Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB Årsrapport 2024
DSB Årsrapport 2024
Af mpp. 7/02-25, 12:49.
Det ser jo ud til at der i hvert fald er noget, der går den rigtige vej. Så må man håbe, at de nye tog også snart kommer ud og køre, så de kan understøtte den videre udvikling og vækst.

Det var også dejligt at læse dem tale om det helt naturlige i brugen af Orangebilletter i Politiken, når nu det jo faktisk er en meget god måde at få fyldt sæderne på

Uden at kaste for meget malurt i glæden over at DSB giver overskud (når de nu skal have så høj en kontraktbetaling i så mange år), så er det da lidt bemærkelsesværdigt, at gælden er fordoblet, og at man har lånt flere penge, end man skal betale, og derfor køber værdipapirer.

Samtidig er væksten i passageromsætning på 5% på trods af en gennemsnitlig stigning i taksterne på 10,3%. EBIT er vokset til over 6%, hvilket dog stadig er i den lidt lavere ende.

DSB får altså flere rejsende, men tjener mindre på dem - og mon ikke materielleverancerne er lidt mere forsinkede, end der formelt er meldt ud, siden man ligefrem låner milliarder, som man ikke skal bruge...

/Lasse

DSB Årsrapport 2024
Af Ncard00. 7/02-25, 15:27.
Citat fra: mpp Dato  7/02-25, 12:49Det ser jo ud til at der i hvert fald er noget, der går den rigtige vej. Så må man håbe, at de nye tog også snart kommer ud og køre, så de kan understøtte den videre udvikling og vækst.

Det var også dejligt at læse dem tale om det helt naturlige i brugen af Orangebilletter i Politiken, når nu det jo faktisk er en meget god måde at få fyldt sæderne på

Prisen på orangebilleterne burde være standardprisen i stedet for. Og jeg synes ikke at DSB skal bruge penge på at få fyldt togene op, ved kunstigt at sætte priserne ned. I stedet bør de bruge pengene på permanente investeringer, såsom sattelit baseret netværk i det tog, flere solceller, opvarmede venterum, 2 elevatorer på alle stationer, læsbare/synlige displays på alle stationer, perroner, og tog osv.

DSB Årsrapport 2024
Af Niels Bak. 7/02-25, 18:41.
Citat fra: Ncard00 Dato  7/02-25, 15:27
Citat fra: mpp Dato  7/02-25, 12:49Det ser jo ud til at der i hvert fald er noget, der går den rigtige vej. Så må man håbe, at de nye tog også snart kommer ud og køre, så de kan understøtte den videre udvikling og vækst.

Det var også dejligt at læse dem tale om det helt naturlige i brugen af Orangebilletter i Politiken, når nu det jo faktisk er en meget god måde at få fyldt sæderne på

Prisen på orangebilleterne burde være standardprisen i stedet for. Og jeg synes ikke at DSB skal bruge penge på at få fyldt togene op, ved kunstigt at sætte priserne ned. I stedet bør de bruge pengene på permanente investeringer, såsom sattelit baseret netværk i det tog, flere solceller, opvarmede venterum, 2 elevatorer på alle stationer, læsbare/synlige displays på alle stationer, perroner, og tog osv.

Det forstår jeg ikke.

DSB bruger da ikke penge på at sælge et sæde som ellers ville stå tomt til en lavere pris. Det tjener man da penge på. Det samme hvis man får flyttet en passager til en afgang, hvor der alligevel er plads, så man kan sælge sædet på den eftertragtede afgang til en anden til fuld pris. Der er en grund til, at alle flyselskaberne prissætter på den her måde - det er forretningsmæssigt en god ide (om end nogle gange irriterende for de rejsende)

Faktisk tænker jeg, at det stigende passagertal og dermed også det gode regnskab har rigtig meget at gøre med præcis den her prissætning. Satte man alle billetterne ned til orange pris, så skulle du derimod se røde tal - eller kontraktbetalingen skulle sættes op, men det er en politisk diskussion, og ikke en beslutning DSB kan tage.

DSB Årsrapport 2024
Af Thorfinn. 10/02-25, 10:46.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  7/02-25, 13:23Uden at kaste for meget malurt i glæden over at DSB giver overskud (når de nu skal have så høj en kontraktbetaling i så mange år), så er det da lidt bemærkelsesværdigt, at gælden er fordoblet, og at man har lånt flere penge, end man skal betale, og derfor køber værdipapirer.

Det ligner en "Byggekredit" som man kender fra privaten.
Låneaftalerne er indgået med langfristige tidshorisonter og under forventning af en række datoer som at man forventede at betale Talgo go Alstom for leverancer.
Nu leverer Talgo og Alstom ikke som forventet. DSB betaler ikke for leverancer man ikke få. Men banken har givet kreditten. Derfor parkerer DSB likviditeten i værdipapirer.

Husk: likviditet for rentabilitet.
Havde Alstom og Talgo leveret til tiden, så skulle DSB havde betalt. Havde de ikke kunnet det, ville DSB havde været illikvitede og Talgo/Alstom kunne i sidste instans hævde begæret en konkurs.
Vi snakker en aftale over ca 20 Milliarder dkk. Det er en størrelse, der tydelig kan ses på den nationale handelsbalance.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak