Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Alternativ til eksprestunnel
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Alternativ til eksprestunnel
Af mpp. 26/02-25, 22:01.
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/02-25, 20:56Man kan evt. udnytte indkøb af nye vogne med 3 døre per side (1 dør per 8-10 m toglængde) til enmandsbetjening og kort (30 sekunder) ophold til et ydre S-togsnet på fjernbanen når Ring Syd er fuldt udbygget.
Fordelene vil være ekspres-S-tog mellem Roskilde og Helsingør hhv. Roskilde og Lufthavnen, og frigørelse af DD-vogne til længere tog på regionaltrafikken.

Givet at de nye S-tog er forudsat bygget på en regionaltogsplatform er det ret oplagt også at købe en stribe tilsvarende tog til S-/RE-betjening på fjernbanen. Det kunne så endda være, at man kunne bruge de samme slags tog til fynske/østjyske S-tog på et tidspunkt.

Citat fra: mpp Dato 26/02-25, 22:01Givet at de nye S-tog er forudsat bygget på en regionaltogsplatform er det ret oplagt også at købe en stribe tilsvarende tog til S-/RE-betjening på fjernbanen. Det kunne så endda være, at man kunne bruge de samme slags tog til fynske/østjyske S-tog på et tidspunkt.
Det, som skal leveres til S-tog, er væsentlig ændret i forhold til et standard-tog. Gulvhøjden bliver efter S-tog standard og muligvis bliver også vognbredden ændres. Så det bliver svært at bruge togsæt til S-tog på andre strækninger. Og omfang af nye togsæt til S-tog er så stor, at det kan betale sig, at ændre i konstruktionen. Og derudover skal de nye S-tog kører som førerløse - det kræver ekstra udstyr for at kunne håndtere problemer uden at nogen skal hen til toget.

Der er et stort udvalg af standardtogsæt til almindelige regionalstrækninger. Når der er behov for nye tog til regionaltog, så burde det være let at anskaffe nye, selvom det muligvis kan bliver en mindre serie. Og hvor det også er let, at få dem vedligeholdt i toget levetid.

Alternativ til eksprestunnel
Af mpp. 27/02-25, 22:31.
Citat fra: steenth Dato 26/02-25, 22:34Det, som skal leveres til S-tog, er væsentlig ændret i forhold til et standard-tog. Gulvhøjden bliver efter S-tog standard og muligvis bliver også vognbredden ændres. Så det bliver svært at bruge togsæt til S-tog på andre strækninger. Og omfang af nye togsæt til S-tog er så stor, at det kan betale sig, at ændre i konstruktionen. Og derudover skal de nye S-tog kører som førerløse - det kræver ekstra udstyr for at kunne håndtere problemer uden at nogen skal hen til toget.

Der er et stort udvalg af standardtogsæt til almindelige regionalstrækninger. Når der er behov for nye tog til regionaltog, så burde det være let at anskaffe nye, selvom det muligvis kan bliver en mindre serie. Og hvor det også er let, at få dem vedligeholdt i toget levetid.

Det vil givetvist ikke være samme serie, men skal man har vel tænkt nogle tanker om adgangsforhold, acceleration osv., hvor man så kan lave et udbud tilpasset teknikken på fjernbanen ift strøm, perroner o.l. Det kan være det er lettere at sælge politisk (S-tog på fjernbanen) end et nyt koncept mellem S-tog og regionaltog, hvor man så skal tage stilling til om der skal være første klasse og toilet ombord f.x.

Alternativ til eksprestunnel
Af anho. 3/03-25, 20:04.
Citat fra: mpp Dato 21/02-25, 20:42Er der nogle seriøse analyser af potentialet med at bruge fjernbanens spor til S-tog? Så vidt jeg kan se vil man så enten skulle bruge dem til overhaling, men så skal man have lavet en niveaufri udfletning i nord og syd, så de hurtige tog kan komme over til de østlige spor og køre hurtigt Østerport–Hellerup. Alternativt skal man lave retningsdrift, så man har to spor i hver retning og så skal man også lave den helt store ombygning med nye perroner på Vesterport, Nordhavn, Svanemøllen og ombygning af udfletninger på Svanemøllen og Hellerup.

Jeg kan godt forstå at man putter det i "vi kan bare lige gøre det her" kassen man giver politikerne, men man vil jo reelt lægge S-togssystemet ned i en lang periode, når man skal have bygget det hele om. Her har ekspresstunnelen alligevel den fordel, at man kan tilslutte den til en finger af gangen og dermed opretholde driften bedre i byggeperioden.

Særligt festligt kunne det være, hvis man vil lave denne her ombygning samtidig med at M1-M2 skal klargøres til kørsel med 4 vogne. Men altså, vi er vel en cykelby ...

Ja. Screeningen af metrodrift på kystbanen antager S-tog på fjerntogssporene i røret.

Kort fortalt: Ideen er at Kystbanen bindes permanent op på Køge Bugt-banen. Der bliver således to separate S-togs systemer; et for Kyst- og Køge Bugt-banerne, og et andet for Nord-, Hareskov-, Vest- og Frederikssund-banerne. Et S-tog fra Kystbanen ville således køre i de samme spor som i dag helt ind til København H, og ville aldrig komme til at dele spor med tog fra Nordbanen og Hareskovbanen.

Det primære store konstruktionsarbejde skulle være ombygningen af udfletningen til Køge Bugt-banen syd for Dybbølsbro.

Citat fra: anho Dato  3/03-25, 20:04
Citat fra: mpp Dato 21/02-25, 20:42Er der nogle seriøse analyser af potentialet med at bruge fjernbanens spor til S-tog? Så vidt jeg kan se vil man så enten skulle bruge dem til overhaling, men så skal man have lavet en niveaufri udfletning i nord og syd, så de hurtige tog kan komme over til de østlige spor og køre hurtigt Østerport–Hellerup. Alternativt skal man lave retningsdrift, så man har to spor i hver retning og så skal man også lave den helt store ombygning med nye perroner på Vesterport, Nordhavn, Svanemøllen og ombygning af udfletninger på Svanemøllen og Hellerup.

Jeg kan godt forstå at man putter det i "vi kan bare lige gøre det her" kassen man giver politikerne, men man vil jo reelt lægge S-togssystemet ned i en lang periode, når man skal have bygget det hele om. Her har ekspresstunnelen alligevel den fordel, at man kan tilslutte den til en finger af gangen og dermed opretholde driften bedre i byggeperioden.

Særligt festligt kunne det være, hvis man vil lave denne her ombygning samtidig med at M1-M2 skal klargøres til kørsel med 4 vogne. Men altså, vi er vel en cykelby ...

Ja. Screeningen af metrodrift på kystbanen antager S-tog på fjerntogssporene i røret.

Kort fortalt: Ideen er at Kystbanen bindes permanent op på Køge Bugt-banen. Der bliver således to separate S-togs systemer; et for Kyst- og Køge Bugt-banerne, og et andet for Nord-, Hareskov-, Vest- og Frederikssund-banerne. Et S-tog fra Kystbanen ville således køre i de samme spor som i dag helt ind til København H, og ville aldrig komme til at dele spor med tog fra Nordbanen og Hareskovbanen.
...
Dvs at valget står mellem at ombygge Kystbanen til 1650 V= og at ombygge Køge Bugt S-banen til 25 kV~. Det må vel være nogenlunde lige dyrt.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak