Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 15:33Citat fra: Worm Dato 16/03-25, 13:21Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:443. Det er simpelthen ikke seriøst at foreslå at flytte et knudepunkt i landstrafikken fordi man lokalt ikke kan lave en byudvikling, der udnytter stationen maksimalt. Man kan selvfølgeligt godt få nogle til at regne på hvad det vil koste, men mon ikke Ringsted hellere vil bruge den halve eller hele milliard på idrætsanlæg, skoler eller noget andet?
Nu skulle det så være for de 1.600 mio kr. som Fly- over og ombygning af nuværende station vil koste.
Hvad den nødvendige fly-over koster ved jeg ikke - men ombygning af skinnenet når den nuværende station er lukket er givet billigere og nemmere end det som nu er lagt op til!
Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 12:44Dit projekt bliver jo ikke billigere, al den stund at det også koster at lave en ny station mod øst. Alene at få plads til perroner vil kræve en ombygning og det er før vi begynder at overveje, at man også skal have nogle flere perronspor, hvis man vil matche den nuværende station. Der er desuden nogle funktioner omkring godshåndtering og opstilling af tog, der også vil skulle findes plads til i en given stationsflytning. Det har simpelthen ikke gang på jord!
Skinnenettet skal jo netop ombygges øst for Ringsted by i forbindelse med etablering af fly-over og det ville være nærliggende at lave det samtidigt.
Der er - lidt tid endnu - rigelig med plads til 2-3 perroner i hver retning og til 2 spor i midten til gennemkørende tog (Mod og fra Storebælt).
På området hvor den nuværende station ligger vil der givet være plads til rangering og opstilling af et par tog som i dag.
Der er simpelthen ikke plads nok på markerne øst for Ringsted til både flyover og nye perroner.
Flyoveren designes til 200 km/t i ret gren og 160 km/t i afvigende gren med klotoidesporskifter med 6000 m i radius, så man kan komme fra Køge Nord til Odense med 200 km/t og Køge Nord til Næstved med 160 km/t gennem udfletningen.
Disse hastigheder stiller så store krav til sporgeometrien at der dårligt er plads til selve flyoveren mellem Østre Ringvej og Adamshøj.
At forsøge at klemme en 330 m perron ind også, gør kun projektet meget vanskeligere.
Dels udgør de nuværende perroner ingen hindring for opgradering af hastigheden gennem stationen. Sporene langs perronerne er i forvejen uden kurver som skal udrettes.
Problemerne er sporskifterne øst og vest for perronerne, disse skal fjernes/udskiftes uanset hvad, og er dem der påvirker trafikafviklingen hovedsageligt under ombygningen. Flytter du stationen fjerner du ikke problemet uanset hvad.
Mvh en kollega til dem der i øjeblikket er i gang med at projektere de forskellige løsninger for udfletningen.