Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- CAF, Alstom og Siemens/Stadler er prækvalificeret til nye S-tog
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: larsht Dato 12/02-25, 00:16
Citat fra: mgameing123 Dato 12/02-25, 00:12
Citat fra: andersj Dato  8/09-23, 15:36Pressemeddelelse DSB:

08. September 2023 kl. 13:30

Tre togproducenter kan byde på fremtidens fuldautomatiske S-tog

Fremtidens S-tog skal være fuldautomatiske. Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 godkendte den 4. maj i år, at DSB kan sende fremtidens S-tog i udbud og DSB har nu afsluttet prækvalifikationen til udbud af minimum 226 nye fuldautomatiske S-tog.
 
Følgende tre tilbudsgivere er blevet prækvalificeret:
1. ALSTOM Transport Danmark A/S (hovedsæde i Frankrig)
2. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (hovedsæde i Spanien)
3. Konsortium bestående af Siemens Mobility A/S, Siemens Mobility GmbH og Stadler Bussnang AG (hovedsæde i Tyskland og Schweiz)

"Det er tre stærke og kompetente tilbudsgivere, vi har med i feltet," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB og fortsætter:
"Det giver en sund konkurrence og en robust udbudsproces, som forventeligt vil føre til attraktive tilbud. 
 Alle de tre prækvalificerede tilbudsgivere har gennem tiden bevist, at de har evnerne og musklerne til at udvikle, producere og levere tog af god kvalitet."

DSB har valgt udbudsformen "konkurrencepræget dialog", hvilket giver DSB gode muligheder for sammen med tilbudsgiverne at tilrette udbudsmaterialet, så det leder frem til de bedste og mest robuste løsninger for Fremtidens S-bane.

DSB forventer, at kunne tildele kontrakten på de nye automatiske S-tog samt vedligeholdelse af disse, i løbet af første halvår 2025, og de første nye S-tog forventes indsat i drift på Ringbanen omkring 2030.

Link: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/tre-togproducenter-kan-byde-pa-fremtidens-fuldautomatiske-s-tog/
CAF er kompetente? Siden hvornår?
Der kører en del glimrende CAF-materiel rundt i Europa
Og der kører en masse CAF tog med mange problemer.

Citat fra: mgameing123 Dato 12/02-25, 00:12
Citat fra: andersj Dato  8/09-23, 15:36Pressemeddelelse DSB:

08. September 2023 kl. 13:30

Tre togproducenter kan byde på fremtidens fuldautomatiske S-tog

Fremtidens S-tog skal være fuldautomatiske. Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 godkendte den 4. maj i år, at DSB kan sende fremtidens S-tog i udbud og DSB har nu afsluttet prækvalifikationen til udbud af minimum 226 nye fuldautomatiske S-tog.
 
Følgende tre tilbudsgivere er blevet prækvalificeret:
1. ALSTOM Transport Danmark A/S (hovedsæde i Frankrig)
2. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (hovedsæde i Spanien)
3. Konsortium bestående af Siemens Mobility A/S, Siemens Mobility GmbH og Stadler Bussnang AG (hovedsæde i Tyskland og Schweiz)

"Det er tre stærke og kompetente tilbudsgivere, vi har med i feltet," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB og fortsætter:
"Det giver en sund konkurrence og en robust udbudsproces, som forventeligt vil føre til attraktive tilbud. 
 Alle de tre prækvalificerede tilbudsgivere har gennem tiden bevist, at de har evnerne og musklerne til at udvikle, producere og levere tog af god kvalitet."

DSB har valgt udbudsformen "konkurrencepræget dialog", hvilket giver DSB gode muligheder for sammen med tilbudsgiverne at tilrette udbudsmaterialet, så det leder frem til de bedste og mest robuste løsninger for Fremtidens S-bane.

DSB forventer, at kunne tildele kontrakten på de nye automatiske S-tog samt vedligeholdelse af disse, i løbet af første halvår 2025, og de første nye S-tog forventes indsat i drift på Ringbanen omkring 2030.

Link: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/tre-togproducenter-kan-byde-pa-fremtidens-fuldautomatiske-s-tog/
CAF er kompetente? Siden hvornår?
For en lille håndfuld år siden var der en rapport om togleverandørenes "performance". Helt generelt var alle lige dårlige :) Alt efter hvordan man opgjorde mængden af dårlige projekter, var det forskellige leverandører, der var "værst".
En decideret konklusion kunne man ikke opstille - udover de klassiske advarselslamper, hvor domino effekter ved forsinkelser eller "for mange nye projekter på samme tid" spiller ind. Generelt snakkes om under 10% af projekterne som "uheldige" - det pudsige er, at de fleste producenter er i stand til at reservere midler til udbedring af dårlige projekter flere år i forvejen, men man ved ikke på forhånd hvilke projekter, der ender med at blive dårlige. I de senere år snakkes der meget om de nye godkendelsesprocesser, der virkelig koster penge fordi godkendelserne ofte er meget svære at få på grund af faktorer, der ofte er udenfor togpeoducenternes råderum.

Nu lever jeg jo også til dels af, at forsøge at reducere risici i materielprojekter, så ovenstående er kun en lille flig af historien - det er naturligvis meget mere broget, og afhænger af mange andre ting, der også handler om, hvilket produkt man ønsker og hvornår. Men sådanne diskussioner holder jeg helst med mine kunder...
Men det er da lidt irriterende, tidligere at have lavet risikoprofiler for DSBs nye lokomotiver, vogne og togsæt (til andre end DSB), og så se dem blive opfyldt stille og roligt...

CAF har flere rigtig gode projekter - eksempelvis vandt de udbuddet om nye sporvogne til Oslo på de tekniske parametre foran Siemens, Bombardier, Alstom, Stadler og Skoda, og Oslo Sporveie virker ovenud tilfredse - ligesom hollandske NS er meget åbne om, hvor glade de er for deres CIVITY regionaltog, som de endda er ved at gøre førerløse (på fjernbaner). CA

/Lasse

Citat fra: mgameing123 Dato 12/02-25, 00:12
Citat fra: andersj Dato  8/09-23, 15:36Pressemeddelelse DSB:

08. September 2023 kl. 13:30

Tre togproducenter kan byde på fremtidens fuldautomatiske S-tog

Fremtidens S-tog skal være fuldautomatiske. Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 godkendte den 4. maj i år, at DSB kan sende fremtidens S-tog i udbud og DSB har nu afsluttet prækvalifikationen til udbud af minimum 226 nye fuldautomatiske S-tog.
 
Følgende tre tilbudsgivere er blevet prækvalificeret:
1. ALSTOM Transport Danmark A/S (hovedsæde i Frankrig)
2. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (hovedsæde i Spanien)
3. Konsortium bestående af Siemens Mobility A/S, Siemens Mobility GmbH og Stadler Bussnang AG (hovedsæde i Tyskland og Schweiz)

"Det er tre stærke og kompetente tilbudsgivere, vi har med i feltet," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB og fortsætter:
"Det giver en sund konkurrence og en robust udbudsproces, som forventeligt vil føre til attraktive tilbud. 
 Alle de tre prækvalificerede tilbudsgivere har gennem tiden bevist, at de har evnerne og musklerne til at udvikle, producere og levere tog af god kvalitet."

DSB har valgt udbudsformen "konkurrencepræget dialog", hvilket giver DSB gode muligheder for sammen med tilbudsgiverne at tilrette udbudsmaterialet, så det leder frem til de bedste og mest robuste løsninger for Fremtidens S-bane.

DSB forventer, at kunne tildele kontrakten på de nye automatiske S-tog samt vedligeholdelse af disse, i løbet af første halvår 2025, og de første nye S-tog forventes indsat i drift på Ringbanen omkring 2030.

Link: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/tre-togproducenter-kan-byde-pa-fremtidens-fuldautomatiske-s-tog/
CAF er kompetente? Siden hvornår?
Er Alstrom? Ikke så godt for tiden

Citat fra: lomse Dato 12/02-25, 09:44Er Alstrom? Ikke så godt for tiden

De kan vel levere et eller andet, nogle år for sent...

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak