Citat fra: Thomas123 Dato 21/02-25, 10:08I det nedsatte Kommissorium for jernbanen i hovedstadsområdet undersøges kun en mulig eksprestunnel og inddragelse af regionaltogssporene til S-tog, hvis Kystbanen skal omdannes til S-bane.
Uden at gøre det her emne til en diskussion om hvorvidt der skal køre S-tog på Kystbanen, er det jo interessant at diskutere de mulige løsninger til kapacitetsudfordringerne på S-banen, som kun vil blive værre hvis Kystbanen en dag omdannes til S-bane. Mit spørgsmål beror sig på om det ikke var muligt, som alternativ til de løsninger der undersøges pt, at man i stedet for anlagde en ny S-bane tunnel mellem Østerport og København, parallelt med de andre. Samtidig inddrog man fjerntogssporerne mellem Hellerup og Østerport.
Årsagen at der er tanker om at inddrage Kystbanens spor til S-tog er ikke pga. S-tog, men at ved ombygning af hovedbanegården, hvor flere tog skal vende der, samtidig med planerne med S-tog til Helsingør, så kan man få tømt banen for tog. Så spørgsmålet istedet for at anlægge en ekspress-tunnel, kan inddrage Kystbanens spor istedet, som udnytte den kommende uudnyttet kapacitet. Men det gør, at mulighed for hurtigere rejsetid imellem nord og syd med ekspresstunnelen bliver mindre.
Så for mig er mere spørgsmålet - kan man ombygge hovedbanegården, så alle fjerntog vender på den banegård. Kan man få nok kapacitet også i fremtiden. Det er en forudsætning for, at man kan inddrage Kystbanens spor. Jeg er ikke selv blevet overbevist om det. Men jeg hørt første gang om at ændre de 2 fjerntogspor til S-tog hos Banedanmark længde før det blev offentlig kendt. Så der nogle som seriøs har arbejde med den tanke længe.
Min egen analyse er, at der er gode muligheder for at øge kapaciteten på S-tog med enten ekspress-tunnelen eller S-tog på Kystbanens spor. Men min bekymring er mere hvordan man få mere kapacitet på fjerntog, hvis fx kollektiv trafiks andelen den samlet trafik skulle øges fra 8%, som det er nu i Danmark, til over 30%, som det nu er i Sverige.