Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/02-25, 07:03Nu er det vist stadig regnet for attraktivt at bosætte sig i Nordsjælland og mig bekendt er der da vist også god belægning på togene nordfra og ind mod byen så Lokaltog må køre med dobbelttogsæt i myldretiden, men der må skiftes i Hillerød hvis man vil videre. Det er mange år siden (1969) at muligheden for gennemgående tog forsvandt og jeg erindrer ikke at det dengang var noget man talte om dengang S-toget kom. Hemligheden er en høj regularitet på Lokaltog, køreplaner der er nøje afstemt og faktisk virker.
Jo, ligesom der er borgmestre ovre i Odsherred der drømmer om direkte tog Nykøbing S til Kbh har der også været borgmestre (og folk her) der har ævlet om S-tog nord for Hillerød, men prisen og konsekvenserne for Gribskov vil være voldsomme og i min optik unødvendigt prestigeprojekter. If it works don't fix it.
Vil man gerne sidde komfortabelt fra dør til dør findes der jo en glimrende løsning - automobilet. Vil man selv slippe for at køre og kunne slappe helt af på turen hedder løsningen Limousine eller hyrevogn. Men den løsning har en pris. Vil eller kan man ikke betale må man nøjes.
Regulariteten er alfa og omega. Man skal kunne stole på tog og bus.
Du har ret - når det gælder forholdene i Nordsjælland. At sammenligne dem med direkte tog Struer-Kbh er dog lidt pærer og bananer.
I Hillerød har både lokalbanen og S-tog meget høj regularitet. Det er til dels, fordi det er enkle systemer, der har forholdene til det. Det er der (foreløbig i hvert fald) ikke på fjernbanen, og på den skrå bane går det vist heller ikke alt for godt.
Skulle man alligevel misse en forbindelse i Hillerød, så er der på vej mod Kbh kun 10 min til næste S-tog, og også Lokalbanen kører hyppigere end tog fra Vejle mod i hvert fald Struer. Konsekvensen af et misset skift er altså væsentligt større, og det er en risiko, som man må indregne i sit transportvalg. Det er det dårligt i Hillerød.
Og så er det to helt forskellige slags trafik. Fra Nordsjælland er langt det meste pendlertrafik og ellers andet lokaltrafik. Den samlede rejse er for de fleste formentlig under en time. En ret stor del af de passagerer, der skifter i Vejle er derimod intercitypassagerer. Det vil sige at et skift er et afbræk i en længere rejse, hvor man måske sidder og arbejder eller på andre måder har indrettet sig på at bruge tiden for sig selv. Især for forretningsrejsende er det værdifuldt.
Og det er her, hvor jeg godt forstår nordvestjydernes insisteren på direkte tog. Det er helt parallelt til de desperate forsøg på at holde liv i Karup Lufthavn. For for et randområde er den slags gode forbindelser simpelt hen økonomisk vigtige - og også langt vigtigere end antallet af passagerer egentlig ser ud til.
Så ja, det kan gøres bedre eller dårligere med et skift - og lige nu er det nok mest det sidste. Men det er og bliver altså ikke helt ligegyldigt om der er direkte tog eller ej. At det så er en afvejning imellem en masse andre hensyn, det er noget andet. (materiel, økonomi, kapacitet, hensynet til lokale passagerer mv)