Eksport af affald om det er til deponi, forarbejdning, genbrug eller forbrænding, er meget normalt. Bare se alle de lastbiler der kører med mærket "A" på. Folk ville blive overrasket over at vide hvad vi eksporterer af affald her fra DK! Ikke at det altid er den bedste løsning, for det er det ikke altid.
Men tit og ofte er det en ganske god løsning. F.eks. sender vi store mængder metalskrot til Italien og Tyrkiet, hvor de er rigtig gode til at smelte det om og genbruge det. Plastik ryger til Tyskland og bliver til granulat. Vi modtager kemisk affald (Fortum Waste Solution i Nyborg f.eks) og også metalskrot (Stålvalseværket)- så længe firmaerne forarbejder eller opbevarer affaldet under ordentlige forhold, ser jeg intet problem.
Og hellere at Italien sender brugte "bane" skærver til deponi i Norge, end at de havner som vejfyld i Burma.
Og jeg kan klart se fordelen for banen i at få mere af den slags skidt væk fra lastbiler og over på bane og skib.
Og jeg ville da ønske at Stålvalseværket fik mere metalskrot leveret pr bane, og at der også røg kemisk problemaffald pr bane til Nyborg
Men med hensyn til projektet ved Thyborøn, så er jeg snart ved at tvivle på at det bliver til noget. At det ender som ituslåede luftkasteller
Når man snart tænker på at det er 10 år siden, at bla MJBA, DB, Lemvig Kommune, Thyborøn Stevedore o.a. ville satse på jernbanegods med ral mv fra Thyborøn: med store planer-læsseanlæg nord for Rønland st., opstillingsspor ved Rønland st.,Renovering af havnespor, shunt ved Lemvig mv.
Desværre lader det til at den gode Martha Vrist og Co. bliver ved med at løbe panden mod en mur (BDK og Staten)
https://issuu.com/dansk_jernbaneforbund/docs/jbt_20140327/19https://folkebladetlemvig.dk/artikel/s%C3%A6tter-skub-i-jernbane-spor-der-f%C3%B8rer-uden-om-lemvig-2014https://www.lemvig.dk/Files/Files/Teknik%20og%20Milj%C3%B8/H%C3%B8ringer%20og%20afg%C3%B8relser/Sydhavnsvej%2016%20-%20VVM%20afg%C3%B8relse.pdfOg der er mere om emnet både på google og på "det gamle forum".