Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Status på Østbanen
Gå ned Sider:[1] 2
Region Sjælland har Østbanen til op på et af deres udvalg.

https://dagsorden.regionsjaelland.dk/vis?id=76d119da-e24e-44a5-876b-2e420a18ce86&punktid=1dded99a-8227-4929-af32-00fa9e2dbc43


Hovedpunkterne er:

Halvtimes drift til Roskilde aften/weekenden, er nok først realistisk fra næste køreplanskifte.

Lokaltog vil gerne bruge spor 2, på Køge station, til faxetoget.

Og så ændrer man i køreplanen fra april.
Faxe toget vil køre uden stop Hårlev-Køge.
For bedre at kunne nå regionaltoget i Køge.

Rødvig toget tager så alle 4 stop der imellem.

Status på Østbanen
Af Thomas123. 8/03-25, 08:05.
Det er godt nok et lukket punkt men de skal også til at diskutere deres option på 10 ekstra batteritog :o

Status på Østbanen
Af Thomas Larsen. 11/04-25, 16:29.
Seneste redigering: 11/04-25, 16:31 af Thomas Larsen
Lidt nyt fra region Sjælland.

Halvtimesdrift Hårlev-Roskilde om aftenen og i weekenden er vedtaget.

Der skal dog uddannet mere personale.
Så det kan tidligst ske fra k27.

Nogle dele kan måske indføres før.
Men de nævner dog ikke hvad.

Og så ligner det at de vil vedtage at købe 9 ekstra batteritog.

De skal bruges på odsherredbanen.
Der er også mulighed for indkøb af et ekstra tog.
Men det anbefales ikke.

Bestiller de togene inden august.
Har producenten lovet at de 9 sæt  kan leveres i forlængelse af den første serie.

Status på Østbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/04-25, 17:01.
Hvis jeg husker rigtig er der allerede bestilt 14 Stadler Flirt Akku?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Jeg var ikke sikker på detaljerne.
Så skrev bevidst ikke noget.
Men det lyder meget rigtigt.

Status på Østbanen
Af Thomas123. 12/04-25, 16:03.
Det lyder af businesscasen, at prisen pr togsæt i optionen er yderst god set i forhold til prisudviklingen, hvorfor det anbefales at gøre brug af den. Det virker bare besynderligt at Regionen fortsat skulle køre dieseltog på Lollandsbanen. Hvis der anskaffes batteritog til alle baner må de vel bortskaffe de eksisterende Lint tog ved salg, men bevare et par stykker til Lollandsbanen. Hvis man alligevel vil skaffe batteritog til næsten alle baner, hvorfor så ikke få batteritog til den sidste bane?

Status på Østbanen
Af Jens Hansen. 12/04-25, 19:17.
Sådan set meget enkelt - udbuddet var på 14 + 10, købe 14 og måske 10 mere.

Hvis der så skal bruges flere, ja er det jo til en anden pris for de yderligere togsæt.

JH

Status på Østbanen
Af nj_kruse. 12/04-25, 19:23.
Citat fra: Thomas123 Dato 12/04-25, 16:03Det lyder af businesscasen, at prisen pr togsæt i optionen er yderst god set i forhold til prisudviklingen, hvorfor det anbefales at gøre brug af den. Det virker bare besynderligt at Regionen fortsat skulle køre dieseltog på Lollandsbanen. Hvis der anskaffes batteritog til alle baner må de vel bortskaffe de eksisterende Lint tog ved salg, men bevare et par stykker til Lollandsbanen. Hvis man alligevel vil skaffe batteritog til næsten alle baner, hvorfor så ikke få batteritog til den sidste bane?
Du glemmer banerne omkring Hillerød.

Status på Østbanen
Af andersj, Aalborg. 12/04-25, 21:07.
Citat fra: nj_kruse Dato 12/04-25, 19:23
Citat fra: Thomas123 Dato 12/04-25, 16:03Det lyder af businesscasen, at prisen pr togsæt i optionen er yderst god set i forhold til prisudviklingen, hvorfor det anbefales at gøre brug af den. Det virker bare besynderligt at Regionen fortsat skulle køre dieseltog på Lollandsbanen. Hvis der anskaffes batteritog til alle baner må de vel bortskaffe de eksisterende Lint tog ved salg, men bevare et par stykker til Lollandsbanen. Hvis man alligevel vil skaffe batteritog til næsten alle baner, hvorfor så ikke få batteritog til den sidste bane?
Du glemmer banerne omkring Hillerød.

