Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nyt om ringsted øst udfletningen
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7]
En bebyggelsesprocent på 100% betyder at man må bygge lige så mange etagemeter som grunden fylder.
Nu er der nogle regler for hvor tæt du må bygge til skel og det vil normalt også være sådan at det er praktisk at der er lidt fri grund, så 100% vil sikkert blive realiseret med et 2 etages hus evt hvor den øverste etage er mindre end den nederste på grund af taget (skunken tælles ikke med).
Men du kan i byområder have bebyggelsesprocenter på over 100% hvis du tillader 3, 4 eller flere etager. Det vil så som regel også være fastlagt i lokalplan hvor mange etager du må bygge i.

Citat fra: larsht Dato 16/03-25, 14:04Det svarer til at sige - "Jeg vil ikke argumentere for at jeg har ret, men jeg forlanger at du dokumenterer at jeg tager fejl - og det er ikke starten på en god saglig diskussion
Hvorfor må man ikke bede om dokumentation for en påstand?

Jeg bliver ofte afkrævet dokumentation ad diverse debatører - problemet er at når jeg så efterspørgr hvad denne dokumentation i givet skulle kunne vise - så stopper indlæggene fra pågældende eller bliver ignoreret i et evt. svar!
Men de pågældende er vel så ikke saglige i deres tilgang - jvf. dig?

Det jeg efterlyste var såre simpelt - vis (det kunne så ske ved at gøre det enten på skrift eller ved foto) at der i de sidste 45 år har været nogen byudvikling af nævneværdig betydning Vest for nuværende station i Ringsted.

"Man ka' ringe fra Ringsted til Thisted, men man kan ikke tisse fra Thisted til Ringsted."

Duk og væk...

Mvh Vestjyden

Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 15:33
Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:443. Det er simpelthen ikke seriøst at foreslå at flytte et knudepunkt i landstrafikken fordi man lokalt ikke kan lave en byudvikling, der udnytter stationen maksimalt. Man kan selvfølgeligt godt få nogle til at regne på hvad det vil koste, men mon ikke Ringsted hellere vil bruge den halve eller hele milliard på idrætsanlæg, skoler eller noget andet?
Nu skulle det så være for de 1.600 mio kr. som Fly- over og ombygning af nuværende station vil koste.
Hvad den nødvendige fly-over koster ved jeg ikke - men ombygning af skinnenet når den nuværende station er lukket er givet billigere og nemmere end det som nu er lagt op til!
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:44Dit projekt bliver jo ikke billigere, al den stund at det også koster at lave en ny station mod øst. Alene at få plads til perroner vil kræve en ombygning og det er før vi begynder at overveje, at man også skal have nogle flere perronspor, hvis man vil matche den nuværende station. Der er desuden nogle funktioner omkring godshåndtering og opstilling af tog, der også vil skulle findes plads til i en given stationsflytning. Det har simpelthen ikke gang på jord!

Skinnenettet skal jo netop ombygges øst for Ringsted by i forbindelse med etablering af fly-over og det ville være nærliggende at lave det samtidigt.
Der er - lidt tid endnu - rigelig med plads til 2-3 perroner i hver retning og til 2 spor i midten til gennemkørende tog (Mod og fra Storebælt).

På området hvor den nuværende station ligger vil der givet være plads til rangering og opstilling af et par tog som i dag.

Der er simpelthen ikke plads nok på markerne øst for Ringsted til både flyover og nye perroner.

Flyoveren designes til 200 km/t i ret gren og 160 km/t i afvigende gren med klotoidesporskifter med 6000 m i radius, så man kan komme fra Køge Nord til Odense med 200 km/t og Køge Nord til Næstved med 160 km/t gennem udfletningen.
Disse hastigheder stiller så store krav til sporgeometrien at der dårligt er plads til selve flyoveren mellem Østre Ringvej og Adamshøj.

At forsøge at klemme en 330 m perron ind også, gør kun projektet meget vanskeligere.

Dels udgør de nuværende perroner ingen hindring for opgradering af hastigheden gennem stationen. Sporene langs perronerne er i forvejen uden kurver som skal udrettes.
Problemerne er sporskifterne øst og vest for perronerne, disse skal fjernes/udskiftes uanset hvad, og er dem der påvirker trafikafviklingen hovedsageligt under ombygningen. Flytter du stationen fjerner du ikke problemet uanset hvad.

Mvh en kollega til dem der i øjeblikket er i gang med at projektere de forskellige løsninger for udfletningen.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 15:33Skinnenettet skal jo netop ombygges øst for Ringsted by i forbindelse med etablering af fly-over og det ville være nærliggende at lave det samtidigt.
Der er - lidt tid endnu - rigelig med plads til 2-3 perroner i hver retning og til 2 spor i midten til gennemkørende tog (Mod og fra Storebælt).

