Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Nu testes Hovedstadens Letbane i ny kommune
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: lomse Dato  6/03-25, 22:25Er de ikke over prisen?

Det kommer an på hvad du mener. Man er over det oprindelige budget. Det som direktøren lover er at man overholder det nuværende budget.

Hovedstadens Letbanes pressemeddelelse af 14.03.2025:

"Vi udvider vores testkørsler til strækningen mellem Glostrup og Ishøj

Vi har i en længere periode foretaget testkørsler af vores letbanetog på den centrale strækning mellem Glostrup St. og vores kontrol- og vedligeholdelsescenter, der ligger på grænsen mellem Rødovre og Glostrup.

Fra udgangen af marts og ca. tre måneder frem kører vi test-ture på hele strækningen fra kontrol- og vedligeholdelsescentret til Ishøj St. Vi tester dermed togene på hele den sydlige strækning, der med 12 stationer åbner for passagerer i efteråret 2025.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Letbanetogene kører i deres eget spor, men vil blandt andet i vejkryds være en del af den øvrige trafik. Så overhold færdselsreglerne – og hold for en sikkerheds skyld øje med de grønne tog."

M.v.h.
Niels

Opdatering på påbegyndelse af testkørsel til Ishøj? :)

Citat fra: Ncard00 Dato 19/03-25, 13:18Opdatering på påbegyndelse af testkørsel til Ishøj? :)
Prøv at læse indlægget lige ovenover. Der er både information og en web- adresse at læse videre på.

Letbane udvider testkørsler til ny strækning

"Fra i dag kan borgerne langs hele den sydlige letbanestrækning på Hovedstadens Letbane møde de grønne letbanetog i trafikken.

I dag ruller de grønne letbanetog nemlig ud på den testkørsel, der leder op til åbningen af den sydlige strækning i efteråret 2025."

https://www.tv2kosmopol.dk/vallensbaek/letbane-udvider-testkorsler-til-ny-straekning

Godaften i forummet.
I dag så jeg vogn 101 som 'profilmålevogn' ved Ishøj station.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

Citat fra: Ottoemil Dato 24/03-25, 18:14Godaften i forummet.

v.h.
Ottoemil

Fedt. Venter personligt selv med at trainspotte testkørslen til der testkøres med den fulde 5 minutters drift, hvornår det så end er :)

Citat fra: Ncard00 Dato 24/03-25, 18:30

v.h.
Ottoemil

Fedt. Venter personligt selv med at trainspotte testkørslen til der testkøres med den fulde 5 minutters drift, hvornår det så end er :)

Der kommer først til at være 5 minutters drift, når den fulde strækning åbner. Altså, HELT til Lundtofte. Det første år kører togene hvert 10. minut.

Er det ikke forår 2026 resten åbner?

Nu testes Hovedstadens Letbane i ny kommune
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 26/03-25, 10:08.
Det er et stykke tid siden at Emil har været på cyklen og ude øst på, men jeg var forbi Lundtofte igår og kunne konstatere at meget af trafikken ude i den ende nu er lagt i de fremtidige leje, så øst for Lyngby og selve Lyngby stort set ingen afspærringer.
Masterne er rejst startende fra Lundtofte enden og arbejdende sig vestpå og "stationerne" er ved at være anlagt med læskure osv. Ud ad Buddingevej er der dog stadig afspærringer af forskellig art og omkørsler mm.
Og jeg var i bil alene, så ingen foto.

Nu testes Hovedstadens Letbane i ny kommune
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/03-25, 11:20.
Glæder mig til at teste med en sækkevogn  ;D

Letbanestation Brøndbyvester ligger nemlig, smart nok, tæt på Bryggeriet Skands og 5 liter øldåser plejer at føles ret tunge når man er med bussen.

https://bryggeriet-skands.dk/

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: banemanden Dato 26/03-25, 06:45

v.h.
Ottoemil

Der kommer først til at være 5 minutters drift, når den fulde strækning åbner. Altså, HELT til Lundtofte. Det første år kører togene hvert 10. minut.

Ok, tak for info :)

Men hvad er årsagen til dette?

Billeder og video fra gåtur langs letbanen (testkørsel):

https://photos.app.goo.gl/4ethrnvN2Y4ytazt8

Ja, ved godt der næsten er 100 billeder, men tog altså bare alt hvad jeg kom forbi med forskellige zoom, fra forskellige vinkler osv. :)

Citat fra: Ncard00 Dato 26/03-25, 12:10
Citat fra: banemanden Dato 26/03-25, 06:45

v.h.
Ottoemil

Ok, tak for info :)

Men hvad er årsagen til dette?

Der er ganske enkelt ikke behov for fuld 5 minutters drift på en halvåben letbane.

Gå op Sider: 1 [2] 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak