Citat fra: Viktoria Skov Dato 14/04-25, 16:08Citat fra: Svend Dato 14/04-25, 14:37De der har nerver - og adgang - til det, kan læse dette indlæg i dagens udgave af Frederiksborg Amtsavis
https://www.sn.dk/art6277123/gribskov-kommune/nyhed/trafikforsker-lukning-af-stationer-og-nedlaeggelse-af-straekninger-kan-vaere-vejen-frem-for-lokaltog/
Det er professor Otto Anker Nielsen, trafikforsker på DTU, der udtaler sig, altså ikke en Hr Hvemsomhelst
Hvor mange % mon Nærumbanen er dyrere i drift end en tilsvarende bus?
Nærumbanens tog er jo reelt i princippet to busser der er koblet sammen på midten og med toghjul.
Personaleomkostningerne er vel ens for Nærumbanen og en tilsvarende bus? Begge en lokofører/chauffør og samme frekvens.
Citat fra: Otto AnkerAt der er en meget dyr togdrift nogle steder, gør jo, at der kun er råd til en begrænset busdrift mange andre steder, fordi togdrift er meget dyrere end busser.
Det kommer jo an på rejsemønstrene, for man kan næppe bare have en enkelt buslinje til at erstatte Nærumbanen pga. vejforløbet. Det er jo ofte problemet at hovedvejene er bygget til at gå udenom byerne, mens jernbanerne går direkte igennem byerne (fordi byerne typisk er etableret ud fra stationen). Så buskørsel bliver ofte rigtig langsommelig, hvilket også ses på togbuskørslen.
Et konkret eksempel her fra Nordjylland er Expresbussen 973X Aalborg-Sæby-Frederikshavn der har et par afgange i myldretiden der kører direkte udenom Sæby - disse afgange er 9 minutter hurtigere end dem der skal ind omkring Sæby busterminal (der i øvrigt er placeret på det gamle jernbaneterræn)
En buschauffør er noget billigere end en lokomotivfører, men jeg mener der er nogenlunde samme lønniveau for en letbanefører og en buschauffør.
I forhold til citatet fra Otto Anker du har med til sidst, så er det ikke helt korrekt for regionerne i den nuværende ordning med bloktilskud baseret på antal kilometer lokalbane i regionen. Det betyder rent faktisk at Region Syddanmark generelt ikke kan tilbyde lige så højt betjeningsniveau, fordi de både har få km lokalbane men også at det statslige jernbanenet ikke betjener de større byer i regionen som Haderslev og Aabenraa. Busserne skal derfor dække flere områder end i andre regioner.