Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 7/02-25, 13:23Uden at kaste for meget malurt i glæden over at DSB giver overskud (når de nu skal have så høj en kontraktbetaling i så mange år), så er det da lidt bemærkelsesværdigt, at gælden er fordoblet, og at man har lånt flere penge, end man skal betale, og derfor køber værdipapirer.
Det ligner en "Byggekredit" som man kender fra privaten.
Låneaftalerne er indgået med langfristige tidshorisonter og under forventning af en række datoer som at man forventede at betale Talgo go Alstom for leverancer.
Nu leverer Talgo og Alstom ikke som forventet. DSB betaler ikke for leverancer man ikke få. Men banken har givet kreditten. Derfor parkerer DSB likviditeten i værdipapirer.
Husk: likviditet for rentabilitet.
Havde Alstom og Talgo leveret til tiden, så skulle DSB havde betalt. Havde de ikke kunnet det, ville DSB havde været illikvitede og Talgo/Alstom kunne i sidste instans hævde begæret en konkurs.
Vi snakker en aftale over ca 20 Milliarder dkk. Det er en størrelse, der tydelig kan ses på den nationale handelsbalance.