Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Statusrapport for Signalprogrammet december 2024 og januar 2025
Det er udmærket at man her kan se hvor langt arbejdet er med at udruste de enheder, hvis drift har betydning for det offentlige.

Men Signalprogrammets akilleshæl er de enheder som bruges til anden trafik end den offentligt støttede, og hvor ser man fremdriften i det segment?

Eskild

Citat fra: esni Dato  1/03-25, 21:05Men Signalprogrammets akilleshæl er de enheder som bruges til anden trafik end den offentligt støttede, og hvor ser man fremdriften i det segment?

Hvis du tænker på godsselskaberne, så er de ikke omfattet af signalprogrammet. Det må de selv ligge og rode med, kort sagt. Derfor er de heller ikke med i Banedanmarks statusrapporter.

Der er ikke megen offentlig tilgængelig info på det punkt.

Citat fra: RasmusD Dato  1/03-25, 21:21
Citat fra: esni Dato  1/03-25, 21:05Men Signalprogrammets akilleshæl er de enheder som bruges til anden trafik end den offentligt støttede, og hvor ser man fremdriften i det segment?

Hvis du tænker på godsselskaberne, så er de ikke omfattet af signalprogrammet. Det må de selv ligge og rode med, kort sagt. Derfor er de heller ikke med i Banedanmarks statusrapporter.

Der er ikke megen offentlig tilgængelig info på det punkt.

Jeg er godt klar over at godsselskaberne selv skal betale, men derfor er de stadig af betydning for projektet. Man kunne måske have håbet at der var en fodnote, som sagde noget i retning af: Derudover er vi opmærksom på at x ud af y uafhængige operatører har arbejde i gang på området, evt fordelt på undersøger, har startet, har under godkendelse, har egne enheder i drift.

Men man skal selvfølgelig passe på ikke at røbe fortrolige oplysninger

Eskild

Det er jo ikke en del af projektet som skrevet står. Der er ikke noget farligere for et projekt end "scope creeping" hvor så den ene og så den anden lille opgave liiiige kan tages med nu proppen er af flasken.
Det du eftersøger kunne være et notat fra ministeriet/Bane Danmark der tog de holistiske briller på og så på det store billede inklusive den kommercielle godstrafik og veterantog mm.

Jo... vi ved god er vigtigt. Men der kører jo forsat en del godstog igennem landet. Så nogen må være klar

Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/03-25, 08:25Det er jo ikke en del af projektet som skrevet står. Der er ikke noget farligere for et projekt end "scope creeping" hvor så den ene og så den anden lille opgave liiiige kan tages med nu proppen er af flasken.
Det du eftersøger kunne være et notat fra ministeriet/Bane Danmark der tog de holistiske briller på og så på det store billede inklusive den kommercielle godstrafik og veterantog mm.

Lige netop - derfor formuleringen om en fodnote

Eskild

Citat fra: lomse Dato  2/03-25, 09:22Jo... vi ved god er vigtigt. Men der kører jo forsat en del godstog igennem landet. Så nogen må være klar
Godsoperatørerne "lurerpasser" på at de kan undvære ATC så de kan spare DK-STM modulet. Dvs. at de centrale strækninger hvor de kører gods (pt imellem Peberholm og Padborg over Storebælt) bliver helt omlagt til ETCS og det er noget af det sidste der sker. Check selv signalprogrammets plan over strækninger. Det bliver nok over Femarn først, men det er jo så også OK.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/03-25, 12:06
Citat fra: lomse Dato  2/03-25, 09:22Jo... vi ved god er vigtigt. Men der kører jo forsat en del godstog igennem landet. Så nogen må være klar
Godsoperatørerne "lurerpasser" på at de kan undvære ATC så de kan spare DK-STM modulet. Dvs. at de centrale strækninger hvor de kører gods (pt imellem Peberholm og Padborg over Storebælt) bliver helt omlagt til ETCS og det er noget af det sidste der sker. Check selv signalprogrammets plan over strækninger. Det bliver nok over Femarn først, men det er jo så også OK.

Nej, Jylland bliver ifølge planen færdig allerede i 2027, 2 år før den planlagte åbning af Fehmern.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/03-25, 12:06Godsoperatørerne "lurerpasser" på at de kan undvære ATC så de kan spare DK-STM modulet. Dvs. at de centrale strækninger hvor de kører gods (pt imellem Peberholm og Padborg over Storebælt) bliver helt omlagt til ETCS og det er noget af det sidste der sker. Check selv signalprogrammets plan over strækninger. Det bliver nok over Femarn først, men det er jo så også OK.
Allerede 1. halvår er det planlagt at den sidste strækning i det jyske - Fredericia-Padborg og Sønderborg - går over til det nye signalsystem sammen med Øresundsbanen i samme halvår - så alle transittog har et deadline, hvis bare en af to udrulninger holder tidsplanen.

Det mere interessant om specielt østdelen stadig kan holde planen. I denne weekend er systemet opdateret voldsomt og jeg kan se de er igang med testkørsler. Så er interessant om de har fået løst de væsentlige problemer, som har været siden starten ud over, at de også får udbygget systemet til trafikstyring.

Citat fra: esni Dato  2/03-25, 07:05Jeg er godt klar over at godsselskaberne selv skal betale, men derfor er de stadig af betydning for projektet.

Mjaeh, egentlig ikke.

Vi kan hurtigt blive enige om, at det er vigtigt at godsselskaberne har trækkraft udstyret med ETCS, og at de stadig kan køre efter ETCS begynder at blive rullet ud på hovedstrækningerne. Men for projektet Signalprogrammet er det ikke af betydning, for godsselskaberne er ikke omfattet af projektet. DSB og andre passageroperatører er omfattet, og det er således Banedanmarks ansvar at disse selskabers materiel bliver udstyret til at køre på ETCS.

Så Banedanmarks statusrapporter til Folketinget er ikke bare en opgørelse over hvor langt de forskellige selskaber er nået - det er en opgørelse over hvor langt Banedanmark er nået, for på trods af sløve og forsinkede underleverandører er Signalprogrammet Banedanmarks projekt og Banedanmarks ansvar.

Sagt på en anden måde, det er ikke en status over hvor langt fx DSB er nået med at bygge udstyr ind i deres tog. Det er et status over hvor langt Banedanmark er nået med at bygge udstyr ind i DSB's tog. At DSB så medvirker i den proces er egentlig ikke så vigtigt.

Og derfor indgår godsselskaberne ikke i rapporten, for udstyr til deres tog er ikke en del af Banedanmarks projekt, Signalprogrammet. Det må de, for nu at gentage mig selv, selv ligge og rode med.

Jeg ved at Green Cargo kører med Vectron gennem Danmark, leaset fra Alpha Train. Jeg har ladet mig fortælle at Hector Rail også har leaset Vectron fra Alpha Train til kørsel gennem Danmark, men jeg ved ikke om de faktisk kører med dem endnu. Jeg mindes også at have set Vectron fra Railpool i Danmark, men tør ikke sige hvem de kører for.

DB Cargo bygger ETCS ind i EG'erne og arbejder vistnok på at få BR 187 klar til kørsel i Danmark, men jeg ved ikke noget om hvor langt de er.

Citat fra: RasmusD Dato  2/03-25, 13:12
Citat fra: esni Dato  2/03-25, 07:05Jeg er godt klar over at godsselskaberne selv skal betale, men derfor er de stadig af betydning for projektet.

Mjaeh, egentlig ikke.

Vi kan hurtigt blive enige om, at det er vigtigt at godsselskaberne har trækkraft udstyret med ETCS, og at de stadig kan køre efter ETCS begynder at blive rullet ud på hovedstrækningerne. Men for projektet Signalprogrammet er det ikke af betydning, for godsselskaberne er ikke omfattet af projektet. DSB og andre passageroperatører er omfattet, og det er således Banedanmarks ansvar at disse selskabers materiel bliver udstyret til at køre på ETCS.

Så Banedanmarks statusrapporter til Folketinget er ikke bare en opgørelse over hvor langt de forskellige selskaber er nået - det er en opgørelse over hvor langt Banedanmark er nået, for på trods af sløve og forsinkede underleverandører er Signalprogrammet Banedanmarks projekt og Banedanmarks ansvar.

Sagt på en anden måde, det er ikke en status over hvor langt fx DSB er nået med at bygge udstyr ind i deres tog. Det er et status over hvor langt Banedanmark er nået med at bygge udstyr ind i DSB's tog. At DSB så medvirker i den proces er egentlig ikke så vigtigt.

Og derfor indgår godsselskaberne ikke i rapporten, for udstyr til deres tog er ikke en del af Banedanmarks projekt, Signalprogrammet. Det må de, for nu at gentage mig selv, selv ligge og rode med.

Jeg ved at Green Cargo kører med Vectron gennem Danmark, leaset fra Alpha Train. Jeg har ladet mig fortælle at Hector Rail også har leaset Vectron fra Alpha Train til kørsel gennem Danmark, men jeg ved ikke om de faktisk kører med dem endnu. Jeg mindes også at have set Vectron fra Railpool i Danmark, men tør ikke sige hvem de kører for.

DB Cargo bygger ETCS ind i EG'erne og arbejder vistnok på at få BR 187 klar til kørsel i Danmark, men jeg ved ikke noget om hvor langt de er.
Man kan godt med rette diskutere, hvad der skal være med i BDKs afrapporteringer, da der jo i den politiske beslutning om signalprogrammet indgår krav om at jernbanegods og veterantog mm skal kunne køre, når der er drullet. Der er også oprettet en pulje til støtte for ETCS udrustning af godslokomotiver, ligesom der er en pulje til veterantog. Begge puljer administreres via BDK.
Men som det ses af afrapporteringen, så er udgangspunktet for rapporteringen alene "den reviderede tisplan der blev besluttet i 2017", og derfor rapporteres der jo ikke på andre ting.

Når det er sagt, så er der vel omkring 60 Siemens Vectron i B18 udgaven, der kan køre gennem Danmark, samt ETCS projekter på EG, MZ IV og TME, der formentlig er i godkendelsesprocessen, ligesom det er offentligt at VIKING-Rail ombygger deres serie 1800 lokomotiver med ETCS. Dertil kommer alle de lokomotivtyper, der leveres til Tyskland og Sverige med ETCS, men hvor man ikke "orker" at køre en dansk godkendelsesproces. ("orker" dækker primært over, hvem der skal tage den økonomiske risiko og en generel opfattelse af, at Danmark reelt ikke ønsker jernbanegods).

Lasse

Statusrapport for Signalprogrammet december 2024 og januar 2025
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/03-25, 12:41.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  4/03-25, 09:08... Dertil kommer alle de lokomotivtyper, der leveres til Tyskland og Sverige med ETCS, men hvor man ikke "orker" at køre en dansk godkendelsesproces.

Det vil blive spændende (synes jeg) at se Vectron DM light med ETCS. Nok et ideelt lokomotiv til danske forhold - vil køre 15 kV nede sydpå og diesel oppe nordpå til Thyborøn, Hirtshals, Frederikshavn og Aalborg Havn.

Kan man ønske sig ret meget mere?

Nåh, undskyld, et sidespor og jeg har vist skrevet nogenlunde det samme en gang før ...

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak