Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Elektrificering Vj-Str
Elektrificering Vj - Str
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/02-25, 17:08.
Seneste redigering: 21/02-25, 17:12 af Per Holm
Ikke nyt.

Banedanmark har arbejdet med begge muligheder og afventet forligskredsens beslutning.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Elektrificering Vj-Str
Af Niels Bak. 23/02-25, 02:35.
Citat fra: Per Holm Dato 21/02-25, 17:08Ikke nyt.

Banedanmark har arbejdet med begge muligheder og afventet forligskredsens beslutning.

Jo det er nyt, hvis ministeren slutter op om det (jeg kan kun se overskriften - resten er bag betalingsmur).

Elektrificeringen er tidligere egentlig besluttet med togfonden, men sat i bero, da den ikke længere havde flertal og mens man analyserer batteritog. Og at ministeren har valgt side her, det er nyt.

Den endelige afgørelse falder dog i forligskredsen bag infrastrukturforliget, og ikke på ministerens kontor alene.

Elektrificering Vj-Str
Af anders_vejby. 23/02-25, 16:28.
Seneste redigering: 23/02-25, 16:35 af anders_vejby
Det er da godt nyt! Forhåbenligt er det afgørende mht den endelige beslutning.

Kun min personlig mening, men en elektrificering af denne strækning ville give store afkast på sigt og omvendt ville alt anden beslutning være meget kortsigtet. Herning og Vejle er begge to byer i udvikling og det ville nok give mening, på sigt, også at overveje etablering af nærbane, måske i RegioExpress eller RRX stil (Kolding, Vejle, Fredericia, Horsens) som også til dels ville kunne gør brug af den elektrificeret og forhåbentlig opgraderet bane mod Struer. Men det er selvfølgelig mange år i fremtiden endnu...

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Elektrificering Vj-Str
Af chrislux. 23/02-25, 17:48.
Her et link til folketingets spørgetid, hvor ministeren siger direkte at han foretrækker køreledninger Vejle-Struer.
https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20241/salen/56.aspx?as=1#player
Hop frem til 1:58:40

Elektrificering Vj-Str
Af Lyntoget. 23/02-25, 18:54.
Mellem Kolding Fredericia Vejle Horsens  er der sat kørerledning op , så den strækning har ikke noget med Vejle - Struer og gøre

Elektrificering Vj-Str
Af bjergged. 25/02-25, 12:14.
Dejligt nyt. Ville være en dukkert for Nordvestjylland hvis man helt mister de direkte forbindelser til Hovedstaden. Kan til nød se en vis ræson i batteritog for små sidebaner, men med bare Herning, Holstebro og Struer alene har man en befolkning på omkring 100.000 – og langt mere hvis man regner mindre byer og opland med. Det burde altså være nok til mere end bare sidebane-status.

Elektrificering Vj-Str
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 25/02-25, 23:15.
Godt så - ud over lidt lokal stolthed og så'n - hvor mange af de 100.000 har så daglige ærinder i hovedstaden? Næppe mange så hvorfor skulle man smide penge efter køreledninger når batteritog kan klare opgaven for måske de 95+ % af befolkningen?
Jeg har aldrig fattet den der fascination af at for enhver pris kunne køre til Hovedstaden de få gange man så måtte have et ærinde.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 25/02-25, 23:15Godt så - ud over lidt lokal stolthed og så'n - hvor mange af de 100.000 har så daglige ærinder i hovedstaden? Næppe mange så hvorfor skulle man smide penge efter køreledninger når batteritog kan klare opgaven for måske de 95+ % af befolkningen?
Jeg har aldrig fattet den der fascination af at for enhver pris kunne køre til Hovedstaden de få gange man så måtte have et ærinde.

Kan ikke tale på veje af andre men personlig er jeg ikke meget optaget af en mulig direkte forbindelse til København, selvom det også er en ekstra fordel, men jeg synes, at fremtidsikre en bane, og i øvrigt en bane der  knytter to stærk voksende byer sammen (Herning og Vejle), det betyder at elektrificere den.

Man kunne på den måde vende den om og sige: jeg har aldrig forstået fascination af at for enhver pris kunne spare nogle få penge ved at vælge en kortsigtet, meget specificeret og ufleksibel løsning, der øvrigt heller ikke nemt tillader direkte forbindelser til KBH eller Odense, fremfor simpelthen at elektrificere jernbanen.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Elektrificering Vj-Str
Af andersj, Aalborg. I dag 00:49.
En del af det ligger i at der er tale om forringelser - vi piller jo heller ikke en motorvej op igen når den er bygget. Men når man går fra "Gode Tog til Alle" planen med timedrift Struer-Herning-København over snakke om Timemodel på to timer Herning-København til at de direkte afgange bliver skåret væk en efter en, så kan jeg godt forstå skuffelsen og afmagten. Både Norge og Sverige har hybridtog i ordre med eldrift og dieselmotor hos forskellige producenter, så det er ikke fordi man ikke havde kunnet planlægge materielindkøbet rundt om infrastrukturen.

Dertil opstår der vel også noget "brændt barn skyr ilden" ved at regionaltogene mellem Struer og Vejle/Fredericia i årtier har været med dårlig komfort, uden pladsreservering og med høj risiko for at misse togskiftet med dertilhørende forsinkelse og mistet pladsreservation i retning mod København. Det gør også at man stresser ved den mindste forsinkelse, fremfor at slappe af eller fokuserer på arbejde på halvdelen af togturen.

I en kort overgang havde man IC4 på regionaltogene, hvilket gav et fornuftige komfortniveau. Men ellers har det været MR og nu nedslidte Desiro/Lint. 

I sidste ende handler det om rejsetid og når alle transportformer ind og ud af landsdelen af langsomme eller meget dyre som København-Karup flyet er, så bliver det bare mindre attraktivt at bosætte sig der og mindre attraktivt at drive virksomhed der.

Anders

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Danske privatbaner

Læs historien om:
Aabenraa Amts Jernbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak