Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nyt om ringsted øst udfletningen
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: emc Dato  7/03-25, 20:12Der bliver virkelig diskuteret som de blinde slås her. På passagertal.dk kan man se statistik på hvor mange der bor rundt om alle landets stationer indenfor forskellige afstandsbånd.

Hvis du nu noterede alle indbyggertallene indenfor fx 3 km og sammenholdt dem med passagertallene, ville du med en simpel lineær regression kunne konkludere at der er en stærk statistisk sammenhæng mellem beboere og arbejdspladser indenfor 3 km og antal passagerer på stationen.
Den byudvikling der sker i de fleste provinsbyer i dag, inkl. Ringsted, er enormt ekstensiv, altså med lav tæthed, og vil således ikke kunne bibringe de samme passagertal som stationer placeret i midten af byen. Befolknings- og arbejdspladstætheden er simpelthen for lav. Desuden er fordelen i de fleste provinsbyer, herunder Ringsted, at når stationen ligger nogenlunde i midten af byen er der by til alle verdenshjørner; N, Ø, S, V. Hvis man lægger en ny station øst for byen ude på barmark, vil folk fra den vestlige del af byen i langt mindre grad benytte sig af stationen. Det ville da klart hjælpe på Ringsted stations passagertal at man byudviklede tættere på stationen (fx vest for, hvor der ikke er så langt til marker i dag), men det er først når man bygger højhuse og brokvartersbyggeri klods op af stationen at det for alvor batter.
Ligger Ringsted station nogenlunde i midten af byen?

Ser du på et kort over byen så ligger den nuværende station i det sydvestlige hjørne og mod vest 500 meter til åbne marker. Mod øst er der næsten 3 km før åbne marker. Mod syd langs Næstvedvejen er der lidt bebyggelse samt industri på en strækning på 2 km. Mod nord er 4 km eller mere før åbne marker.

Så en placering 2,5 km fra nuværende station mod øst vil næppe i sig selv få stationen til at ligge i midten af byen. Men til gengæld er der lettere adgang til og fra motorvej og vejen mod syd, sydøst, øst samt nord,

Dertil kommer at den ombygning som nuværende Ringsted station tænkes at skulle gennemgå skønnes at koste op mod en mia. kr. og give store gener gennem 1 år eller mere. At det så skal ske omkring åbningen af Fehmern-forbindelsen - ja det vil nok give endnu flere gener.
Den anden placering vil jeg mene kan gennemføres med langt færre gener og formentlig billigere.

"Sitet passagertal.dk" er ikke meget oplysende udover at fra 500 m fra Ringsted nuværende station bor der 3.485 mennesker og der er 1.323 arbejdspladser. Indenfor 3 km er disse tal steget til 22.282 beboere og 13.548 arbejdspladser.
Med tanke på at nuværende station ligger i det sydvestlige hjørne og den foreslåede station i det østlige hjørne indenfor 3 km fra nuværende station med mere bebyggelse og industri og bedre adgangsveje - så kan jeg ikke se at sitet bibringer ny viden.

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 21:18
Citat fra: emc Dato  7/03-25, 20:12Der bliver virkelig diskuteret som de blinde slås her. På passagertal.dk kan man se statistik på hvor mange der bor rundt om alle landets stationer indenfor forskellige afstandsbånd.

Hvis du nu noterede alle indbyggertallene indenfor fx 3 km og sammenholdt dem med passagertallene, ville du med en simpel lineær regression kunne konkludere at der er en stærk statistisk sammenhæng mellem beboere og arbejdspladser indenfor 3 km og antal passagerer på stationen.
Den byudvikling der sker i de fleste provinsbyer i dag, inkl. Ringsted, er enormt ekstensiv, altså med lav tæthed, og vil således ikke kunne bibringe de samme passagertal som stationer placeret i midten af byen. Befolknings- og arbejdspladstætheden er simpelthen for lav. Desuden er fordelen i de fleste provinsbyer, herunder Ringsted, at når stationen ligger nogenlunde i midten af byen er der by til alle verdenshjørner; N, Ø, S, V. Hvis man lægger en ny station øst for byen ude på barmark, vil folk fra den vestlige del af byen i langt mindre grad benytte sig af stationen. Det ville da klart hjælpe på Ringsted stations passagertal at man byudviklede tættere på stationen (fx vest for, hvor der ikke er så langt til marker i dag), men det er først når man bygger højhuse og brokvartersbyggeri klods op af stationen at det for alvor batter.
Ligger Ringsted station nogenlunde i midten af byen?

Ser du på et kort over byen så ligger den nuværende station i det sydvestlige hjørne og mod vest 500 meter til åbne marker. Mod øst er der næsten 3 km før åbne marker. Mod syd langs Næstvedvejen er der lidt bebyggelse samt industri på en strækning på 2 km. Mod nord er 4 km eller mere før åbne marker.

Så en placering 2,5 km fra nuværende station mod øst vil næppe i sig selv få stationen til at ligge i midten af byen. Men til gengæld er der lettere adgang til og fra motorvej og vejen mod syd, sydøst, øst samt nord,

Dertil kommer at den ombygning som nuværende Ringsted station tænkes at skulle gennemgå skønnes at koste op mod en mia. kr. og give store gener gennem 1 år eller mere. At det så skal ske omkring åbningen af Fehmern-forbindelsen - ja det vil nok give endnu flere gener.
Den anden placering vil jeg mene kan gennemføres med langt færre gener og formentlig billigere.

"Sitet passagertal.dk" er ikke meget oplysende udover at fra 500 m fra Ringsted nuværende station bor der 3.485 mennesker og der er 1.323 arbejdspladser. Indenfor 3 km er disse tal steget til 22.282 beboere og 13.548 arbejdspladser.
Med tanke på at nuværende station ligger i det sydvestlige hjørne og den foreslåede station i det østlige hjørne indenfor 3 km fra nuværende station med mere bebyggelse og industri og bedre adgangsveje - så kan jeg ikke se at sitet bibringer ny viden.

Sjældent har jeg mødt/set nogle få så meget data serveret på et sølvfad, og så stadig negligere dette, at der nærmest er tale om en holdnings- og principsag der bare ikke vil acceptere valid data.

Og bare lige for ordens skyld. Når du postulerer noget og ikke vil fremlægge data, kan du ikke kræve andre gør arbejdet for dig, ved at sige, at de må fremvise deres sag for at du evt. kan skyde den ned, fordi det ikke følger din egen tankegang.

Hvis du gerne vil diskutere en ny placering for Ringsted station anbefaler jeg dig at enten åbne en ny tråd eller over i tråden Foreslåede/Ikke anlagt jernbane.

Citat fra: LM94 Dato  8/03-25, 00:28
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 21:18
Citat fra: emc Dato  7/03-25, 20:12Der bliver virkelig diskuteret som de blinde slås her. På passagertal.dk kan man se statistik på hvor mange der bor rundt om alle landets stationer indenfor forskellige afstandsbånd.

Hvis du nu noterede alle indbyggertallene indenfor fx 3 km og sammenholdt dem med passagertallene, ville du med en simpel lineær regression kunne konkludere at der er en stærk statistisk sammenhæng mellem beboere og arbejdspladser indenfor 3 km og antal passagerer på stationen.
Den byudvikling der sker i de fleste provinsbyer i dag, inkl. Ringsted, er enormt ekstensiv, altså med lav tæthed, og vil således ikke kunne bibringe de samme passagertal som stationer placeret i midten af byen. Befolknings- og arbejdspladstætheden er simpelthen for lav. Desuden er fordelen i de fleste provinsbyer, herunder Ringsted, at når stationen ligger nogenlunde i midten af byen er der by til alle verdenshjørner; N, Ø, S, V. Hvis man lægger en ny station øst for byen ude på barmark, vil folk fra den vestlige del af byen i langt mindre grad benytte sig af stationen. Det ville da klart hjælpe på Ringsted stations passagertal at man byudviklede tættere på stationen (fx vest for, hvor der ikke er så langt til marker i dag), men det er først når man bygger højhuse og brokvartersbyggeri klods op af stationen at det for alvor batter.
Ligger Ringsted station nogenlunde i midten af byen?

Ser du på et kort over byen så ligger den nuværende station i det sydvestlige hjørne og mod vest 500 meter til åbne marker. Mod øst er der næsten 3 km før åbne marker. Mod syd langs Næstvedvejen er der lidt bebyggelse samt industri på en strækning på 2 km. Mod nord er 4 km eller mere før åbne marker.

Så en placering 2,5 km fra nuværende station mod øst vil næppe i sig selv få stationen til at ligge i midten af byen. Men til gengæld er der lettere adgang til og fra motorvej og vejen mod syd, sydøst, øst samt nord,

Dertil kommer at den ombygning som nuværende Ringsted station tænkes at skulle gennemgå skønnes at koste op mod en mia. kr. og give store gener gennem 1 år eller mere. At det så skal ske omkring åbningen af Fehmern-forbindelsen - ja det vil nok give endnu flere gener.
Den anden placering vil jeg mene kan gennemføres med langt færre gener og formentlig billigere.

"Sitet passagertal.dk" er ikke meget oplysende udover at fra 500 m fra Ringsted nuværende station bor der 3.485 mennesker og der er 1.323 arbejdspladser. Indenfor 3 km er disse tal steget til 22.282 beboere og 13.548 arbejdspladser.
Med tanke på at nuværende station ligger i det sydvestlige hjørne og den foreslåede station i det østlige hjørne indenfor 3 km fra nuværende station med mere bebyggelse og industri og bedre adgangsveje - så kan jeg ikke se at sitet bibringer ny viden.

Sjældent har jeg mødt/set nogle få så meget data serveret på et sølvfad, og så stadig negligere dette, at der nærmest er tale om en holdnings- og principsag der bare ikke vil acceptere valid data.

Og bare lige for ordens skyld. Når du postulerer noget og ikke vil fremlægge data, kan du ikke kræve andre gør arbejdet for dig, ved at sige, at de må fremvise deres sag for at du evt. kan skyde den ned, fordi det ikke følger din egen tankegang.

Hvis du gerne vil diskutere en ny placering for Ringsted station anbefaler jeg dig at enten åbne en ny tråd eller over i tråden Foreslåede/Ikke anlagt jernbane.
Du skriver "valid data".
Jeg modsiger ikke at data er valide eller ej!

Men de data som passagertal.dk kan frembringe viser alene antal af beboere og arbejdspladser i forskellige afstand fra en given station - op til 3 km.

Hvordan kan de så bruges til at sige noget om en anden placering af en station indenfor området opstille 3 km når såvel den eksisterende som den foreslåede station ligger I samme felt? Kan du forklare det - når du mener data er valide?

Jeg postulerer heller - men startede med at foreslå en anden placering og argumenterede for denne med færre gener for togtrafikken ved ombygning af nuværende Ringsted station og for bedre adgangsveje ved den foreslåede placering.

Men lur mig om nogle år vi får megen debat når togtrafikken bliver meget reduceret ved ombygningen af Ringsted station.

Hvordan vil det give færre gener ved at flytte stationen? Altså i byggefasen

Der jkan jo tales meget for og i mod.
Køge nord er vel mest bygget som udveksling station. Bil /tog?
Kikker man på Roskilde super at station, ligger den jo fint nok. Er bare ikke udveksling station. Selv om Roskilde gerne ville se det sådan. Ingen parkering, når adgang fra opland (bil). Hvilket man så lidt af Roskilde vest blev bygget, under spor arbejde lejre vipperød 1 til 2 spor.

Citat fra: Frank Poulsen Dato  8/03-25, 08:36Hvordan vil det give færre gener ved at flytte stationen? Altså i byggefasen
At holde nuværende station åben under en ombygning - som jeg har forstået det - af mange sporskift vil givet reducere togdriften over Sjælland.

Østpå lige ved Adamshøj og øst for den nuværende østre omfartsvejen er der aktuelt 4 spor.

Tages det nordlige ud og evt flyttes 1-2 m væk fra de øvrige spor kan man vel forsvarligt bygge en ny station og lave 2-3 perronspor.

Det er efterfølgende muligt at gøre tilsvarende på den sydlige side.

Alt imens fungerer den nuværende station som hidtil.

Hvordan forestiller du dig at ombygning af den nuværende station kan ske med færre gener end antydet ovenfor?

Citat fra: Worm Dato  8/03-25, 10:03
Citat fra: Frank Poulsen Dato  8/03-25, 08:36Hvordan vil det give færre gener ved at flytte stationen? Altså i byggefasen
At holde nuværende station åben under en ombygning - som jeg har forstået det - af mange sporskift vil givet reducere togdriften over Sjælland.

Østpå lige ved Adamshøj og øst for den nuværende østre omfartsvejen er der aktuelt 4 spor.

Tages det nordlige ud og evt flyttes 1-2 m væk fra de øvrige spor kan man vel forsvarligt bygge en ny station og lave 2-3 perronspor.

Det er efterfølgende muligt at gøre tilsvarende på den sydlige side.

Alt imens fungerer den nuværende station som hidtil.

Hvordan forestiller du dig at ombygning af den nuværende station kan ske med færre gener end antydet ovenfor?
Man kunne også køre IC tog over Tølløse banen.

Jeg siger det lige igen: Det er fuldstændig tåbeligt at diskutere en flytning af Ringsted station.

Der skal bygges en udfletning øst for stationen, så tog fra Køge Nord ikke skal krydse med tog mod Roskilde. Det giver hyppigt forsinkelser i dag.

Dét problem løser man ikke ved at flytte stationen.

Nu bliver der så luftet en ide om at flytte stationen midlertidigt i forbindelse med bygning af udfletningen. Det er også tåbeligt. At bygge en ny station, med nye perronner og nye sporskifter, vil bare resultere i en endnu længere periode med forstyrrelser af driften: Først en periode med etablering af den nye station, så en periode med etablering af udfletningen, og til sidst en periode med nedlægning af den nye station.

Vågn op fra febervildelserne og tag et par panodiler. Det her er komplet meningsløst.


Citat fra: RasmusD Dato  8/03-25, 13:14Jeg siger det lige igen: Det er fuldstændig tåbeligt at diskutere en flytning af Ringsted station.

Der skal bygges en udfletning øst for stationen, så tog fra Køge Nord ikke skal krydse med tog mod Roskilde. Det giver hyppigt forsinkelser i dag.

Dét problem løser man ikke ved at flytte stationen.

Nu bliver der så luftet en ide om at flytte stationen midlertidigt i forbindelse med bygning af udfletningen. Det er også tåbeligt. At bygge en ny station, med nye perronner og nye sporskifter, vil bare resultere i en endnu længere periode med forstyrrelser af driften: Først en periode med etablering af den nye station, så en periode med etablering af udfletningen, og til sidst en periode med nedlægning af den nye station.

Vågn op fra febervildelserne og tag et par panodiler. Det her er komplet meningsløst.

Rasmus
Ringsted station skal ikke flyttes midlertidigt!
Flyover skal stadig laves!

Men du bør nok tage et par panodiler når det går op får dig at nuværende Ringsted Station skal ombygges - hvis man ønsker at tog med en højere hastighed skal igennem den.

Det har firmaet Systra fået en opgave at rådgive Banedanmark om.

https://www.systra.com/denmark/news/kapacitetsudvidelse-og-hastighedsopgradering-ved-ringsted/

Sakset fra deres hjemmeside står:
"Projektet omfatter flere løsningsforslag for et udfletningsanlæg øst for Ringsted, hvor en simpel udfletning, som indeholder én dobbeltsporet bro, samt en konfliktfri løsning, hvor alle krydsninger i niveau elimineres, skal undersøges. Derudover skal der ske en hastighedsopgradering gennem Ringsted Station, som kræver dels, at spor, broer, perroner, køreledningsanlæg mv. ombygges og opgraderes, samt tilpasninger i sporlayoutet for at opnå en bedre kapacitet på stationen. En hastighedsopgradering mellem Ringsted og Fjenneslev fra 180 km/t til 200 km/t, vil også skulle udføres som en del af projektet.

Det samlede anlægsbudget budgetteres til 1.622 mio. kr. baseret på forundersøgelsen.
"

Dette projekt beskrevet ovenfor på nuværende Ringsted Station løser ikke adgangsvejene for en pæn del af borgerne i Ringsted og i særdeleshed oplandet til Ringsted. Flytning af Ringsted station de ca 2,5 km mod Øst -betyder udover en ny station med gode parkeringsmuligheder også at man nemmere kan få fat i borgerne fra oplandet som givet vil køre det 5-15 km od Ringsted fremfor at tage til Glumsø, Sorø & Haslev.

At bygge en ny station burde ikke på samme måde genere togdriften som ombygningen af den nuværende Ringsted Station givet vil gøre.

Og det som skal til på den nuværende Ringsted station for at hastighedsopgradere jernbanen vil blive væsentlig nemmere. 
Måske - kun en stråtanke - kan man endda have 4 spor mod vest og 2 spor mod Næstved fra den nye foreslåede Ringsted Station og gennem den nuværende.

Men igen - det kræver man vil have flere med toget fremfor at den daglig rejsende kræver flere veje.

Citat fra: Worm Dato  8/03-25, 16:43Dette projekt beskrevet ovenfor på nuværende Ringsted Station løser ikke adgangsvejene for en pæn del af borgerne i Ringsted og i særdeleshed oplandet til Ringsted. Flytning af Ringsted station de ca 2,5 km mod Øst -betyder udover en ny station med gode parkeringsmuligheder også at man nemmere kan få fat i borgerne fra oplandet som givet vil køre det 5-15 km od Ringsted fremfor at tage til Glumsø, Sorø & Haslev.

At bygge en ny station burde ikke på samme måde genere togdriften som ombygningen af den nuværende Ringsted Station givet vil gøre.
Jeg ved ikke hvad dit forhold er til Ringsted. Men er jeg regelmæssigt bruger af Ringsted Station, hvor jeg både bruger bus og bil til at komme til den. Jeg kan ikke komme i tanke om en station, som har bedre mulighed for at parkere. Syd for stationen er et enormt stort antal parkeringspladser, som selvom en pæn del af arealet bliver inddraget til togbusser, så der er stadig masser af ledige pladser.

Derudover vil en station længere total smadre busruterne, som ikke både kan betjene dem som skal noget i Ringsted og skal med toget godt. De fleste ruter betjener folk, som skal til/fra uddannelse og arbejde. Der er del arbejder og uddannelsessteder syd for stationen. Og der er også handel nord for stationen. Det er de steder man skal hen.

Og der er intet opland på vej øst for byen. De steder, hvor man har flyttet stationen med effekt, så har der være en plan, som hænger sammen med udvikling af byen. (Korsør og Nyborg er mere fordi banen er omlagt, hvor det var svært at få den nærmere byerne) Køge Nord er der planer om at udvikle området og mit indtryk at allerede nu, er Køge Nord en velbenyttet stationen, fordi der var et opland til den. Det kan jeg ikke for en station Ringsted øst for den nuværende.


Der er dog 800 boliger på vej ved køgevej. Lige øst for ringvejen

Citat fra: steenth Dato  8/03-25, 17:25
Citat fra: Worm Dato  8/03-25, 16:43Dette projekt beskrevet ovenfor på nuværende Ringsted Station løser ikke adgangsvejene for en pæn del af borgerne i Ringsted og i særdeleshed oplandet til Ringsted. Flytning af Ringsted station de ca 2,5 km mod Øst -betyder udover en ny station med gode parkeringsmuligheder også at man nemmere kan få fat i borgerne fra oplandet som givet vil køre det 5-15 km od Ringsted fremfor at tage til Glumsø, Sorø & Haslev.

At bygge en ny station burde ikke på samme måde genere togdriften som ombygningen af den nuværende Ringsted Station givet vil gøre.
Jeg ved ikke hvad dit forhold er til Ringsted. Men er jeg regelmæssigt bruger af Ringsted Station, hvor jeg både bruger bus og bil til at komme til den. Jeg kan ikke komme i tanke om en station, som har bedre mulighed for at parkere. Syd for stationen er et enormt stort antal parkeringspladser, som selvom en pæn del af arealet bliver inddraget til togbusser, så der er stadig masser af ledige pladser.

Derudover vil en station længere total smadre busruterne, som ikke både kan betjene dem som skal noget i Ringsted og skal med toget godt. De fleste ruter betjener folk, som skal til/fra uddannelse og arbejde. Der er del arbejder og uddannelsessteder syd for stationen. Og der er også handel nord for stationen. Det er de steder man skal hen.

Og der er intet opland på vej øst for byen. De steder, hvor man har flyttet stationen med effekt, så har der være en plan, som hænger sammen med udvikling af byen. (Korsør og Nyborg er mere fordi banen er omlagt, hvor det var svært at få den nærmere byerne) Køge Nord er der planer om at udvikle området og mit indtryk at allerede nu, er Køge Nord en velbenyttet stationen, fordi der var et opland til den. Det kan jeg ikke for en station Ringsted øst for den nuværende.


Jeg har arbejdet i Ringsted i 6 mdr. Har kørt gennem byen dagligt i en længere årrække til og fra arbejde.
Har handlet en del og kommet til foredrag i kongrescentret.
Og jeg synes til og fra kørsel til nuværende station er elendige.

Køge Nord lå også på en bar mark. Nu kommer der industri, handel og beboelse.
Hvad skulle forhindre det samme ved en ny Ringsted Station?
Det eneste byrådet har planer om er noget bebyggelse til op mod 700 huse nordvest for vejen mod Sorø.
Så jeg er ikke enig i dine betragtninger.

Citat fra: Thomas Larsen Dato  8/03-25, 17:50Der er dog 800 boliger på vej ved køgevej. Lige øst for ringvejen
En ny station ville helt sikkert tiltrække industri, handel og boliger.

Men nævn det ikke i dette forum. Alt skal helst forblive som det har været fra jernbanens start.

Sjovt nok kommer der mange nye boliger og erhverv ved Køge Nord og ved København Syd efter der er kommet stationer her.

Jeg benægter ikke at der måske kunne være potentiale for en Ringsted Øst station, men jeg ser på ingen måde den nuværende som en der skal flyttes! Og jeg ser stadig ikke udfordringerne med flyover osv vil løses. Alt det du skriver om lige at rykke sporet nogle meter og laver perronner. Jo men det hjælper jo ikke på den absolut største udfordring med en flyover der mangler!

Citat fra: Worm Dato  8/03-25, 19:08Sjovt nok kommer der mange nye boliger og erhverv ved Køge Nord og ved København Syd efter der er kommet stationer her.
En vigtig lære i statistik er, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng, fordi der er et sammenfald.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak