Tjekkiske CD kommer med 230 km/t Vectron til København inden 2030.

Dobbeltdækkervognene kan holde til 2040

...og største vækst indenfor "Fri Trafik" i Europa er på højhastighedstog

/Lasse

Sidste materiale jeg har set er ComfortJet vogne i trafikken til København i 2026.

Talgo
Af andersj, Aalborg. 11/03-25, 14:57.
Citat fra: LM94 Dato 11/03-25, 14:35
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/03-25, 09:31Bare lige lidt modspil omkring materielstrategien - som jo altså er DSBs materielstrategi, og ikke "Danmarks" materielstrategi. Den er helt sikkert den rigtige for DSB, men bør ikke skygge for at undersøge andre muligheder, der kan være en fordel for "Danmark".

SJ kommer med 250 km/t tog og vil køre til Aarhus.
DB kommer (måske skal man nok sige) med 230 km/t Talgo tog til "Danmark".

Der skal anskaffes nye batteritog til Midt-Vestjylland - Svendborgbane kontrakten. Disse kan med fordel anskaffes i forskellige længder - faktisk helt op til tre længder fra 27 til 80 meter. Nogle af dem skal også kunne køre stærkt. Det vil derfor give mening at overveje, om regionaltrafikken på Esbjerg - Aarhus - Aalborg aksen og Vestfyn kunne betjenes af disse (og direkte tog til København, som man jo insisterer på ikke skal undersøges af andre :-))

Kystbanen og pendlingen til København kan passende omlægges til "Forstadstog", som det ses generelt i større byer i Europa. Konkret ca 80 meter lange tog med høj accelleration, mange døre og korte stationsophold - en slags "fjernbane S-tog med regionaltogskomfort". Hermed undgår man dyre ombygninger af infrastruktur til S-tog og to-strømsløsninger mm. Man kan få mange tog for de penge, som S-tog til Roskilde og Helsingør ellers vil koste.

Tjekkiske CD kommer med 230 km/t Vectron til København inden 2030.

Dobbeltdækkervognene kan holde til 2040

...og største vækst indenfor "Fri Trafik" i Europa er på højhastighedstog

/Lasse

Sidste materiale jeg har set er ComfortJet vogne i trafikken til København i 2026.

Med DSB Vectron og lokomotivskifte i Hamburg... CD Vectron kommer først senere.

Anders

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak