Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nyt om ringsted øst udfletningen
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
Citat fra: RasmusD Dato 14/03-25, 12:36
Citat fra: Worm Dato 14/03-25, 12:07Men i Ringsted følger byrådet tilsyneladende samme trend som ses i Køge, Roskilde, Holbæk og Næstved - nemlig at byudviklingen går mod København og er der gode vejforbindelse så forstærker det tendensen.

Jeg skal ikke udtale mig for skråsikkert om de andre byer, men det er simpelthen ikke retvisende at sige, at byudviklingen i Roskilde går mod København.

Nøgleordet for Roskildes byudvikling de sidste par år har været "byfortætning". Man sigter efter at bygge lejligheder i og omkring centrum på grunde, hvor der tidligere har været ubrugt industribyggeri eller åbne parkeringspladser.

Der er tidligere blevet bygget vildt ude ved Trekroner, både lejligheder og parcelhuse, men den bølge er vist slut nu - og her har kriteriet i øvrigt ikke være, at det var mod København, men snarere at det var stationsnært.

Men nu er fokus at bygge tæt, og bygge i nærheden af kollektiv transport. Parcelhuskvarterer i udkanten er dyre i det kommunale driftsbudget sammenlignet med etagebyggeri i centrum.

Og mon ikke de øvrige kommuner har opnået lignende indsigt.
Fakta er at stort set hele strækningen fra Roskilde til Glostrup idag er fyldt med boliger og erhverv.

Hvorvidt Roskilde fremover vil udvikle mod vest - det får vi se.
Men indtil nu har byudviklingen i Roskilde været mod øst, nord og delvist syd.
Er du uenig I det?

Fordi der må komme en udvikling øst for Ringsted, så fjerner det vel ikke dem der er i centrum i dag? Derfor er supplering mere sandsynlig end flytning! (Omend jeg tror stadig det er usandsynligt)

I øvrigt god ide med Korsør Victoria! Slagelse regionaltogene kunne køre derind og vende i stedet for at vende i Slagelse.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/03-25, 13:35Fordi der må komme en udvikling øst for Ringsted, så fjerner det vel ikke dem der er i centrum i dag? Derfor er supplering mere sandsynlig end flytning! (Omend jeg tror stadig det er usandsynligt)

I øvrigt god ide med Korsør Victoria! Slagelse regionaltogene kunne køre derind og vende i stedet for at vende i Slagelse.
Hvad så med de borgere og set erhverv som i stigende grad kommer væk fra den nuværende station?
Skal de tage bilen?

Husk de fleste skal mod København og at køre 3 km mod vest og tage en mere udfordrende transport er næppe befordrende for valg af toget?

Mit tog til Korsør. Var skulle forhindre at toget vender i Slagelse?
Et par opatillingsspor og en flyover burde vel være billigere end at bygge en ny dration i Korsør?

Nyt om ringsted øst udfletningen
Af steenth. 14/03-25, 17:04.
Seneste redigering: 14/03-25, 17:06 af steenth
Citat fra: Worm Dato 14/03-25, 12:07Men i Ringsted følger byrådet tilsyneladende samme trend som ses i Køge, Roskilde, Holbæk og Næstved - nemlig at byudviklingen går mod København og er der gode vejforbindelse så forstærker det tendensen.

Derudover giver det vel ikke meget mening at byudvikle mod vest når de 2 til- & fra-kørsler til motorvejen ligger øst for nuværende station.

Derudover må det forventes at der kommer mere erhverv og boliger langs Vestmotorvejen fra Vemmedrup mod Ringsted som vi har set det ske langs Køge Bugt.

Og så længe jernbane ikke levere bedre tilbud end det har været tilfældet i de sidste 10 år - så foretrækker de fleste daglige pendlere at bruge deres bil - især hvis de har udskiftet den til en el-bil.
Nu har jeg kigget i Kommuneplanen for Ringsted. Der er ingen større planer om byudvikling østlige område i Ringsted. Det er meget få arealer til nybyggeri, som afsat og der kun et boligområde øst for ringvejen, sam noget erhverv nord for motorvejen. De satser mere på udvikling af områder omkring Ringsted bymidte, hvor der er ledige arealer, som kan udvikles. Så man arbejder med udvikle området omkring Ringsted Station.

Du kan kigge i Kommuneplanen for Køge Kommune. Der ingen større planer for Vemmedrup og Bjæverskov anden et erhvervsområde. Det er Køge, som får den store udviklingen. Og der også et par områder i Borup. Så dine forventninger holder ikke.

Bebyggelsen langs Køge Bugt var en del af en plan, som hænger sammen med S-tog til Køge. Bebyggelsen af området var igang før S-tog kom og DSB havde allerede lang tid før fået købt/eksproprieret de store del af strækningen arealer efter en lov fra 1948. For byudvikling sker ikke planløst i det område. Det planløse var DSB fik til opgave, at klare flere projekter på en gang uden der prioriteret blandt projekterne. Og når kommunerne ved, hvor der kommer bane, lettere at håndtere, hvor man må bygge. Og siden den gang er kommet planlove, som reguluere i større grad, hvor man man må bygge. Og statens lægger nogle rammer, hvor og hvormeget der må bygges.

Og af nye projekter - så var Vinge et problem, da der var ingen bebyggelse i områder til at man ville anlægge en station og der kom ingen som vil bygge i området uden en station. Man vil ikke åbne en station uden der er et grundlag fra start af...

Jo togene vender jo i Slagelse... Pointen med Korsør var jo at få en bynær station! Og det var så en måde at betjene den...

Og du tror de nuværende boliger og erhverv i Centrum af Ringsted forsvinder????

Jeg siger at jeg ikke vil udelukke et supplement på sigt, men at flytte den...

Nej jeg stopper debatten her... Og burde jeg nok have gjort for længe siden.

Citat fra: steenth Dato 14/03-25, 17:04
Citat fra: Worm Dato 14/03-25, 12:07Men i Ringsted følger byrådet tilsyneladende samme trend som ses i Køge, Roskilde, Holbæk og Næstved - nemlig at byudviklingen går mod København og er der gode vejforbindelse så forstærker det tendensen.

Derudover giver det vel ikke meget mening at byudvikle mod vest når de 2 til- & fra-kørsler til motorvejen ligger øst for nuværende station.

Derudover må det forventes at der kommer mere erhverv og boliger langs Vestmotorvejen fra Vemmedrup mod Ringsted som vi har set det ske langs Køge Bugt.

Og så længe jernbane ikke levere bedre tilbud end det har været tilfældet i de sidste 10 år - så foretrækker de fleste daglige pendlere at bruge deres bil - især hvis de har udskiftet den til en el-bil.
Nu har jeg kigget i Kommuneplanen for Ringsted. Der er ingen større planer om byudvikling østlige område i Ringsted. Det er meget få arealer til nybyggeri, som afsat og der kun et boligområde øst for ringvejen, sam noget erhverv nord for motorvejen. De satser mere på udvikling af områder omkring Ringsted bymidte, hvor der er ledige arealer, som kan udvikles. Så man arbejder med udvikle området omkring Ringsted Station.

Du kan kigge i Kommuneplanen for Køge Kommune. Der ingen større planer for Vemmedrup og Bjæverskov anden et erhvervsområde. Det er Køge, som får den store udviklingen. Og der også et par områder i Borup. Så dine forventninger holder ikke.

Bebyggelsen langs Køge Bugt var en del af en plan, som hænger sammen med S-tog til Køge. Bebyggelsen af området var igang før S-tog kom og DSB havde allerede lang tid før fået købt/eksproprieret de store del af strækningen arealer efter en lov fra 1948. For byudvikling sker ikke planløst i det område. Det planløse var DSB fik til opgave, at klare flere projekter på en gang uden der prioriteret blandt projekterne. Og når kommunerne ved, hvor der kommer bane, lettere at håndtere, hvor man må bygge. Og siden den gang er kommet planlove, som reguluere i større grad, hvor man man må bygge. Og statens lægger nogle rammer, hvor og hvormeget der må bygges.

Og af nye projekter - så var Vinge et problem, da der var ingen bebyggelse i områder til at man ville anlægge en station og der kom ingen som vil bygge i området uden en station. Man vil ikke åbne en station uden der er et grundlag fra start af...
Der et vedtaget et projekt som starter i år om som omfatter 700 boliger øst for Østre Ringvej og syd og Køgevej.
https://ringsted.cowiplan.dk/kommuneplan/kommuneplan-2021-2033/rammer/ringsted-by/ringsted-oest/4b10/
 
Dertil er der besluttet at bygge 190 rækkehus i Kværkeby.
https://dansk-byudvikling.dk/velkomn-bygger-190-raekkehuse-i-ringsted/

Det projekt du referer til er nok Odinsvejsprojektet.
Det er afgrænset af Næstvedvej mod Vest, Jernbanen mod nord, Haslevvej mod øst og Thorsvej mod syd. Det måler ca. 600*150*500*500 meter. Det er idag et industrikvarter som Cowi i sin rapport til kommunen beskriver som følger:

"Odinsvejskvarteret kan på sigt omdannes fra erhvervsområde til et boligområde med blandede byfunktioner. Dette betyder, at en del af de eksisterende virksomheder potentielt skal flytte ud af Odinsvejskvarteret. Hvis Ringsted Kommune ønsker, at omdanne Odinsvejskvarteret og samtidig bevare virksomhederne i kommunen, er der behov for nye udlæg/aktivering af eksisterende udlæg, til etablering af et nyt grønt erhvervsområde, som kan indeholde den type mindre - mellemstore produktionsvirksomheder m.fl. som er placeret i Odinsvejskvarteret i dag."

Intet sted i kommuneplanen for Ringsted frem til 2033 står der noget om erhverv eller beboelse vest for den eksisterende station.

Jeg har ikke kikket i kommuneplaner for Køge. Kan blot konstatere der er siden 1975 og stadigvæk er kommet og kommer flere parcelhuse, erhvervsbygninger og færre åbne landskaber mellem Vemmedrup og mod Ringsted. Jeg boede selv fra 1975 til 1987 i Vemmedrup og husker ganske tydeligt hvor landligt det var dengang. Kommer stadig 5-6 gange årligt forbi og følger udviklingen.

Nyt om ringsted øst udfletningen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/03-25, 21:05.
Det er det samme i Hillerød, hvor der dels er bygget nyt inde i byen hvor villaer er fjernet er 3-4 etagers huse er bygget bl.a. lige over for stationen.
Dertil kommer at der er stor planer om at udnytte de muligheder der nu er skabt med den nye station, Favrholm, hvor der vil blive byudviklet inden for de 800 meter fra stationen som Planloven opererer med.

Citat fra: Worm Dato 14/03-25, 04:20
Citat fra: Niels Bak Dato 13/03-25, 22:52
Citat fra: Worm Dato 13/03-25, 14:38
Citat fra: Krabsen Dato 13/03-25, 14:18
Citat fra: Worm Dato 13/03-25, 14:07Så ved at bygge ny station hvor byudviklingen rent faktisk foregår og ved at gøre det samtidigt med etablering af flyover - så ville det givet gøre det nemmere at ændre på sporene ved nuværende Ringsted Station.

Men det kan man åbenbart ikke gennemskue.
Trist for jernbanen om 5-6 år.
Eller også har man (hvem det så er - måske alle de der ikke er enige med dig?) gennemskuet det og vurderet, at det ikke er den optimale løsning.

Det får vi svar på om 5-6 år!
Hvis man bibeholder status qou.

Og hvis man flytter den om 10-100 år. For så længe skal man nok leve med resultatet.


Hvis man tror den først flyttes om 10-100 år - så har byudviklingen forlænget taget de nødvendige arealer til andre formål og så bliver det rigtigt dyrt.

Udover at den påtænkte ændring af nuværende Ringsted station vil påvirke jernbanedrift i HELE landet i en lang periode så vil den fly-over som bygges inden gøre det besværligt at flytte stationen medmindre man indtænker det på forhånd.

Nu svarer du igen på noget jeg ikke har skrevet. 10-100 år er ikke flytningstidspunktet - men det tidsrum man skal leve med resultatet. Nemlig en station, som ikke betjener de tættest befolkede dele af Ringsted - det ligger i centrum og stykket ned mod  den nuværende station, og det ændrer planer om 700 boliger i øst, formentlig parcel- eller rækkehuse, ikke på, og slet ikke byggeri i Kværkeby - en landsby flere kilometer væk.
Endnu vigtigere så ligger den heller ikke i det naturlige knudepunkt for den lokale offentlige transport, og som kommunen helt sikkert vil beholde i det nuværende centrum, station eller ej. Så gerne som du gerne vil køre i bil til, så er det sådan, de fleste kommer til stationen, hvis ikke de går eller cykler.
Men jeg spørger igen - hvor er eksemplet på en by, hvor en station lagt uden for centrum har givet mange flere passagerer end den gamle, hvad end den er en flytning eller et supplement. Vi har talt Køge Nord - bla, bla anden bane etellerandet (ja en hurtigere og mere attraktiv bane - derfor kommer den op på ca 50 procent af bystationen). Nu nævner folk også Korsør, et andet godt eksempel. En station nær motorvejen, men med mindre godt lokalt grundlag - og færre passagrerer end den gamle. Og så nævner du selv Roskilde, hvor man har Trekroner. Som på trods af intensiv byudvikling og et helt universitet har en brøkdel af Roskilde Stations passagerer. Et godt supplement. En flytning havde været en katastrofe. (i øvrigt har der været forslået/arbejdet med planer om endnu en supplerende station i Roskilde - i den vestlige del af byen).

Så forhold dig til hvorfor det skulle virke i Ringsted, når det ikke gør nogen andre steder.
Forhold dig til, at andre nok så velbeliggende park and ride-stationer har været en moderat til ringe succes. Kom bare med et enkelt lille godt eksempel, som jeg nu efterspørger for tredje gang. (og at der fra Ringsted i øvrigt ikke er ret langt til den super velbeliggende Køge Nord, hvis man først er steget ind i bilen).
Og forhold dig til den størstedel af passagererne, som kommer frem til stationen på andre måder. Hvorfor er det lige de skulle få en mere attraktiv station, når både den tætteste bebyggelse og den øvrige offentlige transport ligger ved den nuværende?
Og forhold dig til at en stationsflytning har et langsigtet perspektiv på 100 år eller mere. Og at forstyrrelser i en byggefase trods alt er mindre væsentligt end at ende med et ringere resultat til sidst (som så også vil få sine egne forstyrrelser i byggefasen)

Og så er den kæphest i øvrigt lagt i graven herfra.

Nyt om ringsted øst udfletningen
Af emc. 16/03-25, 08:16.
Worm kan ikke fatte forskellen i befolkningstæthed på et villakvarter og et gammelt bycentrum med fleretagesbyggeri. og så længe Worm ikke forstår det, er der ikke grund til at fortsætte diskussionen.

Citat fra: emc Dato 16/03-25, 08:16Worm kan ikke fatte forskellen i befolkningstæthed på et villakvarter og et gammelt bycentrum med fleretagesbyggeri. og så længe Worm ikke forstår det, er der ikke grund til at fortsætte diskussionen.
Nu er Ringsted vel næppe kendetegnet ved at der er mange fleretageboliger?

Syd for nuværende Ringsted Station er der Søndre Parkvej med 8 boligblokke med hver 5 opgange og hver 4 etager. Resten af bebyggelsen syd for jernbanen er villaer og huse med 2 etager.

Nord for stationen er der mellem Vestervej, Jyllandsgade og Næstvedvej et trekantet areal med omkring 50 opgange og 3 etager. Så kommer der nogle 2-3 etageboliger langs Nørregade op mod Kongrescenteret. Resten af bymidten er villaer og parcelhuse.

Så nok ikke det som gør den store forskel.

Pointen er stadig at Ringsted by udvikler sig mod Køge langs Køgevej og nord for Vestmotorvejen. Altså væk fra nuværende station og der er ikke i de sidste 50 år bygget noget vest for nuværende station.
Derimod er den på arealerne ved den tidl. Ringsted Kaserne og arealerne på hver side af Køge vej blevet bygget villaer og rækkehuse. Dertil en del villaer og tæt-lavt nord for Motorvejen. Alle steder som vil have lige som nemt eller letter adgang til den foreslåede placering.

Så måske jeg lidt mere viden om Ringsted end du har?

Et par ting:

1. At konstatere at "byer generelt vokser mod København" er lidt som at kigge i teblade for at se om det regner i morgen. Ringsted ligger 60 kilometer fra København, så det er jo nok nogle andre, lokale, forhold, der afgør om man bygger på den ene eller den anden side. Andre steder bygger man på den side, der lettest betjenes med højfrekvente tog (her har Trekoner f.x. den fordel, at den både kan betjenes af tog mod Ringsted og mod Holbæk).

2. Man behøver ikke bygge vildt højt for at få en høj befolkningstæthed – især da man mange gange arbejder med en samlet bebygningsprocent, hvor høje bygninger skal stå med større afstand. Til gengæld kan man i mange murermestervillaer let finde plads til at leje et værelse ud eller dele den op i to og dermed skabe flere boliger, noget der er svært i moderne 1-plansvillaer.

3. Det er simpelthen ikke seriøst at foreslå at flytte et knudepunkt i landstrafikken fordi man lokalt ikke kan lave en byudvikling, der udnytter stationen maksimalt. Man kan selvfølgeligt godt få nogle til at regne på hvad det vil koste, men mon ikke Ringsted hellere vil bruge den halve eller hele milliard på idrætsanlæg, skoler eller noget andet?

Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:44Et par ting:

1. At konstatere at "byer generelt vokser mod København" er lidt som at kigge i teblade for at se om det regner i morgen. Ringsted ligger 60 kilometer fra København, så det er jo nok nogle andre, lokale, forhold, der afgør om man bygger på den ene eller den anden side. Andre steder bygger man på den side, der lettest betjenes med højfrekvente tog (her har Trekoner f.x. den fordel, at den både kan betjenes af tog mod Ringsted og mod Holbæk).
Nu har jeg ikke kikket i teblade men faktisk kikket ud i den virkelige verden!

Men du kunne jo passende dokumentere at man i Ringsted Kommune har bygget i noget nævneværdigt omfang VEST for den nuværende station i de sidste måske 45 år.
Mod syd har man bygget nogle parcelhuse, et gymnasium og noget erhverv langs vejen mod Næstved.
Mod nord - på den anden side af Vestmotorvejen er der bygget parcelhuse i Benløse og der en kommet en del erhverv samt et krematorium. Efterhånden er der nu bebyggelse / erhverv langs hele den nordlige side af Vestmotorvejen mellem de 2 til- & frakørsler i RIngsted og nu også INDEN den første frakørsel set fra Køge siden.
Mod Øst har Ringsted Kommune lavet bebyggelse på den tidl. Kaserne helt ud til Kærhave og mellem kaserne og Køgevej. Ligeledes ny bebyggelse syd for Køgevejen mod Køge.
Syd for jernbanen mod øst frem til Østre Ringvej hvor den krydser jernbanen er der kommet en del industri.
Mod Syd ved siden af og syd for det nu lukkede Slagteri er der ikke kommet noget nyt. Måske grundet flyvepladsen.
Senest er der ved at blive påbegyndt tæt-av byggeri øst for Østre Ringvej og nord for jernbanen samt 190 huse i Kværkeby. Så det er bestemt realistisk at den østlige del af Ringsted over de kommende 20-30 år smelter sammen med Kværkeby. SÅdan som det ses i Næstved mellem Fensmark og Holme-Osltrup.
Så det er nu op til dig at vise at der rent faktisk er sket noget mod vest!
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:442. Man behøver ikke bygge vildt højt for at få en høj befolkningstæthed – især da man mange gange arbejder med en samlet bebygningsprocent, hvor høje bygninger skal stå med større afstand. Til gengæld kan man i mange murermestervillaer let finde plads til at leje et værelse ud eller dele den op i to og dermed skabe flere boliger, noget der er svært i moderne 1-plansvillaer.
Givet - men batter det i det store?
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:443. Det er simpelthen ikke seriøst at foreslå at flytte et knudepunkt i landstrafikken fordi man lokalt ikke kan lave en byudvikling, der udnytter stationen maksimalt. Man kan selvfølgeligt godt få nogle til at regne på hvad det vil koste, men mon ikke Ringsted hellere vil bruge den halve eller hele milliard på idrætsanlæg, skoler eller noget andet?
Nu skulle det så være for de 1.600 mio kr. som Fly- over og ombygning af nuværende station vil koste.
Hvad den nødvendige fly-over koster ved jeg ikke - men ombygning af skinnenet når den nuværende station er lukket er givet billigere og nemmere end det som nu er lagt op til!

Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:44Et par ting:

1. At konstatere at "byer generelt vokser mod København" er lidt som at kigge i teblade for at se om det regner i morgen. Ringsted ligger 60 kilometer fra København, så det er jo nok nogle andre, lokale, forhold, der afgør om man bygger på den ene eller den anden side. Andre steder bygger man på den side, der lettest betjenes med højfrekvente tog (her har Trekoner f.x. den fordel, at den både kan betjenes af tog mod Ringsted og mod Holbæk).
Nu har jeg ikke kikket i teblade men faktisk kikket ud i den virkelige verden!

Muligt. Det har bare ikke noget at gøre med, at København tilfældigvis ligger i den retning.

Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:442. Man behøver ikke bygge vildt højt for at få en høj befolkningstæthed – især da man mange gange arbejder med en samlet bebygningsprocent, hvor høje bygninger skal stå med større afstand. Til gengæld kan man i mange murermestervillaer let finde plads til at leje et værelse ud eller dele den op i to og dermed skabe flere boliger, noget der er svært i moderne 1-plansvillaer.
Givet - men batter det i det store?

Ja. Er der en bebygningsprocent på eksempelvis 100% betyder det, at man på en given grund kun kan bygge etagemeter svarende til grundens størrelse, uanset om man så stabler det hele ovenpå hinanden i et højhus eller laver noget lavere byggeri. Den eneste måde at klemme flere folk ind på er så at der enten bor flere i hver bolig eller at boligerne hver især er mindre. Bebygningsprocenten er et ret centralt begreb i byudvikling.

Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:443. Det er simpelthen ikke seriøst at foreslå at flytte et knudepunkt i landstrafikken fordi man lokalt ikke kan lave en byudvikling, der udnytter stationen maksimalt. Man kan selvfølgeligt godt få nogle til at regne på hvad det vil koste, men mon ikke Ringsted hellere vil bruge den halve eller hele milliard på idrætsanlæg, skoler eller noget andet?
Nu skulle det så være for de 1.600 mio kr. som Fly- over og ombygning af nuværende station vil koste.
Hvad den nødvendige fly-over koster ved jeg ikke - men ombygning af skinnenet når den nuværende station er lukket er givet billigere og nemmere end det som nu er lagt op til!

Dit projekt bliver jo ikke billigere, al den stund at det også koster at lave en ny station mod øst. Alene at få plads til perroner vil kræve en ombygning og det er før vi begynder at overveje, at man også skal have nogle flere perronspor, hvis man vil matche den nuværende station. Der er desuden nogle funktioner omkring godshåndtering og opstilling af tog, der også vil skulle findes plads til i en given stationsflytning. Det har simpelthen ikke gang på jord!

Nyt om ringsted øst udfletningen
Af larsht, København. 16/03-25, 14:04.
Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:44Et par ting:

1. At konstatere at "byer generelt vokser mod København" er lidt som at kigge i teblade for at se om det regner i morgen. Ringsted ligger 60 kilometer fra København, så det er jo nok nogle andre, lokale, forhold, der afgør om man bygger på den ene eller den anden side. Andre steder bygger man på den side, der lettest betjenes med højfrekvente tog (her har Trekoner f.x. den fordel, at den både kan betjenes af tog mod Ringsted og mod Holbæk).
Nu har jeg ikke kikket i teblade men faktisk kikket ud i den virkelige verden!

Men du kunne jo passende dokumentere at man i Ringsted Kommune har bygget i noget nævneværdigt omfang VEST for den nuværende station i de sidste måske 45 år.
Mod syd har man bygget nogle parcelhuse, et gymnasium og noget erhverv langs vejen mod Næstved.
Mod nord - på den anden side af Vestmotorvejen er der bygget parcelhuse i Benløse og der en kommet en del erhverv samt et krematorium. Efterhånden er der nu bebyggelse / erhverv langs hele den nordlige side af Vestmotorvejen mellem de 2 til- & frakørsler i RIngsted og nu også INDEN den første frakørsel set fra Køge siden.
Mod Øst har Ringsted Kommune lavet bebyggelse på den tidl. Kaserne helt ud til Kærhave og mellem kaserne og Køgevej. Ligeledes ny bebyggelse syd for Køgevejen mod Køge.
Syd for jernbanen mod øst frem til Østre Ringvej hvor den krydser jernbanen er der kommet en del industri.
Mod Syd ved siden af og syd for det nu lukkede Slagteri er der ikke kommet noget nyt. Måske grundet flyvepladsen.
Senest er der ved at blive påbegyndt tæt-av byggeri øst for Østre Ringvej og nord for jernbanen samt 190 huse i Kværkeby. Så det er bestemt realistisk at den østlige del af Ringsted over de kommende 20-30 år smelter sammen med Kværkeby. SÅdan som det ses i Næstved mellem Fensmark og Holme-Osltrup.
Så det er nu op til dig at vise at der rent faktisk er sket noget mod vest!
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:442. Man behøver ikke bygge vildt højt for at få en høj befolkningstæthed – især da man mange gange arbejder med en samlet bebygningsprocent, hvor høje bygninger skal stå med større afstand. Til gengæld kan man i mange murermestervillaer let finde plads til at leje et værelse ud eller dele den op i to og dermed skabe flere boliger, noget der er svært i moderne 1-plansvillaer.
Givet - men batter det i det store?
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:443. Det er simpelthen ikke seriøst at foreslå at flytte et knudepunkt i landstrafikken fordi man lokalt ikke kan lave en byudvikling, der udnytter stationen maksimalt. Man kan selvfølgeligt godt få nogle til at regne på hvad det vil koste, men mon ikke Ringsted hellere vil bruge den halve eller hele milliard på idrætsanlæg, skoler eller noget andet?
Nu skulle det så være for de 1.600 mio kr. som Fly- over og ombygning af nuværende station vil koste.
Hvad den nødvendige fly-over koster ved jeg ikke - men ombygning af skinnenet når den nuværende station er lukket er givet billigere og nemmere end det som nu er lagt op til!

Det svarer til at sige - "Jeg vil ikke argumentere for at jeg har ret, men jeg forlanger at du dokumenterer at jeg tager fejl - og det er ikke starten på en god saglig diskussion

Mvh
Lars

Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 13:44
Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:44Et par ting:

1. At konstatere at "byer generelt vokser mod København" er lidt som at kigge i teblade for at se om det regner i morgen. Ringsted ligger 60 kilometer fra København, så det er jo nok nogle andre, lokale, forhold, der afgør om man bygger på den ene eller den anden side. Andre steder bygger man på den side, der lettest betjenes med højfrekvente tog (her har Trekoner f.x. den fordel, at den både kan betjenes af tog mod Ringsted og mod Holbæk).
Nu har jeg ikke kikket i teblade men faktisk kikket ud i den virkelige verden!

Muligt. Det har bare ikke noget at gøre med, at København tilfældigvis ligger i den retning.
Det ændrer ikke ved at der IKKE har været eller er planlagt nogen udbygning af Ringsted mod Vest. Så en argument fra din side uden betydning.
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:44
Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:442. Man behøver ikke bygge vildt højt for at få en høj befolkningstæthed – især da man mange gange arbejder med en samlet bebygningsprocent, hvor høje bygninger skal stå med større afstand. Til gengæld kan man i mange murermestervillaer let finde plads til at leje et værelse ud eller dele den op i to og dermed skabe flere boliger, noget der er svært i moderne 1-plansvillaer.
Givet - men batter det i det store?

Ja. Er der en bebygningsprocent på eksempelvis 100% betyder det, at man på en given grund kun kan bygge etagemeter svarende til grundens størrelse, uanset om man så stabler det hele ovenpå hinanden i et højhus eller laver noget lavere byggeri. Den eneste måde at klemme flere folk ind på er så at der enten bor flere i hver bolig eller at boligerne hver især er mindre. Bebygningsprocenten er et ret centralt begreb i byudvikling.
Nu hedder det bebyggelsesprocent og ikke bebygningsprocent - men jeg forstår udmærket hvad du mener. Men hvad vil du sige med at inddrage bebyggelsesprocent det i debatten?
Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:443. Det er simpelthen ikke seriøst at foreslå at flytte et knudepunkt i landstrafikken fordi man lokalt ikke kan lave en byudvikling, der udnytter stationen maksimalt. Man kan selvfølgeligt godt få nogle til at regne på hvad det vil koste, men mon ikke Ringsted hellere vil bruge den halve eller hele milliard på idrætsanlæg, skoler eller noget andet?
Nu skulle det så være for de 1.600 mio kr. som Fly- over og ombygning af nuværende station vil koste.
Hvad den nødvendige fly-over koster ved jeg ikke - men ombygning af skinnenet når den nuværende station er lukket er givet billigere og nemmere end det som nu er lagt op til!
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:44Dit projekt bliver jo ikke billigere, al den stund at det også koster at lave en ny station mod øst. Alene at få plads til perroner vil kræve en ombygning og det er før vi begynder at overveje, at man også skal have nogle flere perronspor, hvis man vil matche den nuværende station. Der er desuden nogle funktioner omkring godshåndtering og opstilling af tog, der også vil skulle findes plads til i en given stationsflytning. Det har simpelthen ikke gang på jord!

Skinnenettet skal jo netop ombygges øst for Ringsted by i forbindelse med etablering af fly-over og det ville være nærliggende at lave det samtidigt.
Der er - lidt tid endnu - rigelig med plads til 2-3 perroner i hver retning og til 2 spor i midten til gennemkørende tog (Mod og fra Storebælt).

På området hvor den nuværende station ligger vil der givet være plads til rangering og opstilling af et par tog som i dag.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak