Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Første 2 sæt batteritogsæt ankommet til Midtjyske Jernbaner
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: Ncard00 Dato 23/02-25, 21:59Bliver de godkendt til 140km/t, eller lavere, fordi strækninger har lavere tophastighed?
En trækkraftenhed kan sagtens være godkendt til en max hastighed, der er højere end strækningshastigheden for den banestrækning, hvorpå trækkraftenheden fortrinsvis påregnes indsat.

Citat fra: Ncard00 Dato 23/02-25, 21:59Og hvad bliver max hastigheden på holstebro-skjern og VLTJ når sporarbejdet er færdigt?
Du kan f.eks. holde øje med BDK's Netredegørelse 2026: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2026 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 24/02-25, 12:19
Citat fra: Ncard00 Dato 23/02-25, 21:59Bliver de godkendt til 140km/t, eller lavere, fordi strækninger har lavere tophastighed?
En trækkraftenhed kan sagtens være godkendt til en max hastighed, der er højere end strækningshastigheden for den banestrækning, hvorpå trækkraftenheden fortrinsvis påregnes indsat.

Citat fra: Ncard00 Dato 23/02-25, 21:59Og hvad bliver max hastigheden på holstebro-skjern og VLTJ når sporarbejdet er færdigt?
Du kan f.eks. holde øje med BDK's Netredegørelse 2026: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2026 .

M.v.h.
Niels


Jeg ved ikke lige hvor godt kortene passer, Silkeborg-Herning står som 120 km/t, og hastigheden mellem Hobro og Aalborg er også forkert angivet som 120 km/t.

Citat fra: frederikhk Dato 24/02-25, 12:52Jeg ved ikke lige hvor godt kortene passer, Silkeborg-Herning står som 120 km/t, og hastigheden mellem Hobro og Aalborg er også forkert angivet som 120 km/t.

Næ, men nu er dokumentet udgivet pr. 13. december 2024, og BDK skriver bl.a.: "Der tages forbehold for ændringer i Netredegørelsen eller infrastrukturens tilstand, som det ikke var muligt at tage højde for på udgivelsestidspunktet."

Desuden er gyldigheden af dokumentet "14. december 2025 – 12. december 2026", så mon ikke der tilkommer nogle rettelser i mellemtiden?

Derfor mit forslag til spørgeren, der er interesseret i Holstebro-Skjern, om "at holde øje" med Netredegørelsen.

M.v.h.
Niels

Jeg fik taget dette symbolbillede for den spareiver/manglende omtanke der er for passagerene når der designes nye tog. Det mest kendte er vinduespladserne uden vindue, men de mindre og mindre vinduer i tyske regionaltog giver også sådan en dejlig udsigt til rammen på klapvinduet lige i øjenhøjde.

Perioden omkring år 2000 +/- 10 år var toppen af passagervenlig togdesign, med store vinduer og hvor det var meget sjældent at vinduer ikke flugtede med siddepladserne. Generelt var der også mange flere finurlige designdetaljer i interiøret dengang, bare sammenlign en Desiro med en Mireo på sådan noget som gavlpaneler og belysning. Men også at vinduerne er lige de cm. højere i Desiro så klapvinduets ramme ikke blokere for udsynet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Om rammen er 'lige i øjenhøjde' kommer vel an på hvor stor/høj man er?

Man kan nok godt forvente at de fleste voksne vil have hovedet på den orange nakkestøtte. Men prøv at se fotoet på side 1 af en Desiro, hvor klapvinduet er placeret væsentligt over nakkestøtten.

Generelt så virker Mireo også lidt indelukket med de små vinduer og kedelig direkte hospitalsbelysning. Hvis man står op i gangen kan man ikke se direkte ud af vinduerne, men det kan man i Desiro og Lint.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/02-25, 12:05Jeg fik taget dette symbolbillede for den spareiver/manglende omtanke der er for passagerene når der designes nye tog. Det mest kendte er vinduespladserne uden vindue, men de mindre og mindre vinduer i tyske regionaltog giver også sådan en dejlig udsigt til rammen på klapvinduet lige i øjenhøjde.

Perioden omkring år 2000 +/- 10 år var toppen af passagervenlig togdesign, med store vinduer og hvor det var meget sjældent at vinduer ikke flugtede med siddepladserne. Generelt var der også mange flere finurlige designdetaljer i interiøret dengang, bare sammenlign en Desiro med en Mireo på sådan noget som gavlpaneler og belysning. Men også at vinduerne er lige de cm. højere i Desiro så klapvinduets ramme ikke blokere for udsynet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hvis man ellers skal have tillid til de fremherskende udsagn - så bruger flertallet af de rejsende tiden til at arbejde.
Så det segment har ikke brug for at se ud.
Dertil kommer at stadig flere steder opsættes støjværn - af gode grunde - så medmindre man er svært interesseret i diverse grafitti - så er udsyn næppe interessant.

Med andre ord - der er mere brug for støjsvag tog og gode sæder end at max halvdelen af de rejsende kan få en plads med udsyn!

Citat fra: andersj Dato 28/02-25, 12:45Man kan nok godt forvente at de fleste voksne vil have hovedet på den orange nakkestøtte. Men prøv at se fotoet på side 1 af en Desiro, hvor klapvinduet er placeret væsentligt over nakkestøtten.

Generelt så virker Mireo også lidt indelukket med de små vinduer og kedelig direkte hospitalsbelysning. Hvis man står op i gangen kan man ikke se direkte ud af vinduerne, men det kan man i Desiro og Lint.

Kommer vel igen an på højden - og hvor i toget man befinder sig. Vinduerne sidder i forskellig højde, og det er i øvrigt øjensynligt kun i hvert fjerde vindue, der er klapvindue.

Så mon ikke passagererne med tiden vil følge Viggo Hørups råd  ;)


Citat fra: Worm Dato 28/02-25, 13:06
Citat fra: andersj Dato 28/02-25, 12:05Jeg fik taget dette symbolbillede for den spareiver/manglende omtanke der er for passagerene når der designes nye tog. Det mest kendte er vinduespladserne uden vindue, men de mindre og mindre vinduer i tyske regionaltog giver også sådan en dejlig udsigt til rammen på klapvinduet lige i øjenhøjde.

Perioden omkring år 2000 +/- 10 år var toppen af passagervenlig togdesign, med store vinduer og hvor det var meget sjældent at vinduer ikke flugtede med siddepladserne. Generelt var der også mange flere finurlige designdetaljer i interiøret dengang, bare sammenlign en Desiro med en Mireo på sådan noget som gavlpaneler og belysning. Men også at vinduerne er lige de cm. højere i Desiro så klapvinduets ramme ikke blokere for udsynet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hvis man ellers skal have tillid til de fremherskende udsagn - så bruger flertallet af de rejsende tiden til at arbejde.
Så det segment har ikke brug for at se ud.
Dertil kommer at stadig flere steder opsættes støjværn - af gode grunde - så medmindre man er svært interesseret i diverse grafitti - så er udsyn næppe interessant.

Med andre ord - der er mere brug for støjsvag tog og gode sæder end at max halvdelen af de rejsende kan få en plads med udsyn!

Så det ultimative forslag er, at spare alle vinduer i siden af toget ?

Citat fra: andersj Dato 28/02-25, 12:45Men prøv at se fotoet på side 1 af en Desiro, hvor klapvinduet er placeret væsentligt over nakkestøtten.

Jeg fik lige blandet de forskellige tråde sammen, det er retteligt i denne tråd at fotos af Desiro kan ses: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2450.0.html

Bemærk at da DSB bestilte med ekstra benplads, så flugter sæderne med vinduerne heller ikke i Desiro - i en standard Desiro som hos Nordjyske Jernbaner flugter alle sæder med vinduerne. I Talgo vognene vil det også kun være hos DB at sæderne flugter med vinduerne, da DSB har bestilt ekstra benplads i disse vogne også.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/02-25, 12:05Jeg fik taget dette symbolbillede for den spareiver/manglende omtanke der er for passagerene når der designes nye tog. Det mest kendte er vinduespladserne uden vindue, men de mindre og mindre vinduer i tyske regionaltog giver også sådan en dejlig udsigt til rammen på klapvinduet lige i øjenhøjde.

Perioden omkring år 2000 +/- 10 år var toppen af passagervenlig togdesign, med store vinduer og hvor det var meget sjældent at vinduer ikke flugtede med siddepladserne. Generelt var der også mange flere finurlige designdetaljer i interiøret dengang, bare sammenlign en Desiro med en Mireo på sådan noget som gavlpaneler og belysning. Men også at vinduerne er lige de cm. højere i Desiro så klapvinduets ramme ikke blokere for udsynet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det er skægt, så forskelligt man ønsker det med vinduer i tog. Jeg er vokset op med Y-togene på Østbanen, hvor ingen sæder var synkroniseret med vinduerne (Det er de heller ikke på VLTJs tog), da man så fik Lint, var folk sure over de store vinduer der var kolde at sidde ved. Det samme med desiro på Lille Syd, som trods de iskolde vinduer, stadig var en massiv opgradering fra MR togene.

En ting er udsigt - som vi herinde godt kan lide :) Men noget andet er også komfort. Ikke at god udsigt ikke er komfort, men for mig er det bedre komfort at alle har samme klima i hele toget, og ikke kun den halvdel der sidder ved midtergangen.

Citat fra: banemanden Dato  1/03-25, 17:53Det er skægt, så forskelligt man ønsker det med vinduer i tog. Jeg er vokset op med Y-togene på Østbanen, hvor ingen sæder var synkroniseret med vinduerne (Det er de heller ikke på VLTJs tog), da man så fik Lint, var folk sure over de store vinduer der var kolde at sidde ved. Det samme med desiro på Lille Syd, som trods de iskolde vinduer, stadig var en massiv opgradering fra MR togene.

På Lint er det sådan at luftkanalerne sidder i loftet langs vinduerne, så det man opfatter som træk/kulde er fordi man får skudt koldt luft fra klimaanlægget lige ned i hovedet. Desværre får IC5 også samme design.

Men selvfølgelig er det små ting overordnet set, men det er bare ærgerligt at man ikke gør mere ud af detaljen i noget der trods alt er bygget til 30+ års brug.

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3]

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak