Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Den daglige drift i Aalborg
Den daglige drift i Aalborg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 24/02-25, 11:05.
Seneste redigering: 24/02-25, 11:08 af Thomas Boberg Nielsen
Jeg er nok en underlig fisk. Jeg har altid holdt af afvigelser i stedet for normen. Da jeg var DSB togbetjent og togfører 1980-1986, syntes jeg, at det var mere interessant at køre et særtog end et plantog. Forsinkelser var "sjovere" end rettidige tog. Venstresporskørsel var sjovere end kørsel på højre spor. Nedbrud var sjovere end det modsatte. Snestorm var sjovere end solskin. Osv., osv., osv.

Jeg mindes stadig en vinternat, hvor alt ramlede og var forsinket. To intercitytog fra København til Frederikshavn blev et eller andet sted undervejs slået sammen til ét tog på 12-15 vogne. Jeg var togfører på toget i Vendsyssel. Toget (tog 179) skulle være kørt fra Aalborg mod Frederikshavn klokken 23.45, men var flere timer forsinket. Det var en "oplevelse" at standse i Tolne (trinbræt) med 12-15 vogne og udveksle passagerer sådan en vinternat. Der var ingen togbetjente med, så jeg var alene. I Tolne steg der vistnok én passager ud af toget "helt nede i den anden ende". Perronen var én stor snedrive, så det tog lang tid, inden jeg kom ned og fik lukket døren og givet grønt lys til den arme lokomotivfører, der hang ud af vinduet i den anden ende af toget.

Med det i baghovedet er nutidens toggang i Aalborg kedelig. NJ kører blå tog og DSB kører hvide gumminæsetog, og det er så det. Heldigvis er der godstog til/fra Aalborg Øst. Men de kommer sjældent hen i nærheden af perronerne, og holder sig mest til sydenden af stationen og løber om i spor 21 og 22.

Alligevel slår jeg gerne et smut hen ad perronen langs spor 1, når jeg alligevel er ude at gå. I fredags var der oplevelser at hente: En IC3'er var parkeret med isat elstik i spor 0 og i spor 2 holdt Tørfisken. Sikke en oplevelse (ironi kan forekomme). Hvad Tørfisken lavede i spor 2, aner jeg ikke, og jeg ved således ikke, om det er noget, der sker tit, eller om det var en afvigelse fra normen.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Fredag den 21. februar 2025 klokken 17.01. Til venstre i spor 0 er DSB MFB 5210+FF 5410+MFA 5010 parkeret med isat elstik. Til højre i spor 2 holder Tørfisken. Lokomotivføreren til venstre er på vej hen til - og op i - Tørfisken. Om han havde haft pause eller noget andet, ved jeg ikke. Andre kan måske fortælle nærmere? Måske er det viste, noget der sker én eller flere gange om ugen - måske ikke. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Af re20000, Jenslev Trinbræt. 24/02-25, 19:56.
"Jeg er nok en underlig fisk. Jeg har altid holdt af afvigelser i stedet for normen. Da jeg var DSB togbetjent og togfører 1980-1986, syntes jeg, at det var mere interessant at køre et særtog end et plantog. Forsinkelser var "sjovere" end rettidige tog. Venstresporskørsel var sjovere end kørsel på højre spor. Nedbrud var sjovere end det modsatte. Snestorm var sjovere end solskin. Osv., osv., osv.
"

Du er ikke alene!

Nold

Af lomse. 25/02-25, 08:42.
Tror vi er mange fra andre fag der har det på samme  måde.
Dage hvor vi lige skal spænde hjelmen og op i det extra gear.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak