Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nyt om ringsted øst udfletningen
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Nyt om ringsted øst udfletningen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/03-25, 11:08.
Seneste redigering: 13/03-25, 11:13 af Per Holm
Hellere byudvikle opad med etagedæk over stationen og trappe- og elevatorforbindelse til perron.

Hvis "det hele" ligger i luften ovenover slipper vi også for at diskutere biler, cykler og disses henstilles og betydningen af skifte mellem tog og bus.

Bevares, økonomien i den type løsninger er pt. mindre-god men det kan jo komme.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mpp Dato 13/03-25, 11:00
Citat fra: Worm Dato 12/03-25, 19:16Det ville måske være rettidig omhu at sikre sig arealer langs nuværende bane så man senere kunne supplere med noget S-tog lignende jernbanedrift. Men det er en anden snak.

Hvorimod der vest for Ringsted ikke rigtig sker noget.

Så er det jo, netop, et supplement. Bliver der byudviklet mod øst kan det givetvist godt være, at det kan give mening med et trinbræt der, men det betyder jo ikke at der er noget i vejen med den nuværende placering af stationen. Desuden er det vel ikke en naturlov, at byen kun skal udvides mod øst, udvider man mod vest vil det jo understøtte den nuværende station ganske fint.

Sådan cirka mit argument, kort og præcist udtrykt.

Faktisk hører jeg til dem, som gerne ville have lagt ny bane syd for motorvejen hele vejen fra Køge, så man også kunne have fået en god regionalstation i Bjæverskov. Her kunne en ny forstadsstation til Ringsted sikkert godt passe godt ind. Men man valgte at prioritere den til fjerntrafikken, og det er der da også gode argumenter for.

Citat fra: Niels Bak Dato 13/03-25, 11:40....
Faktisk hører jeg til dem, som gerne ville have lagt ny bane syd for motorvejen hele vejen fra Køge, .....

Som i "Nybygningsforslaget 1998" under 1. tilløb til "ny bane", som fr. Mikkelsen skrinlagde.

Citat fra: Niels Munch Dato 13/03-25, 11:58
Citat fra: Niels Bak Dato 13/03-25, 11:40....
Faktisk hører jeg til dem, som gerne ville have lagt ny bane syd for motorvejen hele vejen fra Køge, .....

Som i "Nybygningsforslaget 1998" under 1. tilløb til "ny bane", som fr. Mikkelsen skrinlagde.

Præcis

Citat fra: mpp Dato 13/03-25, 11:00
Citat fra: Worm Dato 12/03-25, 19:16Det ville måske være rettidig omhu at sikre sig arealer langs nuværende bane så man senere kunne supplere med noget S-tog lignende jernbanedrift. Men det er en anden snak.

Hvorimod der vest for Ringsted ikke rigtig sker noget.

Så er det jo, netop, et supplement. Bliver der byudviklet mod øst kan det givetvist godt være, at det kan give mening med et trinbræt der, men det betyder jo ikke at der er noget i vejen med den nuværende placering af stationen. Desuden er det vel ikke en naturlov, at byen kun skal udvides mod øst, udvider man mod vest vil det jo understøtte den nuværende station ganske fint.
1: Det er næppe logisk at lave et trinbræt.

2: Byudviklingen på Sjælland går i retning mod København- måske med Slagelse som en undtagelse.

3: Mit forslag gik lige så meget på at reducere den ret kraftige gene som ombygningen af nuværende Ringsted Station om nogle år vil betyde for AL jernbanedrift.

Så ved at bygge ny station hvor byudviklingen rent faktisk foregår og ved at gøre det samtidigt med etablering af flyover - så ville det givet gøre det nemmere at ændre på sporene ved nuværende Ringsted Station.

Men det kan man åbenbart ikke gennemskue.
Trist for jernbanen om 5-6 år.

Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide hvorfor du tror sporgeometrien bliver nemmere at ændre ved at flytte stationen? Den del vil jeg gerne have skåret ud i pap...

Citat fra: Worm Dato 13/03-25, 14:07Så ved at bygge ny station hvor byudviklingen rent faktisk foregår og ved at gøre det samtidigt med etablering af flyover - så ville det givet gøre det nemmere at ændre på sporene ved nuværende Ringsted Station.

Men det kan man åbenbart ikke gennemskue.
Trist for jernbanen om 5-6 år.
Eller også har man (hvem det så er - måske alle de der ikke er enige med dig?) gennemskuet det og vurderet, at det ikke er den optimale løsning.

Citat fra: Krabsen Dato 13/03-25, 14:18
Citat fra: Worm Dato 13/03-25, 14:07Så ved at bygge ny station hvor byudviklingen rent faktisk foregår og ved at gøre det samtidigt med etablering af flyover - så ville det givet gøre det nemmere at ændre på sporene ved nuværende Ringsted Station.

Men det kan man åbenbart ikke gennemskue.
Trist for jernbanen om 5-6 år.
Eller også har man (hvem det så er - måske alle de der ikke er enige med dig?) gennemskuet det og vurderet, at det ikke er den optimale løsning.

Det får vi svar på om 5-6 år!
Hvis man bibeholder status qou.

Citat fra: Worm Dato 13/03-25, 14:38
Citat fra: Krabsen Dato 13/03-25, 14:18
Citat fra: Worm Dato 13/03-25, 14:07Så ved at bygge ny station hvor byudviklingen rent faktisk foregår og ved at gøre det samtidigt med etablering af flyover - så ville det givet gøre det nemmere at ændre på sporene ved nuværende Ringsted Station.

Men det kan man åbenbart ikke gennemskue.
Trist for jernbanen om 5-6 år.
Eller også har man (hvem det så er - måske alle de der ikke er enige med dig?) gennemskuet det og vurderet, at det ikke er den optimale løsning.

Det får vi svar på om 5-6 år!
Hvis man bibeholder status qou.

Og hvis man flytter den om 10-100 år. For så længe skal man nok leve med resultatet.


Citat fra: Niels Bak Dato 13/03-25, 22:52
Citat fra: Worm Dato 13/03-25, 14:38
Citat fra: Krabsen Dato 13/03-25, 14:18
Citat fra: Worm Dato 13/03-25, 14:07Så ved at bygge ny station hvor byudviklingen rent faktisk foregår og ved at gøre det samtidigt med etablering af flyover - så ville det givet gøre det nemmere at ændre på sporene ved nuværende Ringsted Station.

Men det kan man åbenbart ikke gennemskue.
Trist for jernbanen om 5-6 år.
Eller også har man (hvem det så er - måske alle de der ikke er enige med dig?) gennemskuet det og vurderet, at det ikke er den optimale løsning.

Det får vi svar på om 5-6 år!
Hvis man bibeholder status qou.

Og hvis man flytter den om 10-100 år. For så længe skal man nok leve med resultatet.


Hvis man tror den først flyttes om 10-100 år - så har byudviklingen forlænget taget de nødvendige arealer til andre formål og så bliver det rigtigt dyrt.

Udover at den påtænkte ændring af nuværende Ringsted station vil påvirke jernbanedrift i HELE landet i en lang periode så vil den fly-over som bygges inden gøre det besværligt at flytte stationen medmindre man indtænker det på forhånd.

Eftersom planlægningen af projektet med etablering af denne flyover er i fuld gang,  er det nok for sent at ændre på det projekt. Så skal du kunne overbevise politikere på Christiansborg og i Ringsted om at de skal få undersøgt din løsning i stedet, og gå mange skridt tilbage i processen.
Men da projektet også er et ret centralt projekt, tror jeg ikke at der er politisk interesse for at udskyde det.

Citat fra: Jimbow Dato I dag 06:28Eftersom planlægningen af projektet med etablering af denne flyover er i fuld gang,  er det nok for sent at ændre på det projekt. Så skal du kunne overbevise politikere på Christiansborg og i Ringsted om at de skal få undersøgt din løsning i stedet, og gå mange skridt tilbage i processen.
Men da projektet også er et ret centralt projekt, tror jeg ikke at der er politisk interesse for at udskyde det.
Hvilket jo egentlig er ærgerligt. ALt tyder på at byudvikling også i Ringsted over de næste 20-30 år vil ske mod København. Næppe mod Sorø. Så nuværende station bliver givet mindre og mindre benyttet af de lokale borgere ifald de skal mod København. Dertil kommer de gener som ombygningen af Ringsted Station om 5-6 år giver AL togtrafik som skal forbi Ringsted.

Men rettidig omhu er desværre ikke længere noget som vi bruger i Danmark - det ses aktuelt mest tydeligt på udgifter til forsvar og Grønland.

Citat fra: Worm Dato I dag 10:44
Citat fra: Jimbow Dato I dag 06:28Eftersom planlægningen af projektet med etablering af denne flyover er i fuld gang,  er det nok for sent at ændre på det projekt. Så skal du kunne overbevise politikere på Christiansborg og i Ringsted om at de skal få undersøgt din løsning i stedet, og gå mange skridt tilbage i processen.
Men da projektet også er et ret centralt projekt, tror jeg ikke at der er politisk interesse for at udskyde det.
Hvilket jo egentlig er ærgerligt. ALt tyder på at byudvikling også i Ringsted over de næste 20-30 år vil ske mod København. Næppe mod Sorø. Så nuværende station bliver givet mindre og mindre benyttet af de lokale borgere ifald de skal mod København. Dertil kommer de gener som ombygningen af Ringsted Station om 5-6 år giver AL togtrafik som skal forbi Ringsted.

Men rettidig omhu er desværre ikke længere noget som vi bruger i Danmark - det ses aktuelt mest tydeligt på udgifter til forsvar og Grønland.

Det er nok mere relevant at se på en reetablering af Korsør station ved den gamle færgehavn, så regionaltogene mod København kan udgå fra Korsør midtby.

For den nuværende Korsør station har langt færre passagerer end Ringsted station, da Korsør blev flyttet til Larstyndskids mark, i modsætning til Ringsted der stadig ligger centralt i byen.

Dels bygges der ikke uhæmmet nye boliger, det er byrådet der udlægger områder til byudvikling.
En større gevinst kan da opnås for færre penge, ved at få byrådet i Ringsted til at udlægge markerne sydvest for Ringsted station til byudvikling, så stationen bliver endnu mere central.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato I dag 11:21
Citat fra: Worm Dato I dag 10:44
Citat fra: Jimbow Dato I dag 06:28Eftersom planlægningen af projektet med etablering af denne flyover er i fuld gang,  er det nok for sent at ændre på det projekt. Så skal du kunne overbevise politikere på Christiansborg og i Ringsted om at de skal få undersøgt din løsning i stedet, og gå mange skridt tilbage i processen.
Men da projektet også er et ret centralt projekt, tror jeg ikke at der er politisk interesse for at udskyde det.
Hvilket jo egentlig er ærgerligt. ALt tyder på at byudvikling også i Ringsted over de næste 20-30 år vil ske mod København. Næppe mod Sorø. Så nuværende station bliver givet mindre og mindre benyttet af de lokale borgere ifald de skal mod København. Dertil kommer de gener som ombygningen af Ringsted Station om 5-6 år giver AL togtrafik som skal forbi Ringsted.

Men rettidig omhu er desværre ikke længere noget som vi bruger i Danmark - det ses aktuelt mest tydeligt på udgifter til forsvar og Grønland.

Det er nok mere relevant at se på en reetablering af Korsør station ved den gamle færgehavn, så regionaltogene mod København kan udgå fra Korsør midtby.

For den nuværende Korsør station har langt færre passagerer end Ringsted station, da Korsør blev flyttet til Larstyndskids mark, i modsætning til Ringsted der stadig ligger centralt i byen.

Dels bygges der ikke uhæmmet nye boliger, det er byrådet der udlægger områder til byudvikling.
En større gevinst kan da opnås for færre penge, ved at få byrådet i Ringsted til at udlægge markerne sydvest for Ringsted station til byudvikling, så stationen bliver endnu mere central.
Jeg må erkende at jeg ikke ved meget om Korsør udover at byen ikke længere har det store antal af ressourcestærke borgere.

Men i Ringsted følger byrådet tilsyneladende samme trend som ses i Køge, Roskilde, Holbæk og Næstved - nemlig at byudviklingen går mod København og er der gode vejforbindelse så forstærker det tendensen.

Derudover giver det vel ikke meget mening at byudvikle mod vest når de 2 til- & fra-kørsler til motorvejen ligger øst for nuværende station.

Derudover må det forventes at der kommer mere erhverv og boliger langs Vestmotorvejen fra Vemmedrup mod Ringsted som vi har set det ske langs Køge Bugt.

Og så længe jernbane ikke levere bedre tilbud end det har været tilfældet i de sidste 10 år - så foretrækker de fleste daglige pendlere at bruge deres bil - især hvis de har udskiftet den til en el-bil.

Citat fra: Worm Dato I dag 12:07Men i Ringsted følger byrådet tilsyneladende samme trend som ses i Køge, Roskilde, Holbæk og Næstved - nemlig at byudviklingen går mod København og er der gode vejforbindelse så forstærker det tendensen.

Jeg skal ikke udtale mig for skråsikkert om de andre byer, men det er simpelthen ikke retvisende at sige, at byudviklingen i Roskilde går mod København.

Nøgleordet for Roskildes byudvikling de sidste par år har været "byfortætning". Man sigter efter at bygge lejligheder i og omkring centrum på grunde, hvor der tidligere har været ubrugt industribyggeri eller åbne parkeringspladser.

Der er tidligere blevet bygget vildt ude ved Trekroner, både lejligheder og parcelhuse, men den bølge er vist slut nu - og her har kriteriet i øvrigt ikke være, at det var mod København, men snarere at det var stationsnært.

Men nu er fokus at bygge tæt, og bygge i nærheden af kollektiv transport. Parcelhuskvarterer i udkanten er dyre i det kommunale driftsbudget sammenlignet med etagebyggeri i centrum.

Og mon ikke de øvrige kommuner har opnået lignende indsigt.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak