Citat fra: anho Dato 11/06-22, 11:57Sådan som jeg har forstået det, er det primære problem for 4-vognstog ikke et spørgsmål om signalteknik eller døråbning, men om brandsikring.
Specielt for de travleste dybtliggende stationer - Nørreport, Kongens Nytorv, Christianshavn og Amagerbro - vil det større passagertal fra 4-vognstog gøre stationerne decideret usikre i tilfælde af brand. Derfor skal stationerne ombygges for at tilføje flere flugtveje, før man kan opgradere til tog med 4 vogne. Det er derfor man taler om en nedlukning af de centrale stationer på 2 år eller mere. Forum har færre passagerer og Frederiksberg er lettere at evakuere grundet brede trapper og højtliggende placering, så de skal ikke ombygges.
Og som et andet metro-relateret sidespring, som jeg kom til at undre mig over: når jeg læser diskussionen her, virker det som om der er en antagelse om at Hitachi Rail Italy også kommer til at levere næste generation af metrotog. Hvordan har man egentlig valgt leverandøren af tog til de nuværende linjer? Det virker mig lidt pudsigt at man er valgt at gå med samme firma til både M1/2 og M3/4, når nu de er teknisk urelaterede. Så vidt jeg har forstået er man på M1/2 mere eller mindre 'låst fast' til at bruge Hitachi's tog, fordi de ejer typen af signalsystem som bliver brugt på linjen. Men hvad med M3/4? Er deres CBTC-system mere åbent?
Brandsikring og flugt- og evakueringstider, er et centralt punkt.
Derudover skal hele CMC ombygges, da hele dette område kun er designet til 42 3-vogns tog.
Værksted, vaskemaskine, opstillingsspor, er ikke designet til flere end 3 vogne.
Man er i gang med at skulle udbygge værkstedet, men som jeg har forstået det, så er designet fortsat til 3 vognstog.
Omkring leverandører:
Almindeligt udbud.
Der bliver lavet et udbud.
Alle der mener at kunne løse opgave byder.
Der bliver udfra de afgivne bud, og kriterier, valgt leverandører til opgaven.