Citat fra: nj_kruse Dato I dag 19:23Citat fra: Thomas123 Dato I dag 16:03Det lyder af businesscasen, at prisen pr togsæt i optionen er yderst god set i forhold til prisudviklingen, hvorfor det anbefales at gøre brug af den. Det virker bare besynderligt at Regionen fortsat skulle køre dieseltog på Lollandsbanen. Hvis der anskaffes batteritog til alle baner må de vel bortskaffe de eksisterende Lint tog ved salg, men bevare et par stykker til Lollandsbanen. Hvis man alligevel vil skaffe batteritog til næsten alle baner, hvorfor så ikke få batteritog til den sidste bane?
Du glemmer banerne omkring Hillerød.
Som hører under Region Hovedstaden og dermed ikke har noget med dette udbud at gøre.
Lasse kan nok uddybe, men så vidt jeg har forstået var det ikke meningen med det her udbud at Lint togsæt skulle erstattes. Optionerne var vist mere tiltænkt som supplement i forhold til ekstraproduktion, eksempelvis kørsel til København.
Man havde nok været bedst tjent med at bestille en fuld flåde til hele Region Sjælland med det samme, fordi første togsæt er ekstremt dyrt og nr. 2 og frem er "billige" fordi det er en kopi er første togsæt i forhold til design og godkendelser + de omkostninger der er forbundet med at køre en udbudsproces.
Måske man kunne have bedt om to priser, en på det oprindelige udbud og en på alle togsæt i Region Sjælland (og evt. Region Hovedstaden, men det afhænger af om det er smartest at køre med samme type togsæt der også i fremtiden).
Når man så skal skifte de sidste Lint i Region Sjælland bliver det måske med en helt anden togtype og igen med "startgebyr" på 1. togsæt i serien. Dertil kompleksiteten i at have to togtyper både ved drift og vedligehold.
Det er jo endnu et kapitel i den efterhånden meget lange bog om kortsigtede beslutninger i trafik- og jernbanepolitiken herhjemme.
Jeg har sagt det før og siger det igen - man skulle have lavet en plan for udskiftning af alle de små dieseltogsæt i Danmark og derefter en fælles rammeaftale mellem staten og regionerne på en togtype, måske i forskellige konfigurationer - mens helst helt ens. Prøv at tænk på den fleksibilitet det kunne give, ved at alle togsættene er mere eller mindre ens og derfor kan lånes på kryds og tværs ved sporarbejde, større arrangementer eller ved togsæt der er ude af drift pga. revision eller havari.