Som hører under Region Hovedstaden og dermed ikke har noget med dette udbud at gøre.


Lasse kan nok uddybe, men så vidt jeg har forstået var det ikke meningen med det her udbud at Lint togsæt skulle erstattes. Optionerne var vist mere tiltænkt som supplement i forhold til ekstraproduktion, eksempelvis kørsel til København.

Man havde nok været bedst tjent med at bestille en fuld flåde til hele Region Sjælland med det samme, fordi første togsæt er ekstremt dyrt og nr. 2 og frem er "billige" fordi det er en kopi er første togsæt i forhold til design og godkendelser + de omkostninger der er forbundet med at køre en udbudsproces.
Måske man kunne have bedt om to priser, en på det oprindelige udbud og en på alle togsæt i Region Sjælland (og evt. Region Hovedstaden, men det afhænger af om det er smartest at køre med samme type togsæt der også i fremtiden).

Når man så skal skifte de sidste Lint i Region Sjælland bliver det måske med en helt anden togtype og igen med "startgebyr" på 1. togsæt i serien. Dertil kompleksiteten i at have to togtyper både ved drift og vedligehold.

Det er jo endnu et kapitel i den efterhånden meget lange bog om kortsigtede beslutninger i trafik- og jernbanepolitiken herhjemme.

Jeg har sagt det før og siger det igen - man skulle have lavet en plan for udskiftning af alle de små dieseltogsæt i Danmark og derefter en fælles rammeaftale mellem staten og regionerne på en togtype, måske i forskellige konfigurationer - mens helst helt ens. Prøv at tænk på den fleksibilitet det kunne give, ved at alle togsættene er mere eller mindre ens og derfor kan lånes på kryds og tværs ved sporarbejde, større arrangementer eller ved togsæt der er ude af drift pga. revision eller havari.

Anders

Status på Østbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/04-25, 21:20.
Seneste redigering: 12/04-25, 21:22 af Per Holm
2027-01-01 vil det hele hedde Region Østdanmark og regionsrådet vil være valgt et år før.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Status på Østbanen
Af andersj, Aalborg. 12/04-25, 21:34.
Citat fra: Per Holm Dato 12/04-25, 21:202027-01-01 vil det hele hedde Region Østdanmark og regionsrådet vil være valgt et år før.

Korrekt, men jeg tænker stadig at der er nogle andre parametre der er vigtigere på Hillerød-banerne hvilket gør at man nok ender med en anden togtype her. I princippet kan man vel nøjes med letbanetog her, da alle strækningerne køres med maks. 100 km/t - kræver naturligvis dispensation mellem Snekkersten og Helsingør.

Anders

Status på Østbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/04-25, 22:05.
Seneste redigering: 12/04-25, 22:08 af Per Holm
Ja det bliver jo et godt spørgsmål.

Men ligesom der udtrykkes interesse i at køre helt igennem fra Nakskov, Faxe Ladeplads eller Rødvig til København uden togskifte i Nykøbing Falster, Køge eller Køge Nord kunne tilsvarende interesse i at togene fra nordkysten videreføres til København uden togskifte i Helsingør tænkes.

Når dem der bor i den ene ende kommer til at køre stærkt uden togskifte vil dem i den anden ende selvfølgelig også have lov.

Og så er der spørgsmålet om Nærumbanen hvor batteritog vil kræve en ny bro over Mølleåen. Her bliver der også flere muligheder.

Det kunne godt ende med ensartede tog bort set fra på Nærumbanen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Status på Østbanen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/04-25, 22:41.
Jeg kan ikke se hvorfor togene i Nordsjælland skulle afvige så voldsomt fra de i nuværende Region Sjælland. Idag er det jo LINT41 begge steder + nogle gamle IC2 på Lolland, men IC2erne kommer jo bl.a. fra Nordsjælland.
Lokaltog i Nordsjælland arbejder sammen med staten på en ombygning af Hillerød station og udbygning af Favrholm således at der bliver et ret sammenhængende togsysten i Nordsjælland. Der er mig bekendt ingen ideer om at føre Lokaltogs tog videre til København.

Status på Østbanen
Af tgsen. 12/04-25, 23:03.
Citat fra: andersj Dato 12/04-25, 21:07
Citat fra: nj_kruse Dato 12/04-25, 19:23
Citat fra: Thomas123 Dato 12/04-25, 16:03Det lyder af businesscasen, at prisen pr togsæt i optionen er yderst god set i forhold til prisudviklingen, hvorfor det anbefales at gøre brug af den. Det virker bare besynderligt at Regionen fortsat skulle køre dieseltog på Lollandsbanen. Hvis der anskaffes batteritog til alle baner må de vel bortskaffe de eksisterende Lint tog ved salg, men bevare et par stykker til Lollandsbanen. Hvis man alligevel vil skaffe batteritog til næsten alle baner, hvorfor så ikke få batteritog til den sidste bane?
Du glemmer banerne omkring Hillerød.

Som hører under Region Hovedstaden og dermed ikke har noget med dette udbud at gøre.


Lasse kan nok uddybe, men så vidt jeg har forstået var det ikke meningen med det her udbud at Lint togsæt skulle erstattes. Optionerne var vist mere tiltænkt som supplement i forhold til ekstraproduktion, eksempelvis kørsel til København.

Man havde nok været bedst tjent med at bestille en fuld flåde til hele Region Sjælland med det samme, fordi første togsæt er ekstremt dyrt og nr. 2 og frem er "billige" fordi det er en kopi er første togsæt i forhold til design og godkendelser + de omkostninger der er forbundet med at køre en udbudsproces.
Måske man kunne have bedt om to priser, en på det oprindelige udbud og en på alle togsæt i Region Sjælland (og evt. Region Hovedstaden, men det afhænger af om det er smartest at køre med samme type togsæt der også i fremtiden).

Når man så skal skifte de sidste Lint i Region Sjælland bliver det måske med en helt anden togtype og igen med "startgebyr" på 1. togsæt i serien. Dertil kompleksiteten i at have to togtyper både ved drift og vedligehold.

Det er jo endnu et kapitel i den efterhånden meget lange bog om kortsigtede beslutninger i trafik- og jernbanepolitiken herhjemme.

Jeg har sagt det før og siger det igen - man skulle have lavet en plan for udskiftning af alle de små dieseltogsæt i Danmark og derefter en fælles rammeaftale mellem staten og regionerne på en togtype, måske i forskellige konfigurationer - mens helst helt ens. Prøv at tænk på den fleksibilitet det kunne give, ved at alle togsættene er mere eller mindre ens og derfor kan lånes på kryds og tværs ved sporarbejde, større arrangementer eller ved togsæt der er ude af drift pga. revision eller havari.

Jada, tænk hvis S-banen var 25 kv 50 Hz. Så ville man realistisk kunne køre "S-tog" i Jylland og på Fyn.

Status på Østbanen
Af Worm. I dag 06:47.

Citat fra: Thomas123 Dato 12/04-25, 16:03Jeg har sagt det før og siger det igen - man skulle have lavet en plan for udskiftning af alle de små dieseltogsæt i Danmark og derefter en fælles rammeaftale mellem staten og regionerne på en togtype, måske i forskellige konfigurationer - mens helst helt ens. Prøv at tænk på den fleksibilitet det kunne give, ved at alle togsættene er mere eller mindre ens og derfor kan lånes på kryds og tværs ved sporarbejde, større arrangementer eller ved togsæt der er ude af drift pga. revision eller havari.
Nu er det ikke den måde vi længere arbejder på i Danmark når det gælder halv- & heloffentlige opgaver.

Her skal vi helst bruge lavest fællesnævner og gerne gøre beslutningsprocesserne så lidt gennemskuelige så ingen i hverken det politiske eller øverste embedsmandssystem kan drages til ansvar efterfølgende

Vi har fået.eks. fået en lang række supersygehuse som alle er meget forskellige og stort set alle ramt af byggefejl og alle præget manglende styring. Vanen tro er ingen blevet færdige til tiden.

Vi lader opgaver som kræver særlig viden og indsigt foregå i enhver lille kommune med deraf fejl og skader / uheld til følge = handicapområdet, Randers med sin nordic wasteskandale og trods en ny mia. dyr tunnelfabrik bygger vi gudhjælpe en bro mindre en 60 km derfra.

Nu skal vi så til at bygge større flådefartøjer- det ender 100% sikkert med skibe som sejler dårligt, udstyr som ikke virker og til en pris langt over hvad man kunne få ved at bygge samme type skibe for hele EU på 2-3 værfter i Europa.
Vi kunne istedet så lave nogle mindre flådefartøjer til resten af Europa hvor vi formentlig allerede har viden og kompetencer og ikke mindst værfter som allerede findes.

Så at indkøbe fælles togsæt ville være fuldstændig uhørt!

Desværre!

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak