Citat fra: andersj Dato 28/02-25, 12:05Jeg fik taget dette symbolbillede for den spareiver/manglende omtanke der er for passagerene når der designes nye tog. Det mest kendte er vinduespladserne uden vindue, men de mindre og mindre vinduer i tyske regionaltog giver også sådan en dejlig udsigt til rammen på klapvinduet lige i øjenhøjde.
Perioden omkring år 2000 +/- 10 år var toppen af passagervenlig togdesign, med store vinduer og hvor det var meget sjældent at vinduer ikke flugtede med siddepladserne. Generelt var der også mange flere finurlige designdetaljer i interiøret dengang, bare sammenlign en Desiro med en Mireo på sådan noget som gavlpaneler og belysning. Men også at vinduerne er lige de cm. højere i Desiro så klapvinduets ramme ikke blokere for udsynet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det er skægt, så forskelligt man ønsker det med vinduer i tog. Jeg er vokset op med Y-togene på Østbanen, hvor ingen sæder var synkroniseret med vinduerne (Det er de heller ikke på VLTJs tog), da man så fik Lint, var folk sure over de store vinduer der var kolde at sidde ved. Det samme med desiro på Lille Syd, som trods de iskolde vinduer, stadig var en massiv opgradering fra MR togene.
En ting er udsigt - som vi herinde godt kan lide

Men noget andet er også komfort. Ikke at god udsigt ikke er komfort, men for mig er det bedre komfort at alle har samme klima i hele toget, og ikke kun den halvdel der sidder ved midtergangen.