På området hvor den nuværende station ligger vil der givet være plads til rangering og opstilling af et par tog som i dag.
Mit gæt, at du undervurdere omfang at at bygge en nyt station. Jeg har selv set omfanget som passager ved bygning af Flintholm og Carlsberg stationer, hvor spormæssigt var i mindre omfang. Ringsted er også en station, hvor tog ender og tog overhales. Så der skal være ekstra spor til at kunne håndtere det ved din foreslået station. Det kræver indbygning af sporskiftere.

Det, som fylder ved Ringsted station, er at gøre broen over Ringsted Å klar til højere hastighed og at flytte rundt på spor øst for stationen, hvor der mangler nogle flytninger af spor, som mangler, som er nødvendig når udfletningen er færdig. Det skal gøres uanset hvad.

Ellers har Ringsted mistet godskunder iflg sidste nummer af Jernbanen. Så behovet for plads til rangering mv. er ikke stort. Og jeg har allerede for flere år siden, lagt mærke til, at det er blevet mere hyppigt, at stationen er tømt for godsvogne. Opgaverne er flyttet væk fra Ringsted til andre steder.

Nyt om ringsted øst udfletningen
Af larsht, København. 16/03-25, 20:35.
Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 15:47
Citat fra: larsht Dato 16/03-25, 14:04Det svarer til at sige - "Jeg vil ikke argumentere for at jeg har ret, men jeg forlanger at du dokumenterer at jeg tager fejl - og det er ikke starten på en god saglig diskussion

Jeg bliver ofte afkrævet dokumentation ad diverse debatører - problemet er at når jeg så efterspørgr hvad denne dokumentation i givet skulle kunne vise - så stopper indlæggene fra pågældende eller bliver ignoreret i et evt. svar!

Det jeg efterlyste var såre simpelt - vis (det kunne så ske ved at gøre det enten på skrift eller ved foto) at der i de sidste 45 år har været nogen byudvikling af nævneværdig betydning Vest for nuværende station i Ringsted.
Ikke desto mindre dokumenterer du sjældent eller ikke hvad du udtaler dig om herinde - med det resultat at øvrige brugere gradvist tager dine udsagn mindre og mindre seriøst, og derfor undlader at fortsætte diskussioner med dig herinde. Det kan du så vælge at tage som en delsejr i diskussionen.....

Mvh
Lars

Citat fra: steenth Dato 16/03-25, 20:20
Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 15:33Skinnenettet skal jo netop ombygges øst for Ringsted by i forbindelse med etablering af fly-over og det ville være nærliggende at lave det samtidigt.

Mit gæt, at du undervurdere omfang at at bygge en nyt station. Jeg har selv set omfanget som passager ved bygning af Flintholm og Carlsberg stationer, hvor spormæssigt var i mindre omfang. Ringsted er også en station, hvor tog ender og tog overhales. Så der skal være ekstra spor til at kunne håndtere det ved din foreslået station. Det kræver indbygning af sporskiftere.

Det, som fylder ved Ringsted station, er at gøre broen over Ringsted Å klar til højere hastighed og at flytte rundt på spor øst for stationen, hvor der mangler nogle flytninger af spor, som mangler, som er nødvendig når udfletningen er færdig. Det skal gøres uanset hvad.

Ellers har Ringsted mistet godskunder iflg sidste nummer af Jernbanen. Så behovet for plads til rangering mv. er ikke stort. Og jeg har allerede for flere år siden, lagt mærke til, at det er blevet mere hyppigt, at stationen er tømt for godsvogne. Opgaverne er flyttet væk fra Ringsted til andre steder.
Citat fra: larsht Dato 16/03-25, 20:35

Ikke desto mindre dokumenterer du sjældent eller ikke hvad du udtaler dig om herinde - med det resultat at øvrige brugere gradvist tager dine udsagn mindre og mindre seriøst, og derfor undlader at fortsætte diskussioner med dig herinde. Det kan du så vælge at tage som en delsejr i diskussionen.....
Projektet inkl. Flyover er I 2021 anslået til 1600 mio. Kr. Heraf ca 500 mio kr. til flyover- jvf artikel i ing.dk med tabel over de daværende 5 løsningsforslag og økonomi ifølge Banedanmark.
Så 1.100 mio kr til spor omkring nuværende Ringsted Station lyder ret meget der skal ændres?

Nej - jeg tager det ikke som en delsejr.
Men enkelte "debatører" har det som mål at nedgøre andre og deres tanker / ideer.
Faktisk så meget at jeg har fået beskeder fra flere om at man ikke har lyst til at kommentere på indlæg eller komme med nye.

Det er vel ikke ok?

Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 20:48
Citat fra: steenth Dato 16/03-25, 20:20

Projektet inkl. Flyover er I 2021 anslået til 1600 mio. Kr. Heraf ca 500 mio kr. til flyover- jvf artikel i ing.dk med tabel over de daværende 5 løsningsforslag og økonomi ifølge Banedanmark.
Så 1.100 mio kr til spor omkring nuværende Ringsted Station lyder ret meget der skal ændres?

Artiklen fra Ing kan jeg ikke genfinde, men en rapport fra Banedanmark kom op med tallene
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.bane.dk/-/media/Bane/Dokumenter/Baneprojekter/Kommende-projekter/Kapacitetsudvidelse-Ringsted/Tidligere-dokumenter/Beslutningsgrundlag-Ringsted-2021.pdf&ved=2ahUKEwig3vyOs4-MAxXBcvEDHdBDMCMQFnoECBQQAw&usg=AOvVaw2EhQ9TqcCkKF-GU1bgXzTG

På side 19 står der under anlægsoverslag:
"For Østlig udfletning, Vestlig udfletning og Kort sydlig omfartsbane er det forudsat, at der skal anlægges en hastighedsopgradering fra de eksisterende 120 km/t til 200 km/t gennem Ringsted, hvilket udgør ca. 5-600 mio. kr. af det samlede anlægsoverslag for disse løsninger."

Kapacitetsudvidelsen (flyoveren øst for Ringsted) udgør de 1,1 mia. Kr. af de 1,6 mia. Kr.

Dog er alt medregnet i disse priser, så selve sporanlægget udgør sandsynligvis kun omtrent 30% af de priser. Resten er andre omkostninger som signalsystemer, kørestrøm, afvanding, broer og projektstyring, foruden et korrektionstillæg på 50% på alle poster.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Nyt om ringsted øst udfletningen
Af larsht, København. 16/03-25, 21:26.
Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 20:57

Nej - jeg tager det ikke som en delsejr.
Men enkelte "debatører" har det som mål at nedgøre andre og deres tanker / ideer.
Faktisk så meget at jeg har fået beskeder fra flere om at man ikke har lyst til at kommentere på indlæg eller komme med nye.

Det er vel ikke ok?
Det er mig ikke muligt at svare konstruktivt på dit indlæg her, uden at skrive ting, som ikke ville være i orden - så det vil jeg undlade at gøre

Mvh
Lars

Citat fra: Viktoria Skov Dato 16/03-25, 21:15https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.bane.dk/-/media/Bane/Dokumenter/Baneprojekter/Kommende-projekter/Kapacitetsudvidelse-Ringsted/Tidligere-dokumenter/Beslutningsgrundlag-Ringsted-2021.pdf&ved=2ahUKEwig3vyOs4-MAxXBcvEDHdBDMCMQFnoECBQQAw&usg=AOvVaw2EhQ9TqcCkKF-GU1bgXzTG

På side 19 står der under anlægsoverslag:
"For Østlig udfletning, Vestlig udfletning og Kort sydlig omfartsbane er det forudsat, at der skal anlægges en hastighedsopgradering fra de eksisterende 120 km/t til 200 km/t gennem Ringsted, hvilket udgør ca. 5-600 mio. kr. af det samlede anlægsoverslag for disse løsninger."

Kapacitetsudvidelsen (flyoveren øst for Ringsted) udgør de 1,1 mia. Kr. af de 1,6 mia. Kr.

Dog er alt medregnet i disse priser, så selve sporanlægget udgør sandsynligvis kun omtrent 30% af de priser. Resten er andre omkostninger som signalsystemer, kørestrøm, afvanding, broer og projektstyring, foruden et korrektionstillæg på 50% på alle poster.
Nogle gange overhaler virkeligheden os.
Hvis det som i dag står i ing.dk bliver virkelighed - så er ombygningen af Ringsted Station og dermed hastighedsopgraderingen samt Timemodellen død.

Det bliver for dyrt.

https://ing.dk/artikel/sliber-sparekniven-ikke-raad-til-200-kmt-med-tog-gennem-ringsted
Fra artiklen:
"Projektets endelige skæbne bliver beseglet næste år, når det kommer til afstemning i forligskredsen bag Infrastrukturaftale 2035.
Til den tid afleverer Banedanmark en miljøkonsekvensevurdering inklusiv færdige anlægsoverslag på den fulde pakke og den nye budgetløsning, hvor øget hastighed til 200 km/t er pillet ud.

Banedanmark har tidligere anslået anlægsperioden til at vare fem til syv år for hele projektet."

Dermed er pengene også væk i forhold til at erstatte en del af ombygningen af Ringsted Station med en ny i den østlige ende også væk.

Nogle vil glæde sig - andre græde.

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7]
